1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Overig Chiptuning 1.0 ecoboost 100pk naar 125pk

Discussie in 'Performance' gestart door BenB, 4 mei 2012.

  1. Precies dat is ook hetgeen ik gelezen heb ;)

    Wat die overboost betreft dat blijft een beetje een onduidelijk verhaal zeker als ze er ook nog eens een tijd aan koppelen. Tijdens de Dyno run was er weinig te merken van een overboost moment de run geeft gewoon het max koppel weer en dat was in mijn geval even schrikken 303 ipv max 270 Nm :badgrin:

    De reden van het niet kunnen waarnemen van een overboost piek zal wel liggen aan het feit dat de run erg kort is een andere verklaring kan ik er niet voor geven tenzij het overboost principe een verkoop verhaaltje is :shrug:
     
  2. Op internet vond ik ergens deze uitleg van de overboost functie:

    Overboost is a temporary increase of power which is achieved by opening the exhaust manifold pressure gate beyond a higher value than the safe limit. Within the turbo intake manifold / exhaust manifold, there is a valve which allows a safe volume of exhaust gases to enter the turbo and the remaining exhaust is blown out through an auxiliary manifold. In normal conditions, this valve which regulates boost will operate typically on 30-70% of the exhaust gas volumes (of course this varies as per the engines design and I speak more from diesel engine knowledge, so it could be different in petrol engines). In these conditions, the turbo will spool in the range of 100,000 to 200,000 rpm. In case the turbo speeds exceed this, the sensors will sense the increase in speed and intake air volume and automatically reduce the amount of exhaust gases entering the turbo, by controlling the boost control valve.
    In case of overboost, there is a safe spool limit over and above the normal operating limits, which allows the turbo to spool to a higher speed , say 250,000 and provides an additional surge of power. But the duration of this is is temporary (30 sec for example) to prevent damage to the turbo and the engine, after which the boost control valve returns to normal safe zone.


    Zoals je zelf al aangeeft is de run op de vermogensbank kort. Ik denk dat op dat moment het vermogen van de motor in overboost mode gemeten wordt, vooral ook omdat het koppel in "normale" situatie 240 Nm is, in overboost 270 Nm en bij jou 303 Nm gemeten werd. Als het niet in overboost mode zou zijn is het verschil wel heel erg groot. Mogelijk dat als de run langer duurt (20 - 30 seconden?) het vermogen zal zakken doordat de overboost mode stopt.
     
  3. Die klep is de wastegate zoals ik het lees.
    Overboost is niets meer dan een kortstondige verhoging van het koppel en dus vermogen. Op de dyno rij je in principe in overboost, vol gas over je hele toerenbereik.
    De dyno run duur te kort om te zien wanneer de overboost stopt. Wellicht als je 3 of meer keer achter elkaar de dyno run doet dat je dan ziet dat de motor koppel verliest. Dat is dan niet alleen hitte maar ook overboost verwacht ik zo.

    Maar dat is hetzelfde als wat Fred schreef :)
     
  4. Leuk trouwens, dat mailtje van ventura, je vult even je motortype in en je krijgt een automatisch gegenereerd berichtje met 0,0 nuttige info.. vele leasemaatschappijen kennen en werken al met ventura. Sure....
     
  5. Ik snap het niet, de 1.6 ecoboost 150pk is toch een dichtgeknepen 182Pk versie?
    Met de tuning gaan ze maar tot 185pk...
     
  6. Dat komt omdat er getuned wordt op basis van de 150pk software. Hier zitten bepaalde restricties in, waar de tuners niet omheen kunnen.
    Als ze er eerst de 180pk software inzetten en die gaan tunen komen ze dus wel hoger.
     
  7. UT gooit de 150pk wel in 1 keer richting de 200+pk.
    Restricties kan je wel weghalen :P
     
  8. Ja idd hier in belgie verwijderen ze ook eerste de brug van 150 naar 180 pk en gaan ze daarmee verder...
     
  9. Gewoon van 150pk naar 200+ in 1 keer gaat prima!:cool:

    Met tuning moet je niet naar de eerste de beste tuner gaan, maar je goed laten informeren en veeeeeeeeel google gebruiken.

    De 100pk Ecoboost moet haast wel een terug getunende 125pk zijn. Ik heb mijn auto ca. 6000km ingereden voordat de tuning erop is gegaan en het is nog elke dag genieten:D.
     
  10. Vandaag even bij UT langs geweest om een afspraak te maken voor wat laatste fine-tuning maar daarover later meer.

    Een mededeling van Jeroen zal echter veel mooie bellen doen klinken in de oren van de (toekomstige) Focus 3 cilinder eigenaren. UT krijgt morgen, dinsdag 15 mei, een Focus 1L 100PK tot haar beschikking om te zien wat daar aan extra vermogen uit te halen valt.

    Jeroen heeft toegezegd de info met ons, Focusclub, te delen zodra hij zijn toverkunsten heeft toegepast, ik ben benieuwd :cheer:
     
  11. dat is leuk te horen voor de nieuwen onder ons, Had hij ook toevallig al nieuws over de TDCI? ik heb nog niets vernomen...:(
     
  12. Ik had vandaag contact met Jeroen van Unlimited over de 1.0 ecoboost tuning. Hij had gisteren de hele dag een Focus 1.0 100pk en vertelde mij dat deze een andere computer heeft dan hij had verwacht, welke nog sterk beveiligd is.. Dus dat moet eerst nog opgelost worden... dan misschien toch maar de 1.6 TDCI 105 econetic..?
     
  13. Net terug van vakantie, Jeroen van UT heeft mij een vriendelijke mailtje gestuurd waar ik bovenstaand kan bevestigen, ik wacht het dus rustig af, heb geen haast,..
     
  14. Ventura Tuning (http://www.venturatuning.nl/) levert een module die je zelf eenvoudig, via originele stekkers, aan de computer (ECU) van de auto kunt koppelen.
    Deze is ook weer simpel te demonteren.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
     
  15. Ton,

    Een ecoboost is niet te tunen via de ODB stekker. De enige uitzondering hierop lijkt Superchips te zijn maar het is allemaal nog te vers om daar een oordeel over te vellen.

    Tuning van de Ecoboost motoren kan gedaan worden maar daarvoor moet de ECU worden open gebroken waarna het nodige soldeerwerk gedaan moet worden om de bestaande chip te kunnen herprogrammeren. Deze werkwijze is al op een aantal 150 en 182 PK motoren uitgevoerd binnen de club :)

    De 1.6L diesel en de nieuwe 1.0L drie cilinder motoren leveren echter nog problemen op als het om de tuning gaat. Beide motoren zijn voorzien van een ECU die momenteel nog niet gekraakt is waardoor tuning (nog) niet mogelijk is.

    Zogenaamde tuning d.m.v het plaatsen van een modulen die blijft zitten op de OBD stekker is geen tuning maar het voor de gek houden van het motormanagement systeem en niets iets wat ik zou aanraden en dan druk ik het nog voorzichtig uit.
     
  16. Volgens de website http://www.venturatuning.nl/chip-module.htm wordt de module niet op de OBD stekker aangesloten maar op de ECU.
    Of is dat hetzelfde?
     
  17. Er lopen al zoveel draadjes over zoiets, ook op het internet. Als jullie denken dat het goed werkt probeer het gewoon. Als je je motor in de poeier draait heb je in elk geval een mogelijke oorzaak.
    Wacht gewoon op normale tuning van de ecu en niet een of ander kastje dat je inspuitmoment absoluut niet kan bepalen, je temperatuur niet in de gaten houdt en je turbodruk niet mooi kan regelen over het toerenbereik.
     
  18. Merkwaardige opmerking, of ik begrijp het niet goed. Als er één is die dergelijke oplossingen als gevaarlijk of bedriegelijk beschouwd ben ik het wel. Zoals bekend is chiptuning niet iets waar gisteren mee in aanraking ben gekomen ;)


    Ton,

    ECU staat voor Engine control unit en kan via de OBD (On-board diagnostics) connector bereik/uitgelezen/geprogrammeerd worden. Een dergelijke "tuning" module doet niets anders dan de ECU van aangepaste (lees foute) data voorzien zodat de ECU aanpassingen doet, of juist niet, die niet horen bij de werkelijke toestand van de motor, kortom een goocheltruc of wel een illusie :(
     
  19. Was niet tegen jou... dus je begrijpt em niet goed. Ben het juist met jou eens...
     

Deel Deze Pagina