Update Na bijna een jaar rijden met Cyclone zijn dit mijn bevindingen: - motor loopt soepel - motor trekt als een beest - bezine verbruik valt erg tegen in de stad met moeite 1 op 10 (volgens het nieuwe rijden) vlot rijden in de stad 1 op 8,5 100/120 lange rit 1 op 14 (volgens het nieuwe rijden) 160/210 Duitsland 1 op 8
Gezien de prestaties qua trekkracht ben ik tevreden. Het beloofde bezine verbruik kan ik niet realiseren. Grote voordeel vind ik het file rijden, waar ik eerste niet zonder gas te geven hem op de koppeling kon laten rollen kan dat met de cyclone wel. De investering in de cyclone, het KN filter en het weghalen van de resonatiebox is het allemaal wel waard.
Meer trekkracht etc. Je hebt een ander filter geplaatst (met betere airflow) je hebt de resonantiebox weggehaald, nog meer lucht. Persoonlijk vind ik dus dat je niet kunt zeggen dat de trekkracht hoger is geworden door de enkel en alleen de cycloon. Er zijn immers meerdere veranderingen doorgevoerd.
Als je de TNO testrapporten van de Cyclone goed bekijkt, dan zie je ook dat er nauwelijks een lager verbruik is.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat de cyclone werkt, omdat de cylone een opstakel (= weerstand) in de luchttoevoer is; er nog bochten zitten tussen de cyclone en de motor, wat voor een verstoring van de gedraaide luchtstoom zorgt; de lucht door de luchtinlaat-kleppen 'geperst' wordt, waarbij ik mij niet kan voorstellen dat de lucht dan nog steeds 'draait'; ...en als je het dan toch wil proberen, zijn er veel goedkopere varianten: - Turbonator ($26,- incl ship.) - Floblade ($14,- incl ship.) Dat doet mijn Focus ook zonder cyclone, zelf vanuit de 2e versnelling, als je je koppeling maar beheerst oplaat komen.