1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Chiptuning 1.5 3 cilinder 150 pk

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Jandb, 13 mrt 2020.

  1. Wie heeft er al ervaring met het aanpassen van de software van 150 naar 182 pk voor de Focus mk4 150pk 3 cilinder.

    Of wie heeft er zijn motor laten chippen door?
    MEbu,
    Unlimited
    BR performance
    Procar tuning Aalsmeer

    zoek een betrouwbare oplossing waarbij ik weinig tot geen kans op motor schade loop.
     
  2. Er staan wel topics op het forum over de 150 naar 182 pk upgrade alleen niet zeker of dit ook al voor de mk4 is. Zul je even de zoekfunctie moeten gebruiken. wat de tuners betreft
    mijn clio rs is naar unlimited gegaan zeer tevreden. Ivm mijn downpipe zat er nog een klein foutje in maar is netjes opgelost
    Mijn mk3 rs gaat volgende maand naar mebu. Zeer goed gevoel bij en hier op het forum veel goede dingen over gehoord.
    Over br performance ook goede dingen gehoord en gelezen op het forum.
    Zijn alle drie goede tuners naar mijn idee. Over procar kan ik niets zeggen ben ik niet mee bekent.
    veel succes met je keuze. Is soms lastig er zijn heel veel opties
     
  3. Dank voor je reactie. Allesweter ik vind hier is vrijwel allemaal de 1.5 of 1.6 vier cilinders. Of ik moet er overheen lezen.
     
  4. Om dat met zekerheid te zeggen is mijn ervaring met ford nog niet groot genoeg.
    Mijn gevoel zegt dat de grote lijnen wel hetzelfde zullen zijn maar dat kan ik niet garanderen. Hopelijk kan iemand anders daar wel duidelijkheid over geven
     
    Jandb vindt dit leuk.
  5. Ook ik kan nog niet echt oordelen maar ben me wel aardig aan het inlezen hier. Ga dit topic dus ook zeker volgen!

    Tot nu toe lees ik veel goede berichten over Mebu en BR-Performance maar met groot verschil dat Mebu “gewoon” de software van Ziptuning in je auto laadt en dat BR-Performance iedere auto individueel afstelt op een rollenbank!

    Dat laatste zou voor mij na de kwaliteit en service het meest belangrijk zijn!

    Daarnaast meldt BR-Performance ook duidelijk dat zijn het koppel op de 150pk automaat begrenzen. Dit kan ik bij Ziptuning weer niet vinden!
     
    Jandb vindt dit leuk.
  6. Ik zelf krijg via mebu revo software maar ik heb een rs. Ik kon zo op de site alleen zip vinden inderdaad. Ook op de site van revo staat nog weinig voor de mk4. Wat daar de mogelijkheden zijn zou je dan even na moeten vragen. Voor de mk3 hebben ze wel voor veel modellen software maar mogelijk zijn ze zo ver nog niet voor de mk4. Revo eist wel van de dealer een test met een log om alles goed te krijgen.
    ZIP is inderdaad meer een standaard map die er in geschoten word.
    Maar ik begrijp dat er voor de mk4 3 cilinder dan dus nog weinig op het forum staat? Enige wat ik dan kan adviseren is om wat informatie te verzamelen bij de verschillende tuners over hoe en wat ze doen voor jou model. Dan is het voor anderen mogelijk ook makkelijker om hun mening te geven over bepaalde technieken.
     
    Jandb vindt dit leuk.
  7. Volgens mij kan Michael Rally de 1.5 3 cilinder met 150 pk opwaarderen naar 182 pk met originele Ford software
    Misschien ff een persoonlijk berichtje sturen naar Michael ?
     
  8. Mijn MK4 1.5 150pk 8sp automaat is bij BR gedaan geweest; nu 190pk en 344nm koppel.
     
    Tweakerrobin vindt dit leuk.
  9. Heb jij ook een uitdraai gekregen welke je met ons kan / wil delen?
    Ben er wel benieuwd naar, vooral omdat BR op hun website schrijft dat ze het Koppel begrenzen op 320nm voor de automaat.
    Het kan natuurlijk zijn dat die 344nm echt heel kortstondig is en dat over de rest van het koppelverloop max. 320nm wordt gehaald
     
  10. Dank voor je reactie, hoe is het je bevallen. Rijd de wagen fijner, wat doet je verbruik nu en ben je tevreden over het proces bij BR.
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  11. Op de site van BR performance België staat niks over begrenzing koppel. Proces bij BR was redelijk standaard; ze zijn wel vriendelijk maar als je specifieke info wil ga je echt wel zelf moeten vragen. Wagen rijdt wel zeer goed nu ja; eco-modus voelt meer als normale modus vanwege het toegenomen koppel (en ik rij 80% v/d tijd in eco-modus dus wel fijn). De eerste twee weken na de remap was mijn verbruik hetzelfde; maar daarna heb ik wel een vermindering gemerkt (zit nu op 7L ipv 8L bij gemengd verkeer zou ik zo ongeveer zeggen; misschien moest de ECU zich nog ergens aanpassen ofzo).
     
    Jandb vindt dit leuk.
  12. Motor staat met orginele software al op max wat het veilig aankan.
    Ja je kan meer willen, maar dan zul je het een en ander of sneller kapot gaan of moeten verbeteren.

    Geloof de uitdraaien van tuner vaak niet ,ivm dit in hun voordeel met andere, lagere weerstand is terug gerekend naar motorvermogen.

    Pk is verhodmuding van rpm en koppel. Ga je koppel begrenzen dan heb je dus ook minder pk uiteindelijk
     
  13. Ja zeker wordt dit wel vermeld. Zie onderstaande linkjes:
    https://www.br-performance.be/nl-be...rd/1123-focus/10139-2018/10142-1-5t-ecoboost/

    https://www.br-performance.be/nl-be...rd/1123-focus/10139-2018/10143-1-5t-ecoboost/

    Maar voor de rest klinken je bevindingen wel top! Bedankt
     
  14. Koppel begrenzen gebeurt vooral door de turbo-druk te verlagen in de lagere toeren.
    Zodra het Koppel niet meer boven die 320nm uitkomt kan dus gewoon de druk weer omhoog zodat je ook nog steeds aan de 190pk komt.
    Dat je dan in de lagere toeren ook (iets) minder vermogen hebt dan bij de onbegrensde variant, kan wel kloppen.

    Daarom was ik vooral benieuwd naar de vermogens uitdraai. Ben namelijk gek op cijfers zodat ik ze kan vergelijken!
     
  15. Kan moeilijk alles typen zo einde van de pauze. Maar je zegt het zelf. Koppel begrenzing in de lage toeren, bedoel je dan.
    Vliegwiel/koppeling en bak hebben moeite als het boven de 300nm komt. Dat de bak gebouwd was voor max 270nm.

    Bedoel met veel chiptuners zetten een waarde in de bank van vermogenverlies over de aandrijflijn.
    Hierdoor lijkt het alsof je veel vermogen hebt maar vergeten velen dat je van dat getal goeie 20% verliest in je aandrijflijn. Ene keer kan het meer zijn dan de andere keer, verschilt per auto.

    Met alles wat ik gelezen heb en gehoort. Is de orignele software van 182pk erop zetten en euro98 of als je nog ergens vindt euro102 de beste/goedkoopste/betrouwbaarste optie die er is.
     

  16. En hier heb ja natuurlijk ook allemaal mooie onderbouwingen voor waarom bij de goede tuners je op een geregistreerde en gecalibreerde rollerbank toch wantrouwig moet zijn.
    Ook komen in de praktijk de auto's echt met verschillende vermogens uit de fabriek van dezelfde lijn omdat de marges nu eenmaal zeggen het vermogen moet tussen A en B liggen.
    Niet in alle gevallen maar soms is er echt enkel een software verschil tussen de auto's en is de motor identiek omdat dit voordeliger is in productie.

    Last but not least kun je van vele onderdelen de technische info vinden, zeker van automaten en versnellingsbakken is dit nog wel te vinden.

    Vooral je eerste uitspraak zou ik wel onderbouwd willen zien met feiten eigenlijk.
     
  17. #17 trucker0werner, 17 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2020
    Wat betreft de bak
    Ford B6 (Getrag 6MTT250)
    https://www.focusclub.nl/index.php?...enbank-uitdraai.111019/page-4#post-1821773918

    Is kennelijk dat 285nm als max word opgegeven.
    Toen ik de auto net had was het op getrag site zelf dat ze zeiden voor max 270nm
    Helaas is die aangepast en kan uk het niet meer vinden


    Waarom je bij goeie tuner wantrouwig kan zijn. Is heel simpel ken geen echte tuner.
    Alle bedrijven doen veel kopemieren en plakken.

    Zijn weinig bedrijven die meting gegevens van de auto raadplegen en daarop zien wat er nog over is.
    Nee ze doen 1 run, gaan met de file naar boven zetten paar dingen op max en laden het in de auto.
    Pas als er motorstoring is, zetten ze iets terug.
    2de run is dan hoger.
    Daarnaast uitlaatgas meting wil ook zeggen wat de motor doet. Dit kan ook via de meting gegevens eruit gehaald worden.
    Er wordt alleen geen meting gegevens opgenomen tijdens de run zelf.
    Motor die te arm loopt of te rijk heeft namelijk gevolgen voor de levensduur van de auto.
    Backfire, gesmolten zuigers om zo maar iets te noemen.

    Waarom koppel teveel is voor de vliegwiel en koppeling, is dat ik met normaal koppel soms merk dat koppeling het niet aan kan. Berg op rijden en als ik boven ben de koppeling ruik. Dit is met orginele software. Zolang het is 6de volgas geen probleem geeft is er niet direct een rede om te gaan vervangen

    Van te voren was het altijd 150pk en heeft 60.000km in duitsland gereden. Nu 182pk en 95000. Alleen normaal gebruik nergens last van.
    Wagen was wel bii chipper geweest, alleen dan valt er niet meer mee te rijden, cruisecontrol werkt niet, wat de auto begint in acceleren en deacceleren te schakelen constant. Dus geen constante snelheid dan mogelijk.
    Het was een beest en koppeling slipte.
    Uiteindelijk hoefde ik niks te betalen en via dutchguy 182pk software erop gezet.
    Tevens was de test op de vermogenbank wel mogelijk zonder overboost. 240nm en 2de run 270nm.
     
  18. Woops moet ik overgekeken hebben. Hebben ze me ook niks over verteld. Ik ga mijn uitdraai eens zoeken.
     
  19. Ik neem aan dat je hier praat over de 4 cilinder als ik je onderschrift zo bekijk en dat de problemen met de handbak minder zullen zijn dan een zelfdenkende automaat?
     
  20. meeder vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina