Alsof ik op ijs reed

Discussion in 'Velgen, banden & ophanging' started by AudioSteve, Jan 13, 2011.

  1. Zoals aangeraden wordt controleer ik iedere 2 à 3 weken mijn bandenspanning. Scheelt iets in de benzine, slijtage en veiligheid. Hiervoor een goede pomp aangeschaft met ook een goede manometer erop. Tot nu toe allemaal prima en nooit iets aan de hand.

    Afgelopen paar dagen bij familie geweest en voor het wegrijden daar terug naar huis het voorstel om nog even mijn bandenspanning te controleren. Prima dacht ik, maar pomp staat thuis. Niets aan de hand, was pomp aanwezig.
    Enfin, bandenspanning gecontroleerd en bijgepompt naar 2.1 voor en 2.3 achter, zoals aangegeven in het boekje. Viel mij bij pompen al op dat ik veel moest bijpompen maar goed, zal wel de ene cilinder zijn van de pomp tov mijn dubbele cilinder pomp thuis.

    Vervolgens iedereen uitgezwaaid en vertrokken.

    Voelde meteen al raar. Bij een bochten met lage snelheid leek het of mijn achterkant uitbrak. Zal de regen wel zijn dacht ik. Maar ook op de snelweg bleeft de auto raar doen. Iedere stuurbeweging resulteerde in een soort zweverig, glijdend gevoel. En het werd alleen maar erger. Auto ging voor mijn gevoel alle kanten op.
    Maar achter een vrachtwagen gaan hangen en bij de eerste de beste pomp eraf. Dacht nog dat de ophanging kapot was maar kom niets ontdekken. Vervolgens bandenspanning maar gecontroleerd met een los metertje van de ANWB dat nog achterin lag en ja hoor, veel te hoog. Voor 2.7 en achter 3.1. Schrok wel!!
    Maar een half uurtje gewacht tot de banden koud waren en met het metertje de banden weer op normale spanning gezet. Vervolgens reed de auto weer normaal.

    Waar ik vooral van schrok was dat de spanning echt een enorme invloed op de wegligging heeft. Was natuurlijk ook wel een enorm verschil met de normale waarden maar toch. Wist dat het uitmaakt, maar dat het ook zo goed merkbaar is.
    Verder ook dat er z'n verschil in mano meters kan zitten. De mijne thuis heb ik gelukkig eens vergeleken met die van de lokale Ford dealer en dat kwam overeen

    Dus eigenlijk tip voor iedereen, voor zover je het nog niet deed, hou de bandenspanning in de gaten!!

    En de pomp die dit veroorzaakte, die gaat binnenkort in zoveel mogelijk stukjes de prullenbak in..
     
  2. Goed stukje Steve! Goed om dit onderwerp aan te halen. Een half barretje meer of minder kan wel degelijk een heel hoop verschil geven. Jij hebt t ervaren! Maar dit is een goede waarschuwing voor de lezers. ;)
     
  3. #3 Boomerang78, Jan 14, 2011
    Last edited by a moderator: Jan 14, 2011
    Goed verhaal. Maar goed dat de pomp bij de BP om de hoek dezelfde waarden geeft als mijn eigen manometer.

    Zelf hou ik de voorgeschreven waarden aan en voor winterbanden 0,2 bar hoger.
     
  4. Op de zaak hebben we pas een nieuw merk toegevoegd aan ons leveringsprogramma (aan de industrie en scheepvaart) en dit betreft manometers, transmitters en temp. sensoren.

    Ik heb pas een manometer 0-4 bar meebesteld voor mezelf :-)
    Metalen behuizing 40 mm diamater met nippel midden achterop en klasse 1.6 - voor leken onder ons dat deze een nauwkeurigheid heeft van 1,6 % en temperatuur gecompenseerd is. Dus even nauwkeurig bij alle buitentemperaturen.
    Voor de inkoopprijs kon ik het niet laten :mrgreen:

    Ik heb wel zo'n moderne en goed pompende fietspomp van de Lidl maar voor dat geld kan ik de manometer daarvan (0-10 bar) niet echt nauwkeurig/betrouwbaar achten :nocheer:
     
  5. Klinkt heel herkenbaar!
    Ik heb dit een keer met de Fiesta gehad. Was toen net bij de dealer geweest en ik ging naar de Nordschleife. Daar een rondje over gereden maar de auto ging alle kanten op, dus voorzichtig aan gedaan. Daarna met Ruud bij een pomp gekeken, banden stonden op 3.1 bar! (2.0/2.2 is voorgeschreven). :roll:

    Zo nu en dan probeer ik toch even de druk te controleren om dit te voorkomen... ;)
     
  6. Dat is niet zo gek als je net van een circuit af komt. Ondanks dat je rustig aan hebt gereden worden banden on track wel een tikkeltje warmer dan op straat. ;)
     
  7. Niet op de manier hoe Remco de baan over rijdt hoor ;) :rofl:
     
  8. Zat wel een tijdje tussen het moment dat ik van het circuit af kwam en het meten van de banden hoor... ;)
    Uiteraard kan dan nog de spanning wel ietsje hoger zijn, maar niet 1 bar.
     
  9. #9 WagonTDCI, Jan 14, 2011
    Last edited by a moderator: Jan 21, 2011
    Om te berekenen hoeveel je druk stijgt door sttijging temperatuur:

    voor elke graad Celcius verandert je volume / druk met factor 0,00366 = (1 / 273)

    Stijging van 40 graden = 40 x 0,00366 (= 40/273) = 0,1465

    2,2 bar bij 20 C
    stijging bij 60 C = 0,1465 x 2,2 = 0,32
    Totaal = 2,52 bar

    In principe is dit een rechte grafiek dus reken maar uit ... en bij afkoeling heb je dezelfde afname van druk.

    Edit: nu ik dit terug lees kom ik tot de conclusie dat je simpel kunt zeggen dat elke 20 graden Celcius de druk ca. 0,16 bar toeneemt ... geen schokkende waardes :mrgreen:
     
  10. Met mijn Focus 1, fase 2 staat mijn bandenspanning altijd zo hoog.

    Vooraan: 2,6 en achteraan op een goede 3 bar. Deze problemen heb ik nog nooit gehad. Misschien ligt het verschil tussen Focus 1 en Focus 2.
     
  11. Met welke manometer meet je dit ???
    Misschien is de druk in het echt wel lager :mrgreen:
     
  12. Ik vind 3 bar toch vrij hoog eerlijk gezegd, maar ik weet niet wat er voorschreven staat voor de :focus: 1.

    Aan de andere kant, in de bandjes van m'n racefiets gaan circa 8 bar... :mrgreen:
     
  13. 3 bar is wel aan de hoge kant zeker als het om koude banden gaat.
    Bij deze een staatje, heb ik al eens eerder geplaatst, met de bandenspanning voor een ST met de standaard geleverde Conti's. Dit staatje is ontstaan door te testen met verschillende bandenspanningen en te zien hoe de auto daarop reageert. De gegevens zijn ook heel goed bruikbaar voor de niet ST uitvoering waarbij men dan vaak de waarde "voor" en "achter" omdraait.

    [​IMG]


    ST rijders die gebruik maken van de Goodyear Eagle F1 Asymmetric mogen bij deze waarden 0,2 bar op tellen. Kortom voor 2,7 en achter 2,5 en nee dit is niet andersom :) maar heeft te maken met het ESP gedrag van een ST ;)
     
  14. Joost, bedoel je dan dat bij mijn Focus de achterkant harder moet zijn opgepompt dan de voorkant?
     
  15. alleen als je esp hebt denk ik
     
  16. Uitgaande van het boekje ja, echter dat is ook het geval voor een ST en daar zal menig ST rijder heel anders over denken dan de firma Ford ;)

    De ST ligt beter op de weg met een hogere bandenspanning 'voor' dan 'achter'. Een bijkomend verhaal is dat de ESP van de ST minder snel ingrijpt als je de bandenspanning 'voor' 0,2 bar hoger houdt dan 'achter'.
     
  17. Hoe heb jij de bandendruk Jack? Volgens Ford voorschrift of rondom dezelfde spanning?
     
  18. Bij mij is het 2,2 voor en 2,5 achter.
    Volgens de Michelin richtlijn voor mijn Alpins. (voor 1 persoon)
     
  19. Volgens het boekje rondom 2,2 als ik me niet vergis. Echter bij langdurig hardrijden wordt er ook wel eens geadviseerd de bandenspanning op het niveau van een max. beladen auto te zetten en als ik me niet vergis komt dat neer op een verhoging 'voor' van 0,3 bar en 'achter' 0,5 bar.

    Mijn ervaring met de Rally Edition is dat deze het lekkerste op de weg lag met rondom 2,4 tot 2,5

    Edit:
    Wat Jack aangeeft is misschien wel het beste, informeer bij het bandenmerk er zijn wel verschillen per merk nl.
     
  20. De manometer bij de bandenboer als ik mijn spanning laat controleren voor het afvullen met stikstof.

    Ben nu wel altijd redelijk zwaar beladen...
     

Share This Page