Het doemscenario van 2 euro voor een liter Euro98 klinkt bizar, het is echter niet ondenkbaar met een benzineprijs die blijft stijgen. Niet alleen Bitcoin gaat naar de maan. Ook de benzineprijs is bezig met een opmars. Helaas is dat een stijging die we liever niet zien. De afgelopen weken is het behoorlijk hard gegaan. Dat zul je zelf ook wel gemerkt hebben aan de pomp. Begin dit jaar, dus dat is nog geen drie maanden geleden, was de benzineprijs zo’n 1,68 euro voor een liter Euro95. Bij de pomp inmiddels bekend als E10. Sinds het begin van het nieuwe jaar is de prijs langzaam gaan stijgen. Op 1 februari was er sprake van een adviesprijs van zo’n 1,75 euro per liter Euro95. De piek was toen nog niet bereikt. Benzineprijs blijft stijgen Vandaag, op 22 februari 2021, ligt de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs (GLA) voor een litertje Euro95 op € 1,811. Diesel kost € 1,487 en LPG € 0,914. De prijzen voor Euro98 liggen nog een stuk hoger. En dit hogere octaan is nu relevanter dan ooit. Met de invoering van E10 zijn oude auto’s en performance auto’s (nog) meer gebaat bij de duurdere brandstof. De prijzen zijn nog minder dan vijf cent verwijderd van die 2 euro per liter bij sommige tankstations. Een Esso tankstation langs de A15 in Hardinxveld vraagt vandaag € 1,959 voor een liter Euro98 (E5). Als de stijging doorzet is 2 euro een feit. In elk geval voor Euro 98. Benzine in jaren niet zo prijzig geweest In jaren is de brandstofprijs niet zo hoog geweest. Daarvoor moeten we bijna 10 jaar terug. In oktober 2012 betaalde je meer dan 1,80 euro voor euro95 aan de pomp. 10 maanden geleden was het nieuws precies omgekeerd. Door de uitbraak van het coronavirus was er sprake van de sterkste prijsdaling van benzine en diesel sinds 2008. Bron: Autoblog.nl .
Wat zijn dan prijsverschillen tussen Nederland, België en Duitsland? Nederland zal uiteraard wel het duurste zijn.
Denk dat ik dat ook maar weer ga doen, de laatste tijd ging ik vanwege corona niet meer naar Duitsland maar met deze prijzen....
Voorlopig kom ik nauwelijks bij de pomp door thuiswerken, op dit moment eens per 6 of 7 weken dus het doet nu ff geen pijn [emoji3] Verstuurd vanaf mijn SM-T970 met Tapatalk
Ik tank tegenwoordig ook nog maar 1 keer per maand. Afgelopen zaterdag getankt bij Berkman (regionale aanbieder) in Papendrecht voor 1,748 per liter E5. Maar met prijzen richting de 2 euro gaat het tanktoerisme weer een vlucht nemen. Boeit ze waarschijnlijk weinig in Den Haag.
De corona crisis moet ergens door betaald worden. Ben bang dat ze een gedeelte uit de literprijs gebruiken om het uitgegeven geld van de crisis terug te halen en zo de literprijs verhogen. Vreemd inderdaad dat de vraag nog steeds minder is maar de prijs wel stijgt. Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
https://vanraak.be/nl/professionals/tanken/poppel Als ik daar kijk is hier bij de grens 1.50 per liter in belgie. echter heb ik vorige week getankt in tilburg en 1.73per liter Dus ja het valt mee met goeie 0.25 cent verschil met belgie. echter ga ik verder kijken in me verleden. op 3-2014 heb ik euro 98 excelium getankt voor 1.76 6-2012 shell v-power 1.72 6-2011 euro extra 1.64. 5-2011 bp ultimate 1.74 2011 zaten me tankbeurten vooral rond de 1.60-1.74. dat is euro 95 tot euro98, niet bij alles bij gehouden hoe en wat precies getankt is. als ik dus van de afgelopen 10jaar het bekijk. Dan valt het mee prijs verschil. Ja heb uitschieters van 1.89. maar goedkoopst was 0.99 in oostenrijk. Nu tank ik uitsluitend E5 dan zie je niet heel groot verschil met toen. nagenoeg is prijs aardig gelijk gebleven
dat ligt er aan hoe duur het gaat worden hier. paar jerrycans mee en wellicht ben je nog goedkoper uit met die extra km die je er voor moet maken.
klopt voor tankstation over de grens moet ik 20km extra rijden op en neer. ergste geval kost me dat 2liter. Maart laast geweest en 1.35 betaald. voor de 1.66 wat het hier was ongeveer (1.80op sommige plekken toen al) 0.31 per liter verschil. voor 12.40euro winst/verschil. moet ik wel 2.70 van af. Dus belgie is dan goeie 10euro op 40liter goedkoper per tankbeurt. Mijn inzien is benzine daar van minder kwaliteit. auto reageert er slechter op. Gevolg dat ik in nl blijf tanken
Klopt voor de Belgische benzine, ik heb vroeger met verschillende auto's altijd problemen gehad na een langere tijd tanken. Problemen zoals niet fatsoenlijk stationair lopen, regelmatig afslaan, hoger verbruik, moeilijker te starten en als ik dan weer in Duitsland of Nederland tankte waren alle problemen na één of twee tankbeurten opgelost. Ook het LPG in België is slechter dan Nederland, met mijn oude "A" Ascona had ik een verbruik van 1 op 9 -1 op 10 na een keer tanken steeg het naar 1 op 8 en na een keer of 3 naar 1 op 6. Bij het berekenen van de prijs per km was ik in België duurder uit met de LPG dan in Nederland ondanks dat de LPG in België toen der tijd 20 c/l goedkoper was dan in Nederland.
De olieproducerende landen (OPEC) hebben het aanbod na onderlinge afspraken flink teruggeschroefd. De prijsstijging gaat dus niet zozeer richting Den Haag, maar vooral het Midden Oosten. Zie: https://www.dvhn.nl/economie/Automo...flink-hogere-prijs-voor-benzine-26498444.html
Vandaag even weer naar Duitsland gereden. Inkopen gedaan en tevens even gaan tanken. Prijs voor Euro 98 stond nu op € 1.45