Overig Bluefin & non-turbo

Discussie in 'Performance' gestart door ST130, 15 jan 2011.

  1. Is Blue-fin aan te raden op een atmo (non-turbo) motor? Is er merkbaar meer verschil in vermogen en verbruik naderhand?

    Zouden er meer motorische upgrades gedaan moeten worden om er echt profijt van te hebben of zou het zo geinstalleerd kunnen worden?

    Ben erg benieuwd naar de reacties; vooral van de mensen die het al geinstalleerd hebben!
     
  2. Ik ben van mening dat het voor een non-turbo "weggegooid" geld is.
    Je heb het toch over 250 pond voor ongeveer 10 Pk en net zoveel newton-metertjes;)
    Vermogens toename is dus minimaal. Verbruik zal ongetwijfeld (bij gelijkblijvend gewicht rechtervoet;)) zakken, al zal dat ook minimaal zijn.
     
  3. Wat je ervoor over hebt weet ik niet. Maar zoals Barry al schreef, pakweg 10pk erbij. Let wel...op een bepaald punt in de vermogenskromme, niet als piekvermogen. Motor word wel een stukkie zuiniger bij gelijkblijvende rijstijl en de motor pakt lekkerder op.
     
  4. Inderdaad erg duur als je het per pk gaat tellen.
    Maar als je een levendigere motor wilt en wat euro's over, wie houdt je tegen?
     
  5. Hier ging het me inderdaad even om. Nog meer mensen van mening dat het 'weggegooid' geld is?
     
  6. Als je zoveel geld wilt besteden aan het sneller maken kan je beter investeren in een andere nokkenas al dan niet samen met een ander uitlaatsysteem.
    Of beginnen zoals ik gedaan heb; een iets groter gasklephuis monteren met een ander luchtfilter.
    zie ook hier

    edit: dat is wel voor een focus II ...
     
  7. het is pas weg gegooid geld als je 0% winst hebt

    de eene heeft 100 euro over voor vermogen winst een ander 10.000euro dit is dus heel persoonlijk

    zelf was ik zeer te spreken over Bluefin op mijn ST170
    13pk winst en over het hele gebied lag het koppel een stuk hoger
    de auto was eerst geheel standaard op de vermogenstestbank geweest
    bovenin was duidelijk te zien dat er een dipje was
    dit voelde tijdens het rijden als een versnelling (motor dipte en ging weer)
    dit was ook weg

    nokkenassen is leuk maar hier verleg je alleen de powerband mee
    dus een nokkenas met meer graden zorgt ervoor dat er bovenin meer is en niet onderin(eerder verlies)
    en dan ben voor een set nokkenassen ook 500euro kwijt en eventueel de montage dus ga je ook zo,n 750euro in ze achteruit
    mogelijk zelfde eind vermogen als met bluefin alleen pak je de winst bovenin en niet onderin

    ik ben positief over bluefin

    10 pk is toch 8% winst was dat maar mijn salaris verhoging per 2011

    Groeten Dennis :rs:
     
  8. lol, dat is inderdaad ook zo! Het zou toch leuk zijn als ik met minimale mods een redelijke 150 pk uit m'n blok (2.0 130 pk) kan krijgen. Misschien nog door toevoeging van een uitlaatspruitstuk en catvervanger.
     
  9. kan jij geen st170 delen gebruiken voor motortuning niels?
     
  10. Ik zou het niet precies weten Michael in hoeverre een 2.0 Zetec gelijk staat aan de ST170 motor. Doel is eigelijk om door vrij simpele en relatief goedkope modificaties iets meer vermogen uit het blok te krijgen; te denken aan een software-aanpassing. Ik ben zeker niet van plan om inwendig iets te veranderen aan de motor.
     
  11. een gasklephuis is volgens mij 65mm bij een st170 die is dus iets groter mm of 3
    het uitlaatspruitstuk van een ST170 is ook erg goed
    9 van de 10 beter dan een spaghetti van andere leveranciers
    een sportcat word dan ook wel belangerijk ook geen goedkoop ding trouwens


    Groeten Dennis :rs:
     
  12. Dennis +1

    :thumbs:
     
  13. Ben het ook met Dennis eens....vandaar het "weggegooid" tussen aanhalingstekens;)
     
  14. Ik ben van mening dat 10pk inderdaad zonde van het geld is, als het 250 euro kost.

    Niels, wil je echt vooruitgang, waarom dan niet in Engeland een ST170 blok scoren en die d'rin *******en?
     
  15. als ik zo bekijk wat Bluefin doet op de 2liter is het niet verkeerd
    13pk winst (10%)bovenin en over het gehele gebied een aantal pk,s

    en het koppel ligt over het gehele bied zo,n 10nm hoger
    daarnaast is Bluefin makkelijk inteleren en weer uit je PCM te halen

    http://www.mybluefin.co.uk/curves/focus20.pdf

    Groeten Dennis :rs:
     
  16. Niels wil zo,n 150pk zegt hij met Bluefin ben je al aardig onderweg een goed uitlaatsyteem en een uitlaatspruitstuk en sportcat is een vermogen tussen de 145 en 155 pk zeker wel haalbaar

    een ST170 blok erin lepelen kost zoveel geld(blok versnellingsbak aandrijfassen schakelmechanisme cockpit kabelboom computer etc... en dan nog monteren 3000euro ben je zomaar kwijt dan hebben nog niet eens over de remmen gesproken en de fussee stukken) dat je beter kan sparen voor een ST170 ben je meteen klaar

    als je 3000 euro er tegen aangooid is met deze motor ook zeker wel 180pk haalbaar

    Groeten Dennis:rs:
     
  17. Ik vind 250Euro voor 10pk goed te doen. Er zijn weinig andere manieren op met 250E zoveel pk eruit te halen.
    Een gasklep zou ook nog een idee wezen...
     
  18. Ik vind t ook wel meevallen. Het is nou eenmaal geen turbo motor, daar heb je voor 250 euro veel winst op. Maar dat moet je niet met elkaar vergelijken. Koop maar eens een cat vervanger waarschijnlijk is dat ook 250 euro en daar heb je minder winst mee.

    Dus ik zeg lekker doen. Hoe haal je anders 10 pk en nm meer voor dat geld?
     
  19. 1 ding rekenen jullie niet mee standaart uit de fabriek is een auto slecht afgesteld kwa vermogen en brandstof. Een chip tuning wil net dat dipje wat je uit de fabriek meekrijg verhelpen plus beetje extra vermogen. Tevens weten de meeste mensen niet dat na chiptuning brandstofverbruik ook omlaag wil gaan en die kosten verrekend met de aanschafprijs kan je geld terugverdienen....;)
     
  20. Alleen als je het gebruik van het rechtervoetje ook aanpast, ga je dat stukje 'lood' gebruiken zoals je dat gewend bent, dan gaat het verbruik met sprongen omhoog, geloof me :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina