1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankoopadvies 1.6tdci of 2.0 beide uit 2008

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ejdb, 12 nov 2017.

  1. Ja ik begrijp jous redenatie......ik vind de oudere modellen alleen echt niet mooi en die gaan het dus niet worden....ik vind de mk2 een hele nette auto en deze leek dus binnen mn budget te vallen die inderdaad niet heel groot is.

    Als nu blijkt dat er teveel risico aan zit dan zal ik inderdaad terug moeten vallen op een ander merk/model.

    Van de 2.0 was het onderhoud tussen 2012 en 2015 onduidelijk dus daar zie ik van af

    Ik ga de 1.6 morgen nog eens bekijken en goed het onderhoudsinterval bestuderen. Ook de turbo ga ik nog checken op speling. Als het onderhoud en de turbo goed zijn dan ga ik hem kopen....het roetfilter is al vervangen en de distributieriem wordt dan bij aanschaf gedaan.

    Ik laat het weten


    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  2. #22 Marco Morello, 13 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2017
    €5000,- is een hoop geld, begrijp me niet verkeerd.
    Maar helaas zijn jongere 2e hands auto’s in NL gewoon schrikbarend duur.
    Met dank aan onze o zo fijne overheid. Vd week las ik ergens dat de gemiddelde leeftijd vd auto vd Nederlandse autobezitter hoger is dan een paar jaar terug.
    Goh hoe zou dat toch komen?

    Anyway on topic: op zich hoeft er niks mis te zijn met een 1.6tdci.
    Voor wat betreft de speling op de turbo; op en neer is goed, mits de schoepen niet de turbo zelf raken. Kun je nog een ELM config regelen? Dan kun je iig mogelijke problemen uitlezen.

    Het zijn overigens wel fijne auto’s.

    Zomaar nieuwsgierig, welk ander merk zou je dan kiezen?
     
  3. [MENTION=41491]ejdb[/MENTION], hoe was de Focus waar je ging kijken?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  4. #24 nctnico, 14 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2017
    Ik zou voor benzine gaan. Onze Focus 2.1 1.6 benzine staat inmiddels tegen de 3 ton aan. Met 137k km gekocht en behalve een nieuwe gaskleppositiesensor en bobine+kabels geen probleem mee gehad. Vorige jaar hebben we voor 2500 euro nog een Focus 1.2 gekocht met 1.6 benzinemotor van 2005 met nog geen 150k km op de teller. Behalve achterstallig onderhoud bij beide autos (pakweg 1000 euro) hebben we tot nu toe ook weinig kosten gehad. Persoonlijk vind ik de Focus 1.2 fijner rijden qua motor. Het boeit me niet hoe de auto eruit ziet want dat zie je toch niet als je ermee rijdt en ik ga niet vanuit mijn huiskamer de hele dag naar onze autos lopen kijken.

    Ik heb tijdens de zoektocht naar wat uiteindelijk de Focus 2.1 is geworden ook naar de 1.6tdci diesels gekeken maar tweedehands moet je diesels laten staan zeker als je het onderhoud niet zelf kunt doen. 1 groot probleem en je voordeel is volledig weg want ieder onderdeel is duur. Bovendien komen er steeds meer plaatsen bij waar je niet met een oudere diesel mag rijden.
     
  5. Uhm TS rijdt 200km per dag... dure grap op benzine.
     
  6. Maar je weet tenminste wat de kosten zijn. Bij een diesel is het een gok. Zeker als je nagaat dat de TS kijkt naar auto's kijkt die tegen de 3 ton aan zitten. Dan zijn de distributieriem, koppeling en roetfilter binnenkort aan de beurt. Met een beetje zoeken kun je een benzineuitvoering met ongeveer 150k km op de teller voor minder dan 3000 euro op de kop tikken. Dat is al 2000 euro minder dan het budget en je kunt daar met minimaal onderhoud zo 160k km mee rijden. Je betaald meer voor de brandstof maar je bespaart (stevig) op reparaties.
     
  7. @hierboven
    van ene kant heb je helemaal gelijk
    benzine is goedkoper in aankoop en bij normaal onderhoud zeker ook goedkoper.

    bij veel km's zou je met een 1.6 1op14 moeten halen
    met 1.6diesel zou je denk 1op22 zitten om na bij
    bij 30000km zou je dus bijna dubbele aan brandstofkosten hebben. vandaar dat diesel rijden voordeliger is. je bent dan wel iets reserve per jaar voor onderhoud. maar de kans dat je jaarlijks 1700euro kwijt bent aan onderhoud, dat lijkt me sterk. maar dat is qua brandstof wat je ongeveer bespaart.
    kost gemiddeld de onderhoud per jaar minder dan 2000euro dan is diesel altijd goedkoper.
     
  8. 1 op 22 ga je echt niet halen. Een Fofo is een grote en zware wagen. 1 op 18 is realistischer voor een diesel. Bovendien moet je de wegenbelasting ook meerekenen. Dat verschilt ook al zo'n 800 euro per jaar. Benzine is ongeveer 5,5ct per km duurder en dat scheelt 1650 euro aan brandstof bij 30k km per jaar. De belasting is echter 800 euro per jaar duurder dus het voordeel is 850 euro per jaar. Een nieuw roetfilter kost bij 30k km 1100/4=275 euro per jaar, de distributieriem zo'n 150 euro per jaar. Dan kom je op 425 euro aan voordeel per jaar mits de belastingen niet verhoogd worden en mits de turbo en de verstuivers het nog 120k km uithouden want anders dan duik je heel snel de min in.
     
  9. TS wil graag een Focus II Fase II, die koop je als benzine wagen ook niet beneden de €5000,- iig niet met een frisse km stand. Daar komt bij dat 1 op 12 realistischer is qua verbruik en ook echt wel onderhoud nodig heeft.
    D-riem, koppeling, remmen, onderstel etc.
    Zeker met 200km per dag ben je met een jaar of twee wel door de auto heen. Zeker als de auto al wat kms heeft. Ongeacht of het een diesel of benzine wagen is.
     
  10. Bedoelde ook niet geen onderhoud. Maar bij diesel zou je met 1700euro meer aan onderhoud kunnen spenderen zonder per jaar meer kwijt te zijn.
    Echter bedenk ik me nu dat je ook naar verzekering en belasting moet kijken. Dat heb ik nie gedaan.

    TS rijdt 200km per dag. Lijkt me sterk dat het binnenstad is. Met 22km per dag haal ik al 1op 12 met gemak. Als ik zou willen 1op13 is zeker mogelijk. Grote deel snelweg kan dus goed 1op14 worden.

    Maar idd lage kmstand is niet mogelijk met fofo2.2
    Fofo 2006 zou met 2ton op teller wel mogelijk zijn. Echter is wel dezelfde diesel motor als ts al heeft gehad. Dat kan idd in het begin wat duurder uit vallen of je hebt heel veel geluk en is pas gedaan
     
  11. heren, kan het weer :ontopic:?

    de vraag is of TS moet kiezen voor de 1.6 of de 2.0 diesel ;)
     
  12. Idd.
    Kort gezegd beide goeie opties als je alles meerekent.
    40.000verschil maakt niet veel uit.
    Onderhoud moet goed gegaan zijn dan heb je daarna geluk of pech. Kunnen helaas niet via de forum in de motor kijken dus toekomst kunnen we niks over zeggen

    Zou kijken of wegenbelasting niet omhoog gaat met 2.0diesel ivn gewicht.
     
  13. 40.000km is een verschil van ongeveer een jaar rijden.
    Daarbij in deze keuze zou ik niet de 2.0 kiezen, puur omdat deze veel eigenaren heeft gehad en de onderhoudshistorie niet bekend is.
     
  14. Mee eens. En aangezien de laatste eigenaren de auto niet lang hebben gehad is de kans groot dat er een lastige storing in zit die tot nu toe niet is opgelost.
     
  15. Veel info krijg ik via jullie jongens en daar heb ik wat aan!

    Net op het moment dat ik op het punt stond toch maar weer voor een goedkopere Renault Megane 1.9dci station uit 2008 met 217k te gaan krijg ik de volgende ford aangeboden:

    Focus 1.6tdci limited met alles erop en eraan
    Bouwjaar jan 2011
    213000kilometers
    Distributieriem vervangen op 207000
    Deze heeft volgens mij een euro 5 motor
    Heeft deze dan ook een onderhoudsvrije Roetfilter?

    Prijs 5100 incl nieuwe apk

    Ziet er supernetjes uit!
    Is dit hem dan?

    En ja van die 200km per dag is 85% snelweg.....

    Mijn berekening zegt dat met besparing door zuinig rijden ik het prijsverschil er in 2 jaar uit haal....en de ford lijkt mij sowieso wat degelijker dan de renault megane

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  16. Vet!, linkje graag [emoji23][emoji106]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  17. Is dat een Focus III? Zoja dan niet twijfelen en doen.
    Is het een Focus II uit 2011? Zoja, niet twijfelen en doen.

    Is heel wat meer auto dan een Megane.
     
  18. Het is een 2.....nog net



    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  19. een limited edition waren de laatste :focus2:en voordat de :focus3: kwam.
    zijn vaak rijk uitgerust omdat het om een uitloopmodel ging.
     
  20. Voordat geld zou ik niet te lang twijfelen. Zeker als de onderhoudshistorie bekend is.
     

Deel Deze Pagina