1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankoopadvies 1.6tdci of 2.0 beide uit 2008

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ejdb, 12 nov 2017.

  1. Hallo Allemaal,

    Mijn naam is Evert-Jan de Beijer en ik ben bezig met het kopen van een nieuwe auto en daarbij is mijn oog gevallen op de Ford Focus stationwagon fase2.

    Ik "moet" diesel rijden (200km per dag) en heb een beperkt budget (max 5000,-). Daardoor komt mijn selectie neer op een focus van rond de 2008-2010.

    Omdat ik voorheen een Peugeot 307 1.6hdif heb gereden ben ik behoorlijk "op de hoogte" van de problemen die er kunnen zijn met de 1.6tdci motoren want die zijn volgens mij gelijk aan elkaar. weinig olie in carter, onderhoudsintervallen van 15k ipv 20k, slijpsel, verstopte zeefjes, roetfilter gedoe, kapotte turbo.....ik ken het helaas allemaal. dus dat was even schrikken toen ik las dat de FoFo 1.6 dezelfde motor heeft ;)

    Hoe dan ook, ik heb nu 2 opties en graag zou ik jullie mening horen:

    optie 1:
    Ford Focus wagon 1.6tdci titanium navi

    23-07-2008

    Kenteken: 61-GLF-6

    74kw 101pk

    198807 km

    Ik zou 3e eigenaar worden (4 jr lease en daarna 5 jr particulier)

    Onderhoudsboekjes aanwezig en alle beurten gehad. Ik weet alleen niet op basis van welk interval dit is gebeurd (15k of 20k)

    Roetfilter is vervangen op 150000km

    Rond die tijd zijn ook de brandplaatjes vervangen, maar ik weet niet om welke reden dus ik weet niet of ze lang en veel gelekt hebben

    Bij aankoop zal de distributieriem en alle toebehoren worden vervangen. De handelaar dacht dat deze een ketting had maar zijn monteur zei van niet en toen gaf hij aan dat dat dan op zijn kosten zou wordenvervangen. De prijs had ik toen al besproken dus dat was netjes.

    Tijdens proefrit heb ik de turbo niet gehoord. Heb er ook niet specifiek op gelet, maar hij is mij dus niet opgevallen want anders zou ik hem gehoord hebben.

    Ziet er erg netjes uit en rijd erg fijn, geen bijgeluiden. alleen hoor ik als ik voor de motorkap sta aan de linkerkant continue iets “electronisch”

    Optie 2:
    Ford Focus Wagon 2.0 TDCI TITANIUM

    02-10-2008

    kenteken 67-GXR-3

    100kw 136pk

    239613 km

    Ik zou 6e eigenaar worden (4jr lease, 9mnd particulier, 2jr particulier, 2mnd particulier, 1jr9mnd particulier)

    Ik weet niet of de distributieriem en/of roetfilter zijn vervangen, heb ik net opgevraagd

    Ik heb hier geen proefrit in gemaakt, heb hem op internet gevonden maar is 2,5 uur rijden bij mij vandaan dus ik vraag eerst maar even om advies

    Wat zou jullie advies zijn?
    1.6 met minder kilometers of 2.0 met meer kilometers en (nu nog) onduidelijk onderhoud?
    Mijn gevoel zou uitgaan naar de 2 liter maar deze heeft wel veel eigenaren gehad (waarom vraag ik me dan af?). Hij heeft ook wel meer kilometers gelopen.

    Of heb ik aan de 1.6 gewoon een hele goede auto als deze maar goed is onderhouden? Het vervangen van die brandplaatjes doet mij een beetje twijfelen ookal heeft “kolere” al aangegeven dat dat niet ernstig hoeft te zijn.

    Het punt is dat er eigenlijk alleen maar 1.6 motoren te vinden zijn in mijn budget. De 2.0 is de enige die ik kon vinden.

    Alvast bedankt voor jullie reacties en ik hoop mij hier binnenkort officieel te kunnen gaan voorstellen als nieuwe eigenaar

    Groet,
    Evert
     
  2. #2 kolere, 12 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2017
    Zoals ik al aangaf de oude 1.6tdci zou ik alleen als euro3 variant kiezen en niet de euro4 (61-GLF-6 ). Euro4 gaat turbo en egr veel vaker kapot verder kost dit blok in de basis meer geld. Je moet namelijk om de 60.000km eolys-vloeistof bij laten vullen (180euro?) en om de 120.000km het roetfilter vervangen (1000euro?). De euro5 variant is gewoon een prima blok en inprincipe onderhoudsvrij roetfilter (al zal die ook wel slijten, je kan er vanuit gaan dat die 2x langer meegaat in ieder geval).

    2.0tdci (67-GXR-3) is een prima blok, maar de historie is wat vaag van de betreffende auto. Kilometerstand is verder niet zo'n punt, al is het logisch dat je zo nu en dan iets zal moeten vervangen.
     
  3. ik heb een 1.6 TDCI en kwam pas achter de 'problemen' toen ik 'm al gekocht had :weird:
    ik heb er inmiddels al weer 140K mee gereden en geen grote problemen mee gehad.
    EGR en roetfilter zijn bij mij softwarematig weggeschreven en ik heb 'm laten chippen naar 139 PK
    turbo is zo'n 20K geleden vervangen omdat er wat speling op het asje zat dus gedaan om problemen te voorkomen.

    ik heb er dus een prima auto aan en laat om de 15K olie en filter vv.
    mocht ik weer voor dezelfde keuze staan dan zou ik toch voor de 2.0 kiezen als de onderhoudshistorie bekend zou zijn.

    je schrijft dat de onderhoudshistorie bekend is van de 1.6, staan de km standen er niet bij dan?
    lastige keuze, ik zou me eerst even verdiepen in de onderhoudshistorie van die 2.0 en een keer mee proef gaan rijden.
     
  4. Ok, hoe kan zien welk type blok erin zit? Als ik bij deze (61-GLF-6)op rdw kijk dan zie ik bij type: DA3 staan en bij een aantal anderen stond DA4. Of heeft dat niet met het type blok te maken?

    Groet,
    Evert

    Verstuurd vanaf mijn GT-P5210 met Tapatalk
     
  5. Ja je weet hoe dat gaat als je bij een dealer bent....kijk hier zijn de boekjes. ...Alle jaren netjes beurten gehad.....en dan zelf te weinig tijd nemen om even goed alles door te nemen. Dus dat ga ik morgen sowieso even rustig doen en ook even de speling op de turbo checken. Deze verkoper zit gelukkig maar 10km van mij vandaan. Die van de 2.0 zit in diep donker Groningen........maar goed je moet er wat voor over hebben ;)

    Verstuurd vanaf mijn GT-P5210 met Tapatalk
     
  6. #6 trucker0werner, 12 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2017
    Leuk dat je eerst peugeot had. Daar weet ik helaas teveel van af als ouw peugeot monteur.
    Eerlijk de motoren bij peugeot zijn bij 2ton, 2.5ton snel economisch totall loss.
    bedoel roetfilter en distributieriem komen dan tegelijk. samen met mogelijk turbo lopen de kosten snel op.
    maar interval is altijd 20k geweest. het is echter raadzaam om 15k aan te houden. beter te vroeg olieverversen en niet te laat.

    maar goed je wil de overstap naar een ford doen. Persoonlijk beter euro6 dan euro3 motor. want in sommige steden mag je bijvoorbeeld alleen nog met euro4 of hoger naar binnen. (utrecht, dacht ik zo ff).

    welke je ook pakt het is ook een motor die je bij psa groep ziet.
    1.6 is een andere serie
    en de 2.0 heeft ook wat bekende problemen.
    optie1
    let-op controleer wel of het een 16klepper is of 8klepper, 8-klepper is volgens mij pas van 2011-2012 gekomen.
    een 16klepper heeft namelijk wel een ketting. die kunnen op den duur defect raken en zorgen voor ratelend geluid.

    weet niet of ejdb bij zijn peugeot ook eolys heeft gehad. hij zal wel moeten weten dat diverse intervallen bij ford anders zijn dan bij peugeot, ongeacht dat hij nagenoeg dezelfde motor heeft.

    beide zijn goeie motoren en kun je met veel plezier rijden. dit alles alleen wanneer er goed onderhoud is geweest. is dat twijfelachtig dan is het een gok die je waagt, je hebt geluk erin of pech.

    kort gezegd komt alles uit op welke motor er exact in zit (foto'tje??) en belangrijkste onderhoud geschiedenis

    edit:
    zie dat er al berichten waren voordat ik dit uploade
    maar euro3 is zonder roetfilter en euro4 met dacht ik zo ff.
     
  7. #7 kolere, 12 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2017
    Op de website van de rdw kan je dat zien, jouw gekozen 1.6 is een euro4 (namelijke "R").

    Verder als we het over de 1.6 hebben, je kan alles wel wegschrijven, in de toekomst kan je er alleen maar problemen mee krijgen bij keuringen of andere regelgeving. Als je dan toch een auto koopt zou ik dit in de basis liever vermijden. Mijn euro3 heeft geen roetfilter en nog de originele egr (300.000km). Bij de euro5 of 6 (ver boven je budget) komen deze problemen ook veel minder voor.

    Je zou ook nog de 1.8 kunnen overwegen, ook geen schoon blok en wat verouderd qua techniek, maar in de basis bulletproof.
     
  8. Ja bij mijn peugeot had ik ook die #$##dure dieseladditief.....en hij is uiteindelijk "gestorven" toen de nokkenasketting het begaf........maar hij reed wel heel fijn hahaha.....

    En dat deed de focus gisteren ook.....maar als ik alles op een rijtje zet dan lijkt dit geen verstandige.keuze te worden?....en mijn budget houdt bij 5000-5500 inderdaad op.....

    Maar er zullen toch ook wel tevreden rijders van zo'n 1.6 blok met rond 200dkm rondrijden??? Of gaat het gewoon altijd fout.......

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  9. Je zou natuurlijk kunnen lezen..

    Ja zijn er wel binnen jouw budget:
    - 1.6tdci euro3
    - 1.8tdci
    - 2.0 tdci
     
  10. Zou deze nog de moeite zijn om door te sparen ? Heb je nog een inruil?
    Ford Focus 1.6 TDCI 105PK LEASE TITANIUMhttp://link.marktplaats.nl/m1220261233?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_iosAd


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  11. weet niet hoeveel km je met je 307 heb gereden voor de ketting het begaf. maar het is altijd geluk of pech hebben. zoals gezegd goei onderhoud is bij een dieselmotor tegenwoordig heel belangrijk

    1.6diesel gehad met kapotte turbo klant kwam voor ander probleem.
    toen hij uiteindelijk de olie zag die meer stroop was dan vloeibaar (uit carterpan moeten scheppen) Vonden we het gek dat klant zegt dat hij nooit zo'n hoge kosten heeft gehad in die tijd die hij heeft.
    gekke is wel onderhoud teller op -70.000km stond, kans dat olie 90.000km erin heeft gezeten is aanwezig op dat moment. Dan heb je idd snel een nieuwe turbo nodig.typies geval van gebrek aan onderhoud was da

    door alle wetgeving zit er tegenwoordig heel veel toepas omheen waardoor je snel een mankement hebt.
    auto met 2ton op teller die gebruiker nog met plezier rijdt zijn er zeker, hoor je die op forums veel nee. want over klachten/problemen praten is zo veel makkelijker.


    persoonlijk voor mij geen diesel, benzine motor is daarin tegen economischer beter in onderhoud. je hebt wel zorg kindjes zoals 1.6thp. maar die negeer je.
    bij hogere km-standen is vaak geluk ermee hebben. Rij je weinig km's kun je er nog lang mee doen.

    echter rij je veel dan is vrij jonge auto met weinig km's een verstandigere keuze

    heb je naar een lease auto eventueel gekeken. Dan is het simpel bij gebreken heb je toch altijd nog een auto die je van betreffende bedrijf meekrijgt
     
  12. Ja prachtige auto maar nu niet haalbaar en omdat iemand zijn whatsapp belangrijker vond dan op het verkeer voor hem te letten heb IK nu op hele korte termijn een andere auto nodig.....want wat ik had staat totall loss bij een schadebedrijf...... :(

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  13. #13 jeroenbreuer, 12 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2017


    Ah dat is balen dat je op deze manier een andere wagen moet kopen. Maar er is meer te koop [emoji2]:

    Ford Focus Wagon 1.6 TDCI ECONETIC Airco/navie/pdc! AKTIE* Khttp://link.marktplaats.nl/m1222445985?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_iosAd

    Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic PDC Park Assistance Navihttp://link.marktplaats.nl/m1220731504?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_iosAd


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  14. Ja hoor Kolere ik kan best goed lezen.....

    Zover.ik nu kan zien zit de euro3 alleen in het.oude type FoFo....en ik wil kwa uiterlijk minimaal model vanaf 2008....vanaf die tijd zijn het voornamelijk euro4 1.6.motoren en een spaarzame 2 liter her en der......maar aangezien ik ook.weer geen.300k op de.teller wil beperk ik.mijn keuze behoorlijk.....

    En dus ja misschien is het tegen beter weten in om me toch te richten op een 1.6 rond 2008-2010.......

    Misschien dat ik dan morgen.toch n keer naar het hoge noorden.rij voor de 2.liter





    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  15. Dank voor het.meedenken....maar.met.35000km per.jaar is privatelease.onbetaalbaar.....

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  16. ja hoor Evert, ik ben er zo 1 :dance:(nu op 220K)
     
  17. Hier nog een redelijk tevreden gebruiker van een 1.6tdci (109pk, fase 1, bj2006)
    Inmiddels op 343k, met originele turbo.

    Wel wat vage klachten waar aan gewerkt wordt

    Verstuurd vanaf mijn C2 met Tapatalk
     
  18. Heb een 1.6 gehad vanaf 160.000 km.
    Zelf olie ververst om de 15.000. Na flinke wat kosten (2 turbo's) op zoek naar een 1.8. Zij wel dun gezaaid. Tip zoek via Gaspedaal.nl gaat op meerdere sites tegelijk
     
  19. #19 kolere, 12 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2017
    Gebrek aan geld, maar toch uiterlijke eisen stellen;). Technisch zijn er weinig verschillen tussen de 2.1 en 2.2 versie, het verschil zit vooral in de motor en uiterlijk. Anders naar een Volvo kijken daar is de 2.0d veel meer geleverd, is ook beter geïsoleerd dus meer rust in de auto.

    https://link.marktplaats.nl/m1216045107

    1.8 is in Duitsland en ik dacht ook België ook in de 2.2 geleverd (vanaf 2008).
     
  20. Wij hebben een MKII fase I 1.6 tdci met 280.xxxkm.
    Zonder roetfilter. Wel bij 140.000 de turbo vervangen.

    Van de keuzes die jij opgeeft zou ik toch de 1.6 tdci nemen.
    Mits goed onderhouden kunnen ze ook heel oud worden (lees meer dan 400.000km) is geen uitzondering. Heb je een ELM config? Zo niet, regel die en een fatsoenlijke app om de boel uit te lezen en je kan iig zelf zien of er problemen in zitten. Gloeipluggen is bijv. een dingetje. Als je pech hebt en ze zitten vast, dan moet de kop eraf.

    De 2.0 tdci lijkt heel betrouwbaar, maar zeker weten dat je met die kmstand de verstuivers kunt verwachten, koppeling en met name het vliegwiel zullen dan ook wel klaar zijn. Roetfilter heeft dan ook wel zijn beste tijd gehad en een verrotte EGR is ook niet geheel ondenkbaar. Tenzij er een recente factuur bij zit dat dit alles net vervangen is, zou ik dus niet mijn geluk met deze 2.0 tdci wagen.

    Maar waarom jezelf zo moeilijk maken door met, alle respect, een relatief krap budget een perse een fase II Focus te willen? Voor heel wat minder geld heb je een fase I met een 1.8 tdci of een 2.0 tdci. Die lekker oprijden en dan sparen voor een Focus III diesel? Die zijn te vinden voor zo’n €7000,- met een hogere km stand. Of nog goedkoper en een Focus I 1.8tdci opzoeken. Behoorlijk bulletproof en zijn voor een appel en een ei te vinden. Minimaal onderhoud doen en lekker doorsparen voor een echt jonge diesel.

    Die laatste optie zou voor mij persoonlijk de verstandigste zijn.
     

Deel Deze Pagina