1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankooptips Focus Wagon 3 - (2010 - 2018)

Discussie in 'Algemeen' gestart door Focusbeer, 27 jun 2023.

?

Een budget van 4 a 5000 euro is genoeg voor een leuke Focus Wagon 3

  1. Nee, te weinig

    17 stem(men)
    85,0%
  2. Ja, hiervoor kan je iets leuks vinden

    0 stem(men)
    0,0%
  3. Je moet mazzel hebben maar verwacht veel onderhoudskosten

    3 stem(men)
    15,0%
  1. Denk dat hier een klein verschil is van interpretatie van wat kinderen in de auto doen :mrgreen:.
    Volgens mij ging het om het nogal uitgeleefde interieur van de c-max die inmiddels af is gevallen.
    En ja kinderen maken de auto wel eens vies maar er is vies en er is vies.
    Wat gerard zegt met modderschoenen overal tegen aan trappen of op de achterbank gaan staan is iets anders dan vanuit een kinderstoel een voetafdruk achterlaten op de rugleuning.
    Of inderdaad etensresten/kruimels/chips overal neergooien of netjes in een zakje doen is ook een behoorlijk verschil.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. #22 Slider, 29 jun 2023
    Laatst bewerkt: 29 jun 2023
    Zeker, die wordt ook eerst vies van koken en zaken door de dag en dan maak je het schoon einde van de dag uiteraard. Maar ik word niet boos op de kinderen als ze daar viezigheid achterlaten en je willen helpen met koken. Ze 2 en 5 jaar oud.

    Helemaal mee eens, mijn oudste van 5 jaar moet dat ook netjes doen! Is het niet voor mijn auto, dan zeker voor de andere auto er naast die er helemaal niets aan kan doen. :)

    Back on topic voor @Focusbeer : Hierin had ik bijna wel een Grand C-Max overwogen, voor zijn schuifdeuren! Ideaal met kinderen, in elk parkeer vak kan je achterdeuren volledig open en jij je kind prima in of uit de auto halen.
    Maar zowel de C-Max als Grand C-Max vond ik de kofferbak gewoon te krap.

    Focus 2 station: 505L
    Focus 3 station: 490L
    C-Max (2007-2010): 550L
    C-Max (2010-2012): 430L
    Grand C-Max (2010- ): 475L

    Gezien het budget denk ik dat uberhaupt de 2010 C-Maxen al afvallen, net zoals de Focus 3, te duur. Maar gezien de bagage ruimte, zijn de oudere modellen duidelijk groter.

    Blijft jammer dat ze nooit bagage ruimte effectief meten en noteren.:nocheer:
    Het is of:
    - Alles tot onder het bagagedoek (hoedenplank) zoals bovenstaande waardes.
    - Alles met neer geklapte achterbanken

    Met kleine kinderen kan dat nooit, ik zou zo graag willen weten van alle types, wat de ruimte is met achterbank omhoog (normaal) en gemeten tot aan het dak! Vakantiemodes dus :schater:
    Die waarde kan per model enorm verschillen, een station kan met een schuine klep, minder effectieve ruimte hebben dan een MPV met hoger dak.

    Een vriend van mij met 3 kids reed eerst een Peugeot 307SW en 508 SW. Daarna een C4 Grand Picasso. Bewust gezocht voor breedte voor 3 kinds met zitjes op de achterbank en bagage ruimte voor vakantie.
    Wellicht eens naar die merken en types kijken?

    https://www.autoweek.nl/accessoires/in-welke-auto-passen-drie-autostoeltjes-op-de-achterbank/
    Als 3 stoeltjes passen, zijn ze breed genoeg voor je wens lijkt me.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. Hoogte van de cmax mk2 tot aan het dak is ongeveer 80cm weet ik uit ervaring. Het kan iets hoger maar dat krijg je dan niet als een geheel door de kofferdeksel. Bij stapelen zou je wel paar cm hoger kunnen.
     
  4. Bedankt voor jullie reacties.

    Ik heb wel naar een C-Max gekeken maar het oog wil ook wat en ik vindt het niet zo'n mooie auto.
    We hebben besloten onze huidige auto eerst particulier te verkopen om zodoende wat meer budget te genereren voor een Focus wagon 2/2.5/3 (liefst een 3, die vindt ik er het mooist uit zien) En als dat niet lukt kijken we naar een VW Golf Variant of Skoda Octavia. Maar mijn voorkeur gaat sterk uit naar een Focus wagon 3.

    Ik ben alleen nog wat huiverig voor de 1.0 motor zeker met hogere km standen. Dus kijk ik voornamelijk naar de 1.6 maar ik kom daarbij regelmatig de 1.6 ti-vct tegen.
    Daar heb ik van gelezen dat je eigenlijk beter niet voor de ti-vct kan gaan omdat daar iets op zit (zo uit mijn hoofd nokenasversnellers?) die (regelmatig?) stuk kunnen gaan met hoge kosten als gevolg. En dat de 'gewone' 1.6 een beter optie is.

    Wat denken jullie?
     
  5. Ben net over gestapt van Focus 3 Station naar Octavia 3 Combi. Heb ook een Octavia 2 Combi TDI en Octavia 2 Combi FL 1.4 TSI gehad.
    Maar Octavia's zijn heel waarde vast en blijven erg gewild om hun ruimte ook op oudere leeftijd wat de prijs opdrijft. Voor €5000 koop je alsnog een Octavia Combi van 250.000 Km of meer.
    Bij de VAG TSI motoren moet je wel opletten met de ketting, al zou je moeten verwachten dat op die km standen ze allang vervangen moeten zijn geweest. Weet niet of het daarna alsnog kan terugkomen.
    Mijn TSI toen gereden van 168.000 naar 190.000 en had geen ketting vervanging gehad. Niet alle TSI's van dat tijdperk ontwikkelde dit probleem, dus let er op bij aankoop.

    De 1.6 EcoBoost is zeldzamer, elke leaser nam (of moest) destijds de 1.0 voor bijtelling verlaging. En daardoor nu duurder in aanschaf, meer vermogen en 4 cilinders ipv 3. Verbruikt ook meer uiteraard.
    Heb geen ervaring met de ti-vct.
     
  6. #26 Focusbeer, 17 jul 2023
    Laatst bewerkt: 17 jul 2023
    Ik kom per toeval een 1.6 ecoboost tegen waarbij de handelaar mijn auto wel zou willen inruilen.
    Alleen heeft deze zo'n 250.000 km op de teller staan.

    Is dat een probleem voor deze motor? en is deze motor "beter" dan de 1.0 ecoboost?

    Mijn gevoel zegt ja omdat ik liever 4 cilinders heb ipv 3 omdat ik vermoed dat er overal dan wat minder kracht op zou komen bij 4 cilinders. maar dat is geheel mijn gevoel en zegt natuurlijk niks.
     
  7. Als de motor en de turbo goed onderhouden zijn kán deze lang meegaan, maar de vraag is of je daarmee gerust gesteld bent. Ik heb zelf een 1.6 ecoboost en vind deze top! Genoeg vermogen met allerlei beladingen en in diverse situaties. Een 1.0 ecoboost heeft 20-30 pk minder en eventueel ook minder koppel, maar exact weet ik dit niet. Ik trek regelmatig een vouwwagen en dit gaat zonder issues menig berg over.

    Maar met 250k weet ik niet of je er verstandig aan doet. Want die 250k beïnvloeden niet alleen de motor, maar ook de ophanging, remmen, lak, interieur, e.t.c. Voor het bedrag waarmee je initieel dit topic begint, zou ik je nogmaals aanraden om voor een vorig model focus te gaan met minder kilometers, gave uitrusting én volledige onderhoudshistorie.

    Heb je een link naar die auto? De forumleden zien meestal gelijk bijzondere aandachtspunten waarmee je een onderbouwde beslissing mee kan maken. Helemaal verstandig gezien de prijsstelling en dat er daarvoor bijna geen 1.6 ecoboost te vinden zijn.
     
  8. Dit is de auto: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/ford/m1997839040-ford-focus-wagon-1-6-ecoboost-titanium-150pk

    Eerlijk gezegd maak ik mij niet zo druk om bijzaken als ophanging, remmen, lak of interieur delen. Dat is allemaal te vervangen of te repareren. Ik vind het belangrijker dat niet ineens de turbo in de soep loopt(ook wel te vervangen maar wordt wat prijziger) of dat het blok ineens enorm veel olie gaat verbruiken. Dan heb ik wel een probleem...

    Heb er ook nog 1 gezien rond de 225.000 maar die is wat duurder.
     
  9. Ik heb zowel de Focus I fa I/Focus I fa II/Focus II fa II/Focus III fa II gehad, waarbij de Focus II toch het meest ruim aan deed, iets meer beenruimte
    achterin, en de kofferbak net iets gunstiger ingedeeld waardoor het allemaal net iets makkelijker paste.
    In de Focus III had ik de stoel op de hoogste en achterste stand staan, en dat met mijn 1.80m...okee ik heb lange benen, maar daar kon onze
    dochter niet fatsoenlijk achter zitten, en de kofferbak was net iets minder hoog waardoor het met vakanties altijd passen en meten was.

    Ik heb intussen geleerd dat je eerst een lijst met wensen/eisen moet maken waar je volgende auto aan moet voldoen:
    - Doel van de auto? alleen/met gezin?
    - vakantie: hoeveel ruimte heb ik nodig?
    - Hoe lang denk ik dat ik er mee ga rijden? dus tot ongeveer welke leeftijd gaan de kids mee
    en dan pas wat wil ik in de auto aan comfort en luxe en motor
     
  10. @DexterXL Dus precies dat was ook mijn probleem. Met 1m95 paste ik er net in zonder beenruimte achter me. Maar toen had ik nog maar 1 dochter, dat werden er 2 en kwam ik in de problemen.
    Zoals je zegt, doel is het belangrijkste en was voor ons ook: Gezinsauto, ruimte, alles moet passen.
    Wat papa echt wilt rijden, is jammer dan. Simpel zat.
    Ik had hem liever iets luxer gehad, de Octavia, maar paste niet in het budget. Is niet erg, de goedkopere versie is net zo ruim als de luxere en daar ging het om.

    Maar ook heel prijzig, vergis je daar niet in! Je hoort vaak de prijzen van bv een turbo, maar onze Fiesta had met APK versleten wielophanging links voor. Om hem APK gekeurd te krijgen was dit alleen al €900.
    Alles heeft veel meer geleden met 250k op te teller en waarschijnlijk ben je met zo'n auto snel toe om al deze zaken te vervangen, om hem überhaupt legaal (APK gekeurd) op de weg te houden.
    Zou me niet verbazen dat de vorige eigenaar hem juist weg deed omdat er van alles aan gedaan moest worden, wat voor hem te duur werd.

    Zo heb ik mijn Focus 3 ook verkocht: Distributieriem moest en dat is een dure met de wet-belt van de Focus 3. Hij werd 10 jaar oud en moest daarom vervangen worden, niet vanwege kilometer stand.
    Zou me niets verbazen als deze Focus 3 dat ook moet krijgen in de komende paar maanden......
    Alle Focussen van 2013 zijn dit jaar aan de beurt voor de riem.

    Moest er of flink geld in steken en door rijden, in een te krappe auto.
    Of verkopen en groter gaan rijden en dat heb ik dus gedaan.
     
    Ecobeast en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Nou de kogel is door de kerk...

    En ondanks de leuke behulpzame mensen hier moet ik jullie toch gaan verlaten. Ik heb namelijk vorige week een Skoda Octavia aangeschaft.
    We kwamen een mooi model tegen met de opties die wij wouden voor een prijs die ruim binnen ons budget lag.

    Ik had misschien nog wel liever een Ford gehad. Ik had er zelf ook al een Bluetooth vLinker obd2 dongle aangeschaft maar een 1.6ecoboost lag aan de bovenkant van ons budget. (wat uiteindelijk 7000/8000 euro was geworden) Maar een Octavia was gewoon voordeliger en praktischer voor ons.
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en Slider vinden dit leuk.
  12. gefeliciteerd met de Skoda, geniet er van. Geen probleem hoor.
     
    Focusbeer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina