1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Chiptuning 1.5 3 cilinder 150 pk

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Jandb, 13 mrt 2020.

  1. Op tijd olie verversen en goede brandstof tanken scheelt al veel in het voorkomen van LSPI.
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  2. LSPI heeft maar weinig te maken met het aanpassen van de ECU maar meer met het advies om extreem vroeg op te schakelen en daardoor extreem veel kracht uit te oefenen op de interne delen. Advies; lekker negeren van het schakeladvies!

    De 182pk versie is intern trouwens identiek aan de 150pk versie
     
  3. Precies wanneer je het gaat vergelijken met fietsen is het vanuit stilstand in de zwaarste versnelling weg fietsen vinden je knieen ook niet echt fijn lijkt mij.
     
    DiMo vindt dit leuk.
  4. Volgens de schakelindicator in de 1.0 moet je bij 70kmph al in de 6e versnelling rijden... Mocht je dan naar 80 wilt duurt het een eeuw en heeft de auto het er maar moeilijk mee. Ik rijd meestal 70 in zen 5 of zelfs in zijn 4 ligt aan de omstandigheden. De schakelindicator heb ik altijd al genegeerd. Nu heb ik hem zelfs uitgezet.

    En dan het mooiste nog, volgens de bc die het actuele verbruik weergeeft is het verbruik nog beter in een versnelling te laag als wat de auto adviseert hahaha
     
  5. Dat was mij ook al opgevallen bij die van mij, ik rijd 54km/h op de cc ook in zijn 4e
    versnelling, loopt ie net boven de 1500tpm, er onder is niet lekker te noemen
     
  6. Is bij mijn econetic ook het geval [emoji28]



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  7. Dat heb ik bij mijn Econetic ook geregeld gezien.
     
  8. Een Seat Leon Cupra (standaard 240 pk), nieuw gekocht in 2008, blok gelijk aan Audi S3 (standaard 280 pk.), gechipt naar 315 pk. Behoefte aan mijn ervaringen?
     
  9. Zou wel wat willen lezen over jouw ervaringen hiermee. Brandlos
     
  10. Binnenkort kan ik als het goed is de 1.5 ecoboost (3 cylinder) van 150 naar 182 upgraden. Uiteraard met originele software.

    Als het zover is dan post ik wel ergens
     
    OmeJoyo en FW-FFSTLine vinden dit leuk.
  11. Top, houd me aanbevolen. Je mag me pb sturen als je meer info hebt. Succes met het uitzoeken.
     
  12. Ik volg, ben zeer geïnteresseerd
     
  13. In 2008 een Seat Leon Cupra gekocht, standaard 240 pk. Op het Seat-Online forum las ik dat het blok, de intercooler, de turbo etc. gelijk waren aan het toenmalige Audi S3 model met standaard 280 pk. Hhmm… Via hetzelfde forum kwam ik uit bij JD Engineering, een goede VAG tuner (doet ook geen andere merken) en las dat de S3 naar 310 pk ging. Mijn Cupra dus ook!!

    Vooraf op het forum geinformeerd, nooit problemen door tuning van welke tuner dan ook.
    Van 240 pk naar 310 voor ik meen € 600,- vond ik wel erg aanlokkelijk, dus op naar Lochem. Km. stand was toen 50.000, de garantie van 2 jaar was net voorbij.
    Andere software erop, de monteur heeft een testrit gemaakt om alle waardes te controleren, prima!! Nette zaak, trouwens, geen verwijten naar JD!!
    Auto reed perfect, en echt veel sneller. Dus nog gemiddeld verbruik net 1 op 9; standaard ong. 1 op 11.

    Na ong. 6000 km. begon de koppeling te slippen; nieuwe sport-koppeling gemonteerd (ik meen van Sachs). De originele hield het gewoon niet, blijkbaar toch geen S3 koppeling!! Iets van €1300,- All-In.
    Volgens het forum nauwelijks een verschil in bedienbaarheid (opeens hadden velen de koppeling blijkbaar ook moeten vervangen, ik was zeker niet de enige). In de file b.v. op de duur spierpijn door de zware bediening. en ik sportte toen best wel veel (toen....)
    In de vakantie volgas de Grimsel pas op, geweldig. Totdat de Longlife Bougies (volgens boekje om de 90.000 km. wisselen) na 15.000 km. begonnen door te slaan. Blijkbaar door de hogere vuldruk in de cilinders. Dus in het vervolg elke 10.000 km. nieuwe bougies.
    Op weg naar Basel, lekker doorrijden. Blok werd bloedheet, de auto geen hikken. Een van de benzine pompen (de hoge druk pomp?) had onvoldoende opbrengst voor 310 pk. Vervolgens het koppelingspedaal in tot op de vloer; door de zware bediening was de "Slave cilinder?" bij de koppeling gaan lekken.
    Met een ANWB auto (Mercedes station, nagelnieuw) dus terug naar huis. Wel comfortabel!!
    Thuis bleek ook de Sport koppeling weer kapot na ong. 100.000 km. Vervanging incl. vliegwiel ong. € 1900,-

    Ik was er klaar mee, zag een Focus ST-Line Limited Edition staan en was direct verkocht!!
    En ja, die houd ik echt helemaal standaard!!!

    (Sorry voor het bovenstaand verhaal, moest blijkbaar even wat frustratie kwijt)
     

  14. Ja dit is dan zo'n horror verhaal. Maar het verschil is daar ook wel heel groot. Misschien belangrijker, wat was het verschil in koppel?
     
  15. Ja, is inderdaad geen fijn verhaal, maar dat kan je bij ieder merk en op ieder forum tegenkomen helaas....

    Volgens mij gingen die motoren toen van 320nm naar meer dan 400nm.

    Nu weer snel terug naar de 1.5 Ecoboost ervaringen en verhalen, want daar ben ik meer benieuwd naar :cool:
     
  16. De Cupra had iets van 320 Nm; het Audi S3 blok zat al rond de 380. Wanneer je daar van uit gaat,is 420 Nm. met de JD software echt niet zoveel meer.

    De aanname dat een Focus 1.5 blok met 150 pk. identiek is (in alles behalve de software) aan een 182 pk. uitvoering kon wel eens niet op gaan......
     
  17. Zover ik weet is dit geen aanname maar een feit dat is opgezocht (anyone, correct me if I'm wrong)

    Maargoed om dan terug komen bij ervaringen, Ik heb een 1.0 liter ecoboost B-Max van 100pk naar 125pk laten zetten, 170nm naar 230nm koppel. Geen problemen mee gehad.
    En dan de 1.5 ecoboost 4 cilinder in mijn Mondeo van 160pk naar 200pk en 240nm naar 320nm koppel ook zonder problemen.

    Beide auto's zijn dagelijks bereden (25K per jaar) en meegeweest op vakanties naar Duitsland waar ze niet enkel afgeladen de bergen in zijn gegaan maar ook bij dagtripjes plankgas over de autobahn.
    Ik zie zelfs bij kleine verschillen motorisch niet zo'n uitdaging om van de 150 naar de 182 te gaan met de originele software. Er wordt geen koppel toegevoegd er komt enkel in de hogere toeren vermogen bij, vermogen wat daadwerkelijk niet continue wordt aangesproken.
     
  18. Met de Seat was denk ik ook geen stage1 tuning, risico is dan ook groter. Dat het simpel te doen is wil niet zeggen dat de wagen het aan kan.
     
  19. Het is al eens eerder voorbij gekomen:
    Verschil tussen de MK3 en MK4 is dat bij de MK4 de eindoverbrenging 10% korter gemaakt is bij de 182pk versie.
    Hierdoor maakt de motor meer toeren en is het vermogensverschil tussen de 150 en 182pk uitvoering beter merkbaar.
     
  20. Dat is ook wat ik overal lees. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou het ook erg onlogisch zijn dat de 182pk software op een 150pk versie gezet kan worden. Daarnaast zie je bij iedere (gerenommeerde) tuner exact dezelfde opmerkingen!

    Dat is de eerste keer dat ik dat lees. Geldt dat ook voor de 8-traps automaat versies?
     

Deel Deze Pagina