Alles over de huidige benzineprijzen

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Rykers, 22 feb 2021.

  1. Heb van de week in Emden E10 getankt voor 1,809.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  2. Hmm, zal van de week weer eens op de app kijken dan.
    Scheelt voor ons nog geen 2 kilometer met de Duitse pomp of die waar ik stond.
     
  3. Diesel is weer goedkoper dan benzine.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Inderdaad ja....zag vandaag al 2 cent verschil in het voordeel van de diesel.
    Die is rap gedaald :cheer:
     
  5. Meer dan 12 cent er af in een week tijd.
     
  6. Da’s goed nieuws, alleen jammer dat de RS er zo beroerd op rijdt :nocheer:
     
    Edgar Focus, gerardTDCI en Fredhead vinden dit leuk.
  7. Vanmiddag diesel getankt voor 1,32.9 bij de Fieten.
    Kortingsactie van 55 minuten omdat het 55e tankstation werd geopend.

    Wilde wel even kijken hoe druk het was, viel me alles mee.
    Rijtje voor de enige benzine pomp en ik kon direct diesel tanken omdat er daar 4 pompen voor zijn :cheer:
     
    gerardTDCI, bws723, Ecobeast en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Na een periode van betrekkelijke betaalbaarheid is het feest nu weer over. De brandstofprijs stijgt weer boven de twee euro.
    We kunnen hier natuurlijk eindeloos discussiëren wat we precies onder betaalbare brandstof verstaan, maar feit is dat de tijden van lage brandstofprijzen ver achter ons liggen.
    Halverwege vorig jaar was het helemaal zot. Benzine en diesel waren nog nooit zo duur als in juni 2022. Een liter Euro 95 (E10) kostte gewoon een knaak! Twee-euro-vijftig voor een liter peut! Diesel was ook nog nooit zo duur.
    Einde van 2022 zakte de prijs naar iets vriendelijkere niveaus maar nu is dat feest dus ook weer over, aldus United Consumers die de gemiddelde landelijke adviesprijs van brandstof in Nederland nauwkeurig in de gaten houdt.

    Die gemiddelde landelijke adviesprijs breekt weer door de twee euro heen. Vandaag is die prijs voor een liter E10 2,004 euro. Ook de dieselprijs zit weer flink in de lift en nadert weer de magische twee euro grens met een gemiddelde landelijke adviesprijs van 1,956 euro.

    Sinds halverwege november was een liter Euro 95 niet zo duur. De vraag is hoe dat kan. Nou door China natuurlijk.
    Na jaren een streng zero-covid beleid vonden de wijze heren van de partij dat het wel genoeg was. Van strenge lockdowns ging het land in één keer open. Nu de meesten wel ziek zijn geweest en weer zijn opgeknapt, neemt ook de economische activiteit in het verre oosten weer rap toe. Dat zie je terug in de olieprijs, die gaat omhoog. En de brandstofprijs stijgt dus mee.

    Een vat olie duikelde vorig jaar nog ruim onder de 80 dollar en is in de afgelopen weken weer gestegen naar meer dan 87 dollar. Nu staat de Euro ten opzichte van de dollar sterker dan midden vorig jaar, maar dat merken we toch aan de prijs bij de pomp.

    Meer vraag betekent minder aanbod. Dan stijgt de prijs. Oude economische wet. Toch had het allemaal nog een stuk duurder uitgevallen zonder de accijnskorting die onze overheid momenteel nog geeft op een liter brandstof. Ook is per 1 januari de accijns nog niet verhoogd. Dat krijgen we allemaal halverwege dit jaar. Wellicht sneuvelen er dan weer nieuwe records.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  9. Ik ben blij dat ik op LPG rij, je hoort wel zeggen, gas is om op te koken, maar met een prijs verschil van ruim €1.00/ liter, rij ik ondanks de houderschapsbelasting van €80.00/ maand nog met winst
     
  10. Zat eraan te komen, maar vanaf juli gaan we weer extra betalen voor onze benzine.

     
  11. dat wordt dan weer lekker scooteren naar het werk, 1 op 40... ik vind het (niet) goed

    Maar de Kuga zal dan moeten wennen aan zijn garagebox....
     
  12. Gelukkig kan ik fietsen naar m’n werk tegenwoordig.
     
  13. Dan nog vind ik het mee vallen. Ik kan hier in de Achterhoek gemiddeld voor 1,419 per liter diesel tanken. Met accijns erbij is dat nog steeds heel acceptabel.
     
  14. #355 trucker0werner, 20 apr 2023
    Laatst bewerkt: 20 apr 2023
    Gevolg iedereen gaat 30juni nog ff tanken. Ook al is de tank niet vol.
    Puur voor de 15cent goedkoper is.
    Ergste wordt hoe later.
    Nu sigaretten duurder en duurder worden door accijns.
    Ga je binnekort krijgen met benzine.
    Dus kans dat tank lek wordt geboord voor benzine zal groeien.
    En over 15jaar als helft electrisch rijden wordt het nog erger.

    Probleem overheid had feller op hybride moeten zetten ipv ev autos. Want ev auto is 2de hands markt niet te betalen voor de meeste. En de meeste weten dat de accu na 8 jaar vervangen moet worden.
    Hybride auto kan gewoon altijd rijden maar in binnenstand juist zuiniger door electrisch te kunnen rijden.
    Veel interressanter voor meeste rijders
     
  15. Heb je een bron waar uit blijkt dat de batterij na 8 jaar vervangen moet worden. Dat lijkt nogal een arbitrair getal wat je daar noemt.
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  16. @meeder
    Misschien was woordje moet beetje verkeerd.
    De exacte plek kan ik niet zo snel vinden. Bleek uit onderzoek dat velen 2de hands ev auto niet pakken omdat de kans zeer groot is dat je problemen met batterij hebt en dat je die vervangen moet worden.
    Gaat er ook om hoe vaak hij normaal opgeladen is of met snellader. Laatste geval gaat accu sneller kapot.

    https://www.google.com/amp/s/blog.e...accu-van-een-elektrische-auto-mee?hs_amp=true

    Het is wel zo dat accu na verloop van tijd minder van zijn volle capaciteit gebruik kan maken.
    Dus wanneer je eerst 500km met volle lading kon rijden, kan je dat na 8-10 jaar nog maar 400-450km bijvoorbeeld.
     
  17. #358 peter482, 21 apr 2023
    Laatst bewerkt: 21 apr 2023
    Hier precies andersom... van met de fiets naar het werk kunnen, vanaf 1 juni met de auto (5dgn in de week) door verhuizing van de werklocatie.
    (van 12k per jaar naar 20k per jaar met de auto).
     
  18. Niet helemaal waar, mijn manager heeft een 14 jaar oude Prius, de eerste generatie met 4 ton op de teller, constant gezeik met de accu. En dan weigert de hele auto gewoon hoor, benzine motor of niet, heel het systeem slaat op hol.
    Zit nu de 2de of 3de gereviseerde accu pack in, omdat nieuw niet te betalen is of aan te komen is.
    Owja en al 4 of 5 kaar de kat onder vandaan gejat, voor de edelmetalen. Staan die Toyota hybrids ook bekend voor helaas, zeer gewild doelwit.
    Kees van der Spek heeft er tijd terug een aflevering aan gewijd, erg interessant te kijken trouwens.

    De benzine prijzen, tja. Goedkoopste pompen in regio Ede-Wageningen is rond de €1,789, met 15 cent erbij €1,939. Heb veel meer betaald dan dit, it is what it is.
    Mensen in dit land mogen best minder zeuren. Ja de brandstof hier is duur, maar dat geld wordt voor meer dingen gebruikt dan wegen onderhoud. Er zijn zoveel zaken die je voor lief neemt die in NL wel goed geregeld zijn, maar dat zien die mensen dan niet.
    Een regering kan het nooit iedereen naar de zin maken en hebben een veel breder beeld van alle inkomsten en uitgaven die ze maken. Dat kan je als burger nooit bevatten dus ook niet over oordelen. Wat denk je dat de afgelopen jaren die hele corona crisis het land heeft gekost alleen al.
     
    Bramzel en gerardTDCI vinden dit leuk.
  19. er gaat een verschuiving plaatsvinden, benzine en diesel worden duurder om elektrisch rijden te stimuleren (op zich niks mis mee)
    echter hebben de mensen die een EV nieuw kunnen betalen de meeste voordelen er van.
    geen MRB en subsidie bij aanschaf.
    er is nog te weinig bekend over het hoe en wat vwb de accu's, en dat is wel een dingetje voor bij de aanschaf van een gebruikte EV.
    uiteindelijk zullen de EV ook MRB moeten gaan betalen als de brandstofauto's uit het straatbeeld gaan verdwijnen, en gezien het gemiddelde gewicht van deze auto's zal dat wel eens een fors bedrag kunnen worden.

    en dan vraag ik mij weer af, waar blijven de waterstof aangedreven auto's?
    ook dit is een schone (elektrische) manier van autorijden.
     
    bws723 en Slider vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina