1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankooptips Focus Wagon 3 - (2010 - 2018)

Discussie in 'Algemeen' gestart door Focusbeer, 27 jun 2023.

?

Een budget van 4 a 5000 euro is genoeg voor een leuke Focus Wagon 3

  1. Nee, te weinig

    17 stem(men)
    85,0%
  2. Ja, hiervoor kan je iets leuks vinden

    0 stem(men)
    0,0%
  3. Je moet mazzel hebben maar verwacht veel onderhoudskosten

    3 stem(men)
    15,0%
  1. Wegens gezinsuitbreiding ben ik opzoek naar een grotere auto.
    Momenteel heb ik een VW Polo maar vakanties vol bepakt gaat hiermee niet lukken.

    Nu is mijn oog gevallen op een Focus Wagon 3 Zowel het eerste model als de facelift.

    Ons budget is ongeveer 4000/5000 euro en we willen sowieso Cruiscontrol en Climatecontrol.
    Wij wilden ook graag een automaat maar ik denk dat dat er kwa betrouwbaarheid en budget niet in zit.

    Valt er binnen dit budget een goede auto te vinden? Welke motoren zijn een beetje goed? Ik zie veel 1.0 ecoboost, maar mijn voorkeur zou zelf uitgaan naar een 1.6 met of zonder turbo. Ik heb het niet heel erg op die kleine motortjes die heel hard gepushed worden. Nieuw geloof ik dat wel maar aangezien ik 2e of 3e hands koop en dus meer km's op de teller heb heb ik mijn twijfels.

    1.6 Ti-VCT 1.596 cm³ 4-in-lijn 85 pk 150 Nm 2011 - 2012
    1.6 Ti-VCT 1.596 cm³ 4-in-lijn 105 pk 150 Nm 2011 - 2013
    1.0 EcoBoost 995 cm³ 3-in-lijn 100 pk 170 Nm 2012 - 2018
    1.6 Ti-VCT 1.596 cm³ 4-in-lijn 125 pk 159 Nm 2011 - 2013
    1.0 EcoBoost 995 cm³ 3-in-lijn 125 pk 200 Nm 2012 - 2018
    1.6 EcoBoost 1.596 cm³ 4-in-lijn 150 pk 240 Nm 2011 - 2014

    Is er echt een blok die er bovenuit springt kwa betrouwbaarheid? Als het goed is hebben al deze motoren ook een (onderhoudsvrije...) ketting toch?

    En heeft iemand wat aankoopt tips waar ik op kan letten bij een proefrit?


    PS elektrische storingen of bepaalde lichte problemen vindt ik niet erg. Maar versleten zuigers, kapotte cilinderwanden, kapotte kettingen intern vervuilde motoren enz enz dat wordt een probleem voor mij. (een ketting vervangen net als b.v. een distributieriem vervangen vindt ik inmiddels bij normaal onderhoud horen)
     
  2. Met dat budget zou ik voor een Mk2.5 gaan. De Mk3's voor dat geld is de onderkant van de markt, en daarmee een grotere gok. Je kan mazzel hebben, maar ook pech. Voor een Mk3 zou ik toch uitgaan van een budget van 6-7k of hoger.
     
  3. Budget is te krap denk ik, maar wellicht de auto zelf ook. Weet niet of je zelf bv lang bent, maar de mk3.1 is niet heel ruim achter het stuur.

    En hoeveel kinderen heb je? Gezinsuitbreiding kan van alles betekenen haha.
    Ik kocht mijn mk3.1 destijds met 1 kleine, dat ging prima. Maar nummer 2 moest achter mij, wat geen enkele beenruimte meer gaf. Maxicosi paste ook niet achter mijn stoel. De bestuurder of bijrijders stoel moet echt flink naar voren, wil een Maxicosi achterstevoren passen op de achterbank.

    Ik ben zelf 1m95, dus dat bepaald alles hoe de stoel staat. Kofferbak is vast ruimer dan een Polo, maar zelfs met dak koffer, kwamen we met 2 kids maar NET met bagage ruimte uit op vakantie.
    Dit was onze zitpositie:
    [​IMG]

    Heb een 1.0 125Pk EcoBoost gehad, prima vermogen en mijne was heel betrouwbaar. Gereden in 3,5 jaar van 98.000 tot 128.000Km (corona-tijd hielp enorm). Heb geen ervaring met hogere Km standen en deze motoren, maar dat zal je snel krijgen voor dat budget.
    Maar de auto werd echt te krap en daarom recent een Octavia combi.
     
  4. Dit is ons eerste kindje. Ik ben zelf 1.88 en vrij fors van formaat dus een beetje ruimte zou wel fijn zijn ja. In de polo kan de stoel wel in de achterste stand maar dan komt de rugleuning wel tegen de achterkant van de maxicosi aan.
    Het gaat voornamelijk om de ruimte in de kofferbak.

    Ik snap alleen de modelnummers niet helemaal. Wat is een type 2.5 dan? Is dat dan de 2e generatie maar dan vanaf facelift 2008?
    Ik zit een beetje te zoeken maar lijkt dit type niet enorm op de eerste modellen van de 3e generatie ?
     
  5. Ja, dat klopt. Model dat geleverd is tussen 2008-2010.
     
  6. Ik zou de focus mk3 lekker laten staan die is echt mega krap achterin. Zeker als de kleine wat groter wordt dan zitten ze al snel met de voeten tegen de voorstoel te duwen. De vorige generatie was beduidend ruimer in het interieur.
     
    Slider vindt dit leuk.
  7. Daar zit nu net het probleem in mijn ogen. Auto's van "vroeger" waren robuuster, zwaardere motoren, hoger verbruik. Stoten ook veel meer uit, boeide toen niet. 2 ton en hoger was prima.
    Zeker de diesels gingen erg lang mee, maar die tijd is geweest.

    Later moest alles zuiniger, strengere regelgeving met uitstoot, alles moest zuiniger en lichter. Hoewel de de 3 cil 1.0 Ecoboost een fijne motor is, vraag ik me af hoe vele er aan toe zijn boven de 2 ton.
    Ik ben bang dat deze motoren veel eerder op zijn dat de auto zelf, iets wat vroeger veel minder het geval was.
    Ben zeker voor de downsizing van motoren, maar denk wel dat ze veel minder toekomst bestendig zijn dan oudere auto's en veel sneller gewoon op zijn.

    @doubled Precies inderdaad wat ik had.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Ok.
    En welke motor is dan het meest betrouwbaar?
    Ik zie dat er daarvan ook een 1.8 is?
     
  9. #11 Rob M, 27 jun 2023
    Laatst bewerkt: 27 jun 2023
    Ik snap de redenering niet helemaal dat de MK3 te krap is!
    Mijn vorige Focus was een MK3.1 en juist gekocht omdat hij lekker ruim was, zowel voorin als achterin. (Vergeleken met een Volvo V50 die op hetzelfde onderstel staat). Misschien heeft het er mee te maken dat het een station was? Dat de hatchback wat krapper is?
    Mijn huidige MK3.5 station is ook ruim genoeg vind ik.
    Note: ik ben 1.82mtr, 3 kinderen achterin waarvan de langste destijds ook iets van 1.8mtr was. Inmiddels is hij een kop groter dan mij en heeft zijn eigen auto.
    Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de MK2 ruimer is dan de MK3, daar heb ik geen ervaring mee.
    Maar aangezien er nog ruim voldoende MK2's rondrijden zegt dat wel wat over de kwaliteit!
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  10. Ik heb beide gereden met mijn 1.95 cm. (Mk2.5 wagon en mk3.5 wagon) Ging beide prima. Kan me niet echt herinneren of er nou echt ruimteverschil was. In principe zit er nooit iemand achter mij, want dat past nooit.
    De enkele keren dat er iemand achter mij zat (lees mn exvrouw van 1.56 cm) dan moest ik 1 a 2 tandjes naar voren en pastte het wel.
     
  11. Ah heel fijn dat jullie hier zo actief op reageren. Zeker met de lengte er bij is handig.
    Ik ben zelf 1.88 mijn vrouw een stuk kleiner rond de 1.70

    Ik geloof graag dat die 1.0 motortjes zeker als ze geblazen zijn(turbo) niet het eeuwige leven hebben. Tenminste dat zegt mijn gevoel.
    Ik wist trouwens niet dat de riem bij die motoren ook in de olie loopt.
    Ik was eerst ook geïnteresseerd in een Peugeot 308SW die heeft ook een riem die in de olie loopt maar daar lees ik enorm veel negatieve verhalen over. Omdat dat rubber af geeft en door het hele blok gaat en sensoren gaat verstoppen en erger nog de olie pick-up in je carter gaat verstoppen.

    Maar die problemen lees ik niet echt over de 1.0 van Ford. (Of ben ik die nog niet tegen gekomen?)

    Zijn er ook ervaringen met de 1.6 1.8 of 2.0 motor ?
     
  12. @Focusbeer natuurlijk is meten weten in het geval van eventueel ruimtegebrek. Ga met het gezin er een middag op uit en de auto’s in de werkelijkheid proefrijden met wat bagage.

    Zowel de MK2.5 station als de MK3 station waren in het bezit van familieleden. Als man van 1.86m ben ik in beide auto’s passagier en bestuurder geweest. De MK2.5 komt voor mij ruimer over. Ik heb meer beenruimte over achter mijzelf op de achterbank.

    Met betrekking tot de geleverde motoren, deze functioneren allemaal prima en is degelijke techniek (zie dit topic: https://www.focusclub.nl/index.php?...ford-focus-met-oplossing-indien-bekend.89702/). Op het forum is er meer informatie te vinden over de verschillende motoren. Let op dat de meeste 1.8 motoren geleverd zijn als Flexifuel (waardoor er E85 getankt kom worden). Deze hebben kortere onderhoudsintervallen.

    Succes met de keuze! :)
     
  13. Ik denk dat het ruimte gebrek vooral ontstaat vanwege de verplichte kinderstoel voor kleine kinderen. Ze zitten daarin als een soort lego poppetje, ze kunnen de knieën niet buigen waardoor alles recht vooruit steekt en in je rug gaat zitten duwen. Het zou best kunnen dat als deze er niet in zit dat er meer als genoeg ruimte is in zowel de mk2 als mk3.

    Voordat mijn kleine geboren was reed mijn vrouw een ford fiesta mk6 3 deurs uit 2004. Vanuit gemak overwegingen hebben we die verkocht en daarvoor in de plaats een 2005 focus mk2.1 wagon. dat was makkelijk met de kinderwagen en kon ze het kinderzitje/maxicosi (Joie Igemm met base) makkelijk in en uit de auto pakken. zowel bij achteruit als vooruit vervoeren van de kleine kon ik met mijn 1,86 prima op de bijrijder stoel zitten zonder dat ik ongemakkelijk zat.
    Dat die kleine wat ouder en vooral groter werd en niet meer goed in haar stoel paste hebben we gekozen om daar een vaste stoel in te zetten maar dan zo'n model wat kan draaien, een nuna rebel+. Ook met deze stoel was het in de focus geen probleem om voorin plaats te nemen.
    Vanaf het moment dat de kinderwagen niet meer mee hoefde was de focus niet echt meer nodig. Vrouwlief wilde graag toch weer iets compacter dus hebben we een 5 deurs fiesta mk7 uit 2009 gekocht. Ook hierin past de stoel goed al moet de voorstoel best een eind naar voren maar vanwege het design van het dashboard kan je toch je benen goed kwijt en kon ik er niet onaardig in zitten. alleen als we verder weg gingen was de voorkeur toch om mijn auto te pakken want die was beduidend ruimer.

    Ik heb al die tijd een Mondeo mk4 wagon uit 2008 gereden, daarin heb je zoveel ruimte dat het echt niet uitmaakt hoe lang je bent en wat er achter je zit. Echter dat ik deze auto inruilde voor een 2015 focus wagon mk3.5 kwamen we thuis tot de conclusie dat als we de stoel (nuna rebel+) van de kleine erin plaatste dat de voorstoel best een heel eind naar voren moest als je wilde voorkomen dat er voeten tegen je stoel aan werden geduwd. En voor mij gold zelfs met mijn niet al te lange lengte dat ik eigenlijk niet de voorstoel kon zitten omdat het dashboard tegen mijn knieën aan komt. Alleen door mijn benen te kruizen als een soort joga houding ontstaat er ruimte om goed te zitten. Die enkele keer dat ik dan zelf niet reed in mijn eigen auto ging ik dan ook maar achterin zitten achter mijn vrouw.
    Gelukkig groeide die kleine vlot en konden we niet lang daarna overstappen op een stoel waar ze zelf in kon klimmen (Britax Romer) deze zat een stuk dichter bij de achterbank leuning waardoor er ruimte ontstond zowel in de fiesta als de focus. Echter Dan krijg je het lego poppetje effect dat ze hun knieën niet kunnen buigen omdat ze niet voorbij de rand van de stoel zitten en dus recht met hun voeten tegen de voorstoel aan komen te zitten en moet je weer naar voren. Dus vanaf het moment dat ze groot en oud genoeg was om op een zitverhoger plaats te mogen nemen hebben we de stoelen in de ban gedaan en dat bood pas echt de oplossing.
    De Focus heeft niet lang uitgehouden bij ons onder andere vanwege het ruimte gebrek en ik heb ondertussen weer een mk4 mondeo uit 2008.
     
    gerardTDCI, Focusbeer en M.Blaak vinden dit leuk.
  14. Met dat budget geeft een mk2.5 inderdaad meer waar voor je geld. Je kan dan een grotere motor kiezen en een auto vol opties waarvan er nog volop onderdelen beschikbaar zijn én veel zelf te doen is, mits nodig. Daarnaast; kleine kinderen kijken niet om naar je auto en dan is het helemaal niet erg om een wat oudere auto te rijden met veel hard plastic, maar waarmee je wel meer vertrouwen kan hebben in de motor. Want je gaat vanzelf de auto helemaal vol laden en heuvels opzoeken voor vakanties e.d. Dan wil je voldoende vermogen hebben om jou, je gezin en de volbeladen wagen de heuvels over te trekken.

    Ik zag net deze staan met een laag aantal kilometers en de juiste opties voor een prikkie:
    https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...lationId=3f960e50-b0ac-4cd4-b55d-de2f3ddb32f4
    Alleen nog een telefoonhouder erin
     
  15. EIgenlijk wat iedereen a zegt, een MK3 moet je echt mazzel mee hebben en belangrijkste is, welke je ook kiest, dat het onderhoud in orde is.
    Verder proefrijden en proefzitten. Wat iemand ook al zei, de kinderstoeltjes waarbij ze nog heel klein zijn en niet hun benen kunnen buigen zijn vaak het grootste probleem. Kunnen ze eenmaal een beetje normaal zitten in een stoeltje heb je meer ruimte.
    Zou lekker op gaspedaal.nl kijken.
     
  16. tsja, in 16 jaar tijd 91K gereden, krijgen we de discussie weer van "kleine afstanden mee gereden"
    pardon!
    sorry hoor Thomas maar mijn kinderen hebben zich te gedragen in MIJN auto, ik ga hun speelgoed toch ook niet slopen?
    beetje respect voor eigendommen, of het nu van hunzelf is of van een ander.

    ik weet het, heftige reactie maar hier kan ik echt heel boos van worden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Ligt er helemaal aan hoe oud de kinderen zijn.

    Een gezinsauto blijft een gebruiksvoorwerp. Kinderen tot een jaar of 4 kan je niet van verlangen dat ze nergens aan komen en keurig blijven stilzitten.
    Als ze ziek zijn en overgeven op je achterbank, wordt je hopelijk niet boos op ze?
    Of ze hebben vieze schoenen, ja die komen wel eens tegen de rugleuning. Jammer maar helaas, maken we wel weer schoon later.

    Als je je gezinsauto als museum stuk behandelt, is het niet geschikt voor die functie in mijn ogen. Neem dan een hobby auto er naast waar de kinderen niet in mogen komen.
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  18. leeftijd maakt niet zoveel uit, baby's kotsen ook thuis dus dat is geen probleem.
    waar moeten ze aan zitten dan? laptop, spelletjes van alles te doen toch?

    een keuken is ook een gebruiksvoorwerp, die hou je ook netjes toch?

    gebruik 'm niet als museumstuk (wel als showauto soms ;)) en natuurlijk wordt die vies.
    maar afgekloven appels of broodkorsten terug te vinden op de achterbank vind ik onnodig.

    ze hebben van mij zelfs instructies gehad hoe ze de deur het veiligst kunnen openen zonder schade aan naaste auto's te maken :D
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina