Alsof ik op ijs reed

Discussion in 'Velgen, banden & ophanging' started by AudioSteve, Jan 13, 2011.

  1. Over stikstof gesproken ... laatst adviseerde mij iemand om de banden met stikstof te vullen omdat dat ook comfortabeler rijdt.
    Kan me er niks bij voorstellen als je de banden op de juiste werkdruk houdt onafhankelijk van de vulling.

    Iemand enige ervaring of kennis op dit gebied ??
     
  2. Dat klinkt wel vreemd. Zit er in lucht niet al 78% stikstof?

    2,4 bar stikstof of 2,4 bar lucht lijkt mij hetzelfde qua hardheid.
     
  3. Het stikstof verhaal is er één welke ook hier op het forum al een aantal hoofdstukken heeft :mrgreen:

    Persoonlijk zeg ik, ja daar is hij weer, onzin en veel verkooppraat.

    Waarom stiktof, veel gebruikte argumenten:

    1) de banden blijven beter op spanning omdat een stikstof molecuul groter is dan zuurstof.

    :loco: Ja er is een verschil in grote en wel 0,2 Angstrom (ik ben ooit opgeleid tot chemisch analist vandaar de termen ;)) een belachelijk klein verschil dus "sijpelverschillen' zullen er niet echt zijn. Overigens bestaat de lucht welke je dag en nacht inademt al voor ruwweg 80% uit stikstof.

    2) Stikstof is minder gevoelig voor temp. verschillen waardoor de bandenspanning constanter is.

    Punt, dit verhaal klopt echter tenzij je dagelijks op een circuit rijdt gaat dit effect verloren. De vraag blijft dus moet je hier de 10 tot 15 eurie, welke toch al gauw in rekening wordt gebracht, voor over hebben.

    Ik heb, om de proef op de som te nemen, zowel de 100% als 80% stikstof variant in mijn banden gehad en ondanks het feit dat ik van stevig rijden houd :mrgreen: heb ik nooit enig verschil gemerkt.

    Mijn advies, gebruik de 10 tot 15 eurie die je bespaard voor de aanschaf van een goede bandenspanningsmeter :thumbs:
     
  4. Duidelijk verhaal ...

    En ook al zou het moleculen verhaal (verschillende grootte) kloppen dan vertellen ze uiteindelijk toch nog onzin :mrgreen:

    Als je begint met lucht (80/20) en je zuurstof moleculen zou je kwijtraken door lekkage ga je vanzelf naar 100% stikstof.
    Als je dan je band weer op pomt (zeg 20% lucht erbij = 16/4) kom je op 80+16=96% stikstof en 4% zuurstof en elke keer als je weer bijvult kom je vanzelf bijna op 100% puur stikstof ... en is nog gratis ook :cheer:
     
  5. Mooie berekening, Oystein :thumbs:
    In theorie klopt dit helemaal alleen, denk ik, dat de praktijk anders uit zal wijzen vanwege het feit wat Joost ook aanhaalt.
    Oftewel je raakt de zuurstof en stikstof even snel/langzaam kwijt;) Of zeg ik nu iets heel geks? :cool:


    Overigens vind het verschil in bandenspanning bij de zomerbanden (op zich) nog meevallen qua weggedrag.
    "Verkeerde" spanning bij winterbanden resulteert in alsnog niet wegkomen vanaf bijv een drempel:schater:
    Dit kan natuurlijk ook komen omdat de wintersloffies "maar" 16 inch zijn.:weetikniet:
     
  6. hahaha geen eens een idee hoeveel er bij mij inzi, iig genoeg om hard te zijn ;)
     
  7. Stikstof vooral interressant als de banden langdurig flink belast worden. Toepassing moet je dus gaan zoeken in het vrachtverkeer en bij de grotere, zwaardere auto's (landrovers e.d.)
    Zou eventueel voor de zomervakantie rit naar bijvoorbeeld zuid Frankrijk een optie zijn. Dan heb je de auto flink vol en rij je lange stukken relatief hard. Dus ook redelijk zwaar voor de banden kwa temperatuur.

    Makkelijkste is nog om een pompie te kopen en gewoon 1 keer per maand de spanning te checken. En een beetje pomp heb je al voor 20 eurie, kan de prijs voor stikstof vulling niet tegenop.
     
  8. Dan heb ik nog een goeie wie kan me daar wat over vertellen.. Ik heb 215-35-18 banden en volgens de bandenboer moet omdat dit zeer lage banden zijn meer druk in de banden dan normaal standaart word voorgeschreven.......zit ongeveer op 3 bar per velg.
     
  9. Is eigenlijks een hele simpele antwoord op:
    ga naar de website van het merk band dat je hebt, 9 van de 10 keer hebben
    ze daar een tabel met bandenspanning per merk en type auto en maat banden,
    dat is de enige juiste spanning.
    Overigens is 3 bar wel erg overdreven hoog, 2.4 komt eerder in de buurt denk ik;)
     
  10. Ik ben het met Dennis eens, 3 bar is wel erg hoog zeker als je bedenkt dat de bandenspanning altijd gecommuniceerd wordt op basis van koude banden ;)

    Het kan best zijn dat een band anders dan de standaard geleverde band of maat, een hogere bandenspanning moet hebben dan het boekje aangeeft, ik denk hierbij dus ook naar mijn eigen FoFo, maar 3 bar is mijns inziens echt te veel.

    Als ik me niet vergis adviseert Ford 2.2 rondom. Stap je over op een lagere band, dus eigenlijk een hogere inch waarde dan kan ik me voorstellen dat de bandenspanning iets omhoog gaat. Persoonlijk zou ik stoppen rond de 2.6 bar tenzij er duidelijke aanwijzingen zijn dat de spanning nog hoger moet voor een beter rijgedrag, zoals bv. in het geval van de ST.
     
  11. Dat de druk bij een lage band hoger moet zijn heb ik ook van diverse partijen gehoord. Zelf heb ik ze voor op 2.8 en achter op 2.6 staan. Zowel de Conti's, daarna de Michelins en nu de Hankooks.
    Geen problemen ermee, ligt als een blok op de weg en het comfort valt ook mee (behalve in Wallonie ;) ).
     
  12. en wat is een goede en nauwkeurige bandenspanningsmeter?
     
  13. 8 Bar maar????? :mrgreen:
     
  14. #35 AudioSteve, Jan 20, 2011
    Last edited by a moderator: Jan 20, 2011
    Kwa pompen: Uit een test van de ANWB Autokampioen kwamen de Michelin pompen er zeer goed uit. Zowel de voetpompen als de electrische pomp op 12V. Het gaat dan vooral over de accuratesse van de manometer.
    Deze zijn te koop bij de Praxis.

    Heb zelf de Michelin pomp met dubbele cylinder, scheelt weer pompen en is ook stabieler op de grond.

    Puur een manometer, dan zou ik het niet weten. Heb zelf wel een losse meter (digitaal) waar ANWB op staat. Deze komt overeen met mijn pomp en ook de dealer zijn pomp.
     
  15. bedankt voor de info
     
  16. :schater: met de voet pompen????
    Dat gebeurd hier met de compressor, daar zat standaard een persluchtsetje
    bij, daar zat dus ook een luchtspuit met manometer bij, deze is bij mij gelijk
    aan de benzinepomp, garage en digitale handmanometer.
    Tegenwoordig moet je bijna overal betalen om je banden te mogen oppompen,
    dus zelf doen betaald zichzelf terug;)
     
  17. @DexterXL: Compressor is wel makkelijk ja, maar net even wat minder mobiel lijkt mij.

    Pomp zelf vaak op lokatie. Thuis weg met normale spanning (v2.1/a2.3), bij kantoor auto volladen met geluidsapparatuur (goed 150kg). Even beetje bijpompen (v2.2/a2.5), en gaan. Bij terugkomst auto leeg en weer terug naar normale spanning. Misschien beetje overdreven maar merk dat ik fijner rijdt als ik luchtdruk aanpas naar belasting auto, zeker op nat wegdek. En het is maar 2 minuutjes werk, valt wel mee dus.
    Laat natuurlijk banden wel even afkoelen.
     
  18. :thumbs: Anders meet je andere waardes alhoewel doe niet erg afwijken als ik de berekening van Oystein zo lees:D
     

Share This Page