1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 TDCi 136 pk Auto loopt niet meer zuinig en stinkt naar ...?

Discussie in 'Performance' gestart door Ge-focust, 22 sep 2015.

  1. #21 kolere, 15 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 okt 2015
    Ah dat wist ik niet meer.
    Brandplaatje dat lekt hoef je niet te horen, waarom kijk je niet gewoon even als je hieraan denkt? Als het lekt zal het niet helemaal schoon zijn rond de verstuiver.
    Egr zal geen stank veroorzaken, behalve aan de uitlaat dan. Jij hebt nog een ouder type 2.0 tdci, je hebt dus kans dat je geen storing krijgt. Enige manier om erachter te komen is het uitproberen, je kan altijd nog later een gaatje in het plaatje boren.
     
  2. Vanavond druk? :mrgreen:
     
  3. Ik heb een deel van het probleem van dit topic, hij stinkt namelijk niet.

    Ik heb een focus 2 mark 2 1.6 econetic diesel en sinds 5 weken is deze gaan zuipen. ...... voorheen haalde ik 900 a 1000 km op een tank en in eens mag ik blij wezen dat ik 750 haal. De boordcomputer (ook na reset van de brandstof gegevens) voorspeld nog steeds 900 maar deze is niet meer reƫel. Tevens staat de auto nogal lang na te koelen met de coolerfan.

    Iemand een idee?
     
  4. Heeft je auto een roetfilter?

    Dit lijkt namelijk verdacht veel op een probleem met het roetfilter waardoor er te vaak wordt geregenereerd. Tijdens het regenereren wordt er extra brandstof ingespoten waardoor het brandstofverbruik tijdelijk oploopt. Wanneer er dus teveel wordt geregenereerd kan dus ook het verbruik vrij hoog zijn.

    Langer nakoelen kan ook het gevolg zijn van overmatig regenereren. Wanneer de motor in het regeneratieproces en wordt stilgezet koelt deze nog wat langer na.
     
  5. Nee, is euro3 volgens de RDW als je het kenteken invult: 67-RH-BK
     
  6. Als ik het goed zie heeft [MENTION=2825]Commanderplop[/MENTION] een Focus 2 fase 2 ECOnetic en deze heeft bij mijn weten altijd een roetfilter.
     
  7. Ja zit een roetfilter onder
     
  8. Raak helemaal in de war, maar nu is er dus wel een inbreker in dit topic:cool:.
     
  9. Mijn 2.0 TDCi gaat na een aantal korte ritjes waarbij ie niet helemaal warm is geworden ook zuipen. Echter als ie goed warm is, en een paar keer flink doortrekken is ie weer zuinig als voorheen. Dus heb zo'n vermoeden dat de kat dicht gaat zitten met roet. Roetfilter zit er al niet meer onder dus dat kan het bij mij iig niet zijn.
     
  10. Misschien een scheurtje in je turbo slangen? Heb namelijk ook een scheurtje erin en het verbruik is flink meer en je ruikt ook de diesel.

    Kijken of er nergens olie op slangen of er langs zit toevallig
     
  11. Inmiddels wat kilometers verder, en vooral wat langere ritten verder, heb ik gemerkt dat het zuipen komt en gaat met een klein schokje. Dus ik heb het vermoeden dat de druk-omvormer die de stand van de turbo schoepen aanstuurt zachtjes aan het overlijden is...

    Bij 90km/u op de cruisecontrol het momentaan verbruik van 3,5L/100km naar 6,5L/100km en een paar km verder weer terug zien springen...
     
  12. is het roetfilter dan niet aan het regenereren?
     
  13. Dat zou je denken, maar ik heb door een tuner het roetfilter en de EGR eruit laten programmeren (al wat langer geleden, en in de tussentijd geen problemen ondervonden, met zo'n 60.000km gereden zou ik er van uit moeten kunnen dat dat ook het probleem niet veroorzaakt.)
     
  14. Ben nog steeds op zoek naar het probleem van het niet zuinig lopen van de auto

    Sinds vandaag ineens een fluitend geluid bij het gas geven.. :(
    Volgens mijn garage duid het vaak op een turbo die het aan het begeven is maar kan
    het ook maar zo zijn dat je er nog een jaar meer door kunt rijden..

    Nu lees ik ook iets op internet over slangen die kunnen lekken of los zitten
    heeft iemand ook een fotootje waar ik dat dan moet zoeken onder de motorkap?

    misschien wel een idee om dat zelf even te controleren en zou goed kunnen dat dit
    hele verhaal ook invloed heeft op het verbruik van de auto (of ik moet helemaal verkeerd denken)

    (vraag me dan echter nog steeds af waar de stank vandaan kwam?? ook de turbo?)
     
  15. Ja bij een beginnend scheurtje kan hij wat raar gaan ruiken. En je kan de turbo horen fluiten. Meestal is het dan met een paar dagen doorrijden verder open gescheurd en blaast hij.
     
  16. Was eergisteren aan het rijden toen plots de stuurbekrachtiging ermee op hield..
    vervolgens begon het lampje van de ABS te branden en daarna begon mijn snelheidsmeter
    te flippen. Gauw gestopt bij een benzinepomp en vervolgens wilde de auto niet meer starten.

    Gisteren is de auto bij de garage geweest en wat bleek: De Dynamo was stuk gegaan.
    Ze hebben de dynamo laten reviseren en het probleem is opgelost (voor zover ik het nu kan zien) verbazend genoeg is ook het fluitende geluid verdwenen..

    Toen ik de auto kwam ophalen zei de garagehouder dat hij de auto wel heel erg vond
    stinken :P (maar hij kon zo ook niet achterhalen waar het vandaan kwam)
    Het leek hem erg op uitlaatgassen maar dan erg extreem waarop ik vertelde dat het
    ook onder de motorkap vandaan kwam.

    Leek hem toch ook dat het goed zou kunnen dat de EGR klep dit veroorzaakte..

    iemand hier enige ervaring met het dichtzetten (en eventueel weg programmeren) van de EGR klep?
     
  17. het stinken en verbruik klinkt hier erg herkenbaar
    en ben er vandaag achtergekomen dat mijn turboslang is gescheurt
    deze gaan we dus vervangen
    zal nog even laten weten of dat het was
    ben zelf al een half jaar aant tobben met mijn ford en hoop dat ik bijna klaaar ben
    heb inmiddels de kat +roetfilter verwijdert injecktors vervangen gloeiplug vervangen en turbo vervangen dus de buurs is bijna leeg
     
  18. zo dat is echt een boel om te vervangen idd!!

    en heb je ook het probleem dat hij niet zuinig rijdt? (heb je trouwens ook een 2.0 tdci?)
    Kan je de turboslang eenvoudig zien en zelf controleren? Dan moet ik daar ook maar eens naar gaan kijken.
     
  19. Over het algemeen, zeker bij lange afstanden is mijn 2.0 TDCi erg zuinig. Maar ik rij dan wel zo veel mogelijk op cruise-control.

    Op de Zeelandbrug op de cruise is 2,9L/100km mogelijk in de 6de versnelling 80km/u op een windstille dag. Moet ik versnellen, dan terug naar 5, want dan draai ik maar 1250 toeren/min in z'n 6 bij 80.....

    1500toeren in z'n 6 is dan comfortabeler want dan kun je ook nog zachtjes versnellen zonder te hoeven schakelen.

    En op een snelweg lukt het bij 120km/u ook om zeer zuinig te rijden op de cruise met 4,5L/100km :mrgreen:

    Korte ritjes mag ik trouwens blij zijn met gemiddeld 6L/100km

    Maar zoals hierboven al gezegd, heeft ie de laatste tijd wat nukken met zeer hoog verbruik.

    6,5L/100km bij 90km/u is dan het resultaat.... maar waar dat ineens vandaan gekomen is.... ik verdenk de drukomvormer...
     
  20. #40 kolere, 27 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 nov 2015
    Hard op weg naar de volgende dure reparatie dus.

    Was de turbo echt kapot, voor zover ik weet redelijk uniek dat die bij de focus 2.0 tdci kapot gaat? Of staat jouw auto op 500.000km? Zitten de kat en het roetfilter niet in 1 koker (1 onderdeel), zoals bij de 1.6tdci?
     

Deel Deze Pagina