1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Overig Chiptuning 1.0 ecoboost 100pk naar 125pk

Discussie in 'Performance' gestart door BenB, 4 mei 2012.

  1. De kromme die ze laten zien ziet er wel nice uit. Maar overweeg pas een tuning als je auto ingereden is. Kijk ook naar klanten ervaringen van diverse tuning centra.
     
  2. Geen echte ervaring met tuning, maar hij lijkt me wel verstandiger om eerst eens een jaartje zonder tuning rond te gaan rijden, gelijk zo'n verse motor gaan opvokken lijkt mij iig niet verstandig.
     
  3. Moet niet uitmaken als je em netjes warm rijdt. Maar goed ieder z'n ding he. Zou kijken of je reviews kan vinden, ik zou zelf in elk geval niet de eerste willen zijn.
     
  4. Dat is ook niet de bedoeling hoor, gelijk gaan chippen, maar wat ik wel heb gelezen ergens dat de 1.0 100 pk de geknepen versie is van de 1.0 125 pk, dus dan ga je wel denken van tja,.
     
  5. Interessant vooral ook omdat deze simpel te verwijderen is.
     
  6. Hoe bedoel je? Dat is toch iets met software, en ik heb ook ergens gelezen dat deze motor niet simpel is te chippen?
     
  7. Het zal komende maanden makkelijker worden voor tuners omdat het nu nieuw is en ze er nog niet zo bekend mee zijn
     
  8. Eerst even goed inrijden is mijn advies, maar goed dat is mijn mening ;)

    Ik heb nu een aantal auto's in mijn bezit gehad die ik heb laten tunen en met name de Ecoboost springt daar nogal bovenuit. Niet als het om het vermogen gaat, want daar wint de ST het, maar meer op het vlak van afwijken van de rest.

    UT (Unlimited Tuning) heeft ondertussen een redelijk aantal Ecoboost motoren onderhanden genomen en men komt daar tot de conclusie dat er nogal wat verschillen zijn tussen de ene Ecoboost en de andere. Waar dat verschil precies door ontstaat is niet duidelijk maar ik ga er vanuit dat het inrijden toch wel iets uitmaakt.

    Vanzelfsprekend moet je altijd rekening houden met een tolerantie van een paar procent dus afwijkingen als 185 ipv de opgegeven 182 PK of 146 ipv de opgegeven 150 PK zijn te verwachten. Een goede verklaring waarom in mijn specifieke geval het aantal Nm's zonder tuning al 303 uit kwam ipv de opgegeven 270 kan echter niet gegeven worden. Gemakshalve schuif ik dat voor een deel op goed inrijden, lees stevig, maar dat is mijn rechtervoet wel gewend :mrgreen:

    Kortom lekker inrijden totdat de eerste beurt is gedaan en dan de paarden wat meer te eten geven ;)
     
  9. Ik had je draadjes over het tunen al uitgebreid gelezen Idokus, top zijn ze, en bedankt voor je reactie, jullie allemaal bedankt voor de reacties trouwens!
     
  10. Hmmm powerboxtuning..... Dat is je motor echt voor de gek houden. Met zo`n box laten ze er meer brandstof inspuiten omdat het blok voor de "gek" wordt gehouden qua temperatuur (lees; de temp. wordt kouder gefaked dan in werkelijkheid het geval is.)

    Ik zou eerst de motor goed inrijden, kijken hoe die zich houdt. De ervaringen van anderen met tuning in de gaten houden en dan pas een tuning toe passen. Bedenk wel, het is maar 1000 cc-tje en brandnew.
    Oftewel qua kinderziektes is er nog niks van bekend.
     
  11. @ Marco: Powerbox, da's weer zo'n nieuw woord voor mij hier op het forum, ik leer met de dag meer hier. Bedankt voor de tip, ik ga zeker ff wachten, maar ja als iedereen met een 1.0 op elkaar gaat wachten,..:)
     
  12. BenB Schreef:
    Dit word er geschreven in de link die je had geplaatst:
     
  13. :thumbs: Mijn nieuwe motor is ook meteen getuned, 0,0 problemen ermee mits je idd de boel goed warm rijdt.
     
  14. Of deze motor wel of niet te chippen is zal de praktijk moeten uitwijzen. In het verleden was een tuning simpelweg te doen door gebruik te maken van de OBD aansluiting maar Ford en vele andere fabrikanten, beveiligen deze mogelijkheid tegenwoordig zo goed dat er andere wegen bewandeld moeten worden.

    Als ik de 1.6 Ecoboost als voorbeeld neem dan is de term "niet gemakkelijk te tunen" terug te voeren op het feit dat tuning wel mogelijk is maar dat dit dus niet via de OBD connector kan. Gevolg de ECU moet uit de auto, moet opengebroken worden en er zal wat soldeerwerk aan te pas moeten komen voordat de tunig kan plaatsvinden.

    Tuning is dus wel mogelijk maar je moet er iets meer voor doen ;)

    Het plaatsen van een Powerbox is in mijn ogen verlakkerij, iets anders kan ik er niet van maken sorry. Er is volgens mij dan ook geen sprake van tuning maar het voor de gek houden van het motormanagement. Ik zou zeggen doe wat Google zoekopdrachten en oordeel zelf.

    Ik weet dat de meningen verdeeld zijn maar ik ben er van overtuigd dat een dergelijke oplossing meer schade gaat berokkenen aan de motor dan een goed en degelijk uitgevoerde tuning. De opmerking geplaatst door Marco is er dus één die je goed in de oren moet knopen zeker als het gaat om een motor die toch al heel snel erg warm wordt ;)

    Het citaat "Chiptuning Ford Focus 1.0 EcoBoost ECOnetic100 Pk Lease Auto" is grappig maar zo verschrikkelijk naïef. Niemand zal en wil toch geloven dat je de extra toegevoegde PK's niet echt gaat gebruiken, kom nou wat een onzin. Natuurlijk ga je die gebruiken en ik durf te stellen vaker dan je lief is :badgrin:

    Tuning is prima en levert een hoop lol op, maar niemand wil voor de gek gehouden worden en dat geldt ook voor een 1L 3 cilinder.
     
  15. Welke van de twee motoren Rob :baeh:
     
  16. Toch is het zo met warm rijden. Staan ook mooie artikelen over het "inrijden" van de motor. Warm laten draaien stationair en dan gas erop (natuurlijk iets genuanceerder maar het komt er op neer).
     
  17. In de 1 zit een 5bak en de ander een 6bak, nu weet ik niet of de toleranties ook verschillen per bak. Maar iets om ook op te letten.

    Edit:
    Is onzin, ik dacht dit gehoord te hebben in 1 van de aankondigingsfilmpjes:?
     
  18. Hoezo onzin volgens mij heb je wel gelijk als je zegt dat de één een 5 bak heeft en de andere een 6 bak.
     
  19. Klopt 100pk is 5-bak, 125pk is 6-bak, Nm is (ff uit mijn hoofd) 170 bij allebei maar de 125 pk heeft een "overboost" van 30 sec naar 200Nm

    moet ff zoeken waar ik dat gelezen heb.

    Edit:

    "Toegevoegde waarde
    Dat er al ruim 1.200 klanten zijn gevallen voor meer belastingvoordeel is volkomen begrijpelijk, en hoewel het met deze motor echt niet behelpen is, biedt de krachtigere variant net dat beetje meer (rijplezier). Naast het hogere vermogen krijg je een versnelling erbij en dat maakt met name op de snelweg een merkbaar verschil. De driecilinder hoeft minder hard te werken en is daardoor onder andere zuiniger. Maar ook de spatiëring van de transmissie is net even anders waardoor de motor gretiger reageert op gaspedaalcommando’s. Met 25 extra paardenkrachten is er ook enige reserve en dat is toch fijn om te hebben als haast eens is geboden. Bovendien, laten we wel wezen, de Ford Focus houdt ervan soms uitgedaagd te worden. En dat kan met de 125 pk sterke 1.0 EcoBoost. Niet alleen omdat er tijdens ‘overboost’ ineens 200 Nm aan de krukas zwengelt. Zelfs in de zwaardere Wagon die wij reden is stevig doortrekken een aangename bezigheid zonder dat dit leidt tot een dramatisch verbruik. Houd rekening met een gemiddelde tussen 5,7 en 6,3 l/100 km."

    Bron: http://www.autowereld.com/rijimpressies/detail.asp?artikel=13252
     

Deel Deze Pagina