1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2013 Focus 1.6 TDCi Econetic DPF probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frankey, 22 jun 2017.

  1. Hallo iedereen,

    Het is een bekend probleem maar denk post het toch even om te kijken wat jullie vinden. Even voor de duidelijkheid, ik ben geen monteur en weet bar weinig van auto's.

    Dit is het verhaal. Motormanagement lampje begint te branden dus ik naar de garage. Dit is een garage van vrienden van me en geen officiële ford garage. Auto uitgelezen en gaf code P246300 en P244C. Oftewel roetfilter. Bij klein testritje gaf de auto ook "Engine Malfunction, service now" aan en schoot hij in de noodloop. We hebben het roetfilter uit de auto gehaald en weggebracht voor reiniging. Daar bleek het roetfilter overleden en zeiden ze dat het vaker voorkwam bij Ford omdat de verdamper stuk gaat en het filter niet meer regenereerd. Ik heb daar een gereviseerd roetfilter aangeschaft en een verdamper deden ze er ook bij (denk dus dat die ook gereviseerd is). Roetfilter terug in de auto, opnieuw ingeladen in de software maar foutcodes bleven.

    Nog wat parameters opgenomen en daaruit kwam dat de gas temperatuur 920°C was. Wij denken dat het de temp sensoren in het roetfilter het probleem zou zijn dus die hebben we ook vervangen. Helaas, probleem blijft.

    Tijd om het internet erbij te roepen. Ik zoeken en kwam dit topic tegen:
    Foutcode P246300 + P244C roetgehalte roetfilter http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=46068

    Lijkt exact hetzelfde probleem. Alles in het topic geprobeerd:

    - Pompje uitlaat inspuiting checken, die doet zijn werk
    - leidingen gecheckt, zijn niet verstopt
    - temp sensoren op de juiste plek, check
    - zekeringen check, zijn allemaal goed

    Alles goed dus. Diesel specialist te raden gegaan en die dacht aan een draadbreuk of een fout in de ECU. Auto bij hun gebrachten en zij hebben uiteindelijk alles gecheckt en de ECU gekloond en opnieuw geprogrammeerd. Foutcodes eruit en alles stabiel!!! Jeej, auto doet het eindelijk weer.

    Ik rij twee weken rond zonder problemen en krijg weer "Engine malfunction, service now". NEEEE!!! Auto uitgezet, opnieuw gestart en alles is goed. Tijdje rijden en de melding komt weer terug. Ik weer naar de garage en uit laten lezen. Hij geeft nu code P269F Gloeibougies uitlaatgasreiniging.

    Ik vertrouw de bijgeleverde injector niet dus wil nu een nieuwe bestellen en het brandstoffilter gaan vervangen (is ook al een tijdje niet gebeurd). Anders misschien een ECU specialist de ECU laten checken? Hebben jullie nog een idee wat hier aan de hand kan zijn?

    Hoor het graag, begin het aardig zat te worden en het kostenplaatje wordt ook steeds hoger zo.

    Alvast bedankt!
     
  2. Volgens mij dient het brandstoffilter bij een diesel bij elke grote onderhoudsbeurt vervangen te worden heeft hier misschien geen oorzaak maar lijkt me eenvoudig en redelijk goedkoop om mee te beginnen.
     
  3. Hallo Paul,

    Bedankt voor je reactie.

    Ja dat lijkt mij ook hoog nodig. Vrees alleen dat het niet de oplossing gaat zijn maar gaat sowieso wel gebeuren. Op een ander forum had iemand dezelfde melding "Engine malfunction, service now" en was het brandstof filter het probleem. Al had deze een andere foutcode (iets met brandstof druk geloof ik).

    Lees ook veel over een additief dat bijgevuld moet worden. Geen idee of mijn auto ook zo'n reservoir heeft. Weet iemand dit?

    Het is deze overigens:
    http://www.autoweek.nl/auto/67528/ford-focus-wagon-16-tdci-105pk-econetic-titanium
     
  4. Inderdaad een nieuwe brandstofdamp klep monteren. Heel af en toe gaat bij het reinigen de gloeistift defect dat zal hier het geval zijn.
     
  5. Hallo Anton, bedankt voor je reactie!

    Ok, ga ik dat doen. Hopelijk is daarmee het probleem verholpen maar dat zou meteen zuur zijn want dan hebben ze een kapotte brandstofdamp klep (wat ik dus injector noemde) bij het roetfilter gegeven.

    Ik hou jullie wel even op de hoogte of dat bij mij uiteindelijk ook het probleem was.
     
  6. Zat er geen garantie op dat roetfilter e.d.
     
  7. #7 trucker0werner, 22 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jun 2017
    zover ik weet is antig01 monteur bij ford. ken de motor voornamelijk vanuit peugeot.
    alleen brandstofdamp klep??? als ik op internet zoek zie ik alleen egr-klep

    gek dat je bij gereviseerde roetfilter een verdamper bij krijgt
    met verdamper denk ik juist aan onderdeel uit de kachelhuis dat koud wordt, onderdeel van de airco

    P244C temp. te laag tijdens regeneratie
    ander storing is verstopte filter, dat is logisch als de sensor niet een hoog genoege temperatuur meet en dus niet kan regeneren.
    [MENTION=3422]antig01[/MENTION]
    ff verder gezocht naar de brandstofdamp klep
    https://www.fordpartsuk.com/shop/ford_focus_fuel_vapour_sensor_16l_2012-2015_f_1879927.htm
    kom ik hier op uit. dit is dus specifiek voor ford, is dit een vervanger van de eolys gebeuren. is dit soort van brander die de roetfilter schoonbrand of zelfs compleet iets anders.
     
  8. Klopt is een stift in het roetfilter waardoor diesel op een gloeistift gespoten wordt. Hierdoor hoeft de extra diesel niet door de verstuivers ingespoten te worden dus voorkom je olieverdunning
     
  9. eigenlijk beter systeem idd dan eolys. in plaats van motor onnatuurlijk harder te laten werken. branden ze letterlijk de roetfilter schoon.

    vond het zelf gek dat je zei dat ze geen eolys meer gebruiken en nu weet ik waarom en wat ze er nu voor gebruiken.

    betreffende onderdeel zou idd dan bij frankey vervangen moeten worden
     
  10. Eolys heeft met een type roetfilter te maken, niet met de manier waarop er geregenereerd wordt. Eolys verlaagt de verbrandingstemperatuur van het roetfilter van 600 naar 450 graden en hierdoor kan er een goedkoper roetfilter materiaal gebruikt worden. Een DPF ipv het duurder cDPF (gecoat roetfilter)
     
  11. Sorry voor de wat late reactie. Ik ben de afgelopen dagen niet in de buurt van een computer geweest.

    Misschien ben ik niet helemaal volledig geweest in de uitleg. Toen we het roetfilter uit de auto haalden hebben we die brandstof damp klep uit het roetfilter gehaald om schoon te maken. Ondertussen is het roetfilter voor reiniging weggebracht (zonder de klep). Toen bleek dat het roetfilter overleden was hebben ze er een andere (gereviseerde) brandstof damp klep erbij gedaan. Deze zit nu met een gereviseerd roetfilter onder de auto.

    Waar onze onderdelen besteld worden zegt nu dat er toch ook zo'n reservoir voor additief moet zijn. In de achterbak dachten ze. [MENTION=3422]antig01[/MENTION] klopt dit? Want anders kunnen we die eerst eens vullen voordat er een 3e (dan wel een nieuwe natuurlijk) brandstof damp klep in gaat.

    Hoor het graag!
     
  12. De Focus 3 heeft een gecoate DPF. Hierbij wordt er geen additief meer toegepast voor het regenereren van het roetfilter. In plaats daarvan wordt er brandstof direct in het roetfilter geinjecteerd om de temperatuur in het roetfilter tijdens regenereren tijdelijk te verhogen.

    Je auto heeft dus geen additief reservoir.
     
  13. Oke, helder! Bedankt voor je uitleg.

    Wordt dan toch een splinternieuwe brandstofdamp klep...
     
  14. Hallo,

    Wat ik me nog af vroeg. Is er eigenlijk een manier om die brandstofdamp klep te testen? Een nieuwe is vrij prijzig en voordat ik contact opneem met het bedrijf die mij de gereviseerde heeft geleverd zou ik graag willen testen of deze inderdaad niet werkt.

    Een statische regeneratie zou denk ik een goede kunnen zijn en ik weet dat dat zou kunnen met FORscan maar mijn garage gebruikt Mega macd pc en daar kan het niet mee.

    Weet iemand een andere manier om te kijken of de klep naar behoren functioneert?

    Avlast bedankt!
     
  15. Je kunt hem alleen uit elkaar halen om te kijken of hij niet verstopt is. De gloeistift die erin zit kun je testen door er een plus op de zetten. Meer zit er niet in
     
  16. Ok, we hebben de klep weer uit het roetfilter gehaald. Eerst er door heen geblazen, geen probleem (de oude als vergelijk ook maar even gedaan, die zat inderdaad verstopt). Daarna stroom erop en hij werd binnen no time loeiend heet. Lijkt er dan toch op dat hij naar behoren functioneert.

    Wat ons wel opviel was dat bij het loshalen van de hydrauliek leiding op de klep er geen spoor van diesel was. Hij was kurk droog. De leiding naar de klep hadden we eerder al gecontroleerd, die is niet verstopt dus komen we terug bij het pompje. Ook deze hebben we al een keer los gehad. Toen kwam er van de tankzijde wel diesel uit maar de zijde richting brandstof klep niet. Wat toch raar is, als de klep verstopt zit zou er toch brandstof ophopen aan die zijde?

    We hebben destijds stroom op de pomp gezet en die begon te tikken, soort puls zeg maar. Is dit normaal of hoort hij anders te reageren?

    Auto geeft trouwens nog steeds dezelfde foutcode: P269F Gloeibougies uitlaatgasreiniging.

    Iemand nog een idee?

    Vraag me ook af hoe lang ik met die auto rond kan blijven rijden want nu regenereerd hij niet....

    Hoor graag van jullie, alvast bedankt!
     
  17. Heb je dan wel de juiste gekregen?

    JW zegt dat die aditief niet meer nodig is door de coating die in deze versie wordt toegepast.
    Heeft je nieuwe roetfilter wel die coating of heb je de versie gekregen zoals zei zeggen voor die additief.

    Of zit/maakt dat geen verschil


    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  18. Goede vraag, geen idee eigenlijk. Ze wisten dat het om een Focus 3 ging en ze hebben de oude geprobeerd te reinigen. Lijkt mij dan toch dat ze wel weten welk roetfilter het is. De gereviseerde ziet er ook hetzelfde uit en hij past perfect.
     
  19. Als P269F erin staat, en de zekering is heel, zit er niets anders op als de compete dampklep te vervangen. De ecu test de gloeistift door er een kleine spanning op te zetten en als de weerstand van de stift kleiner of groter is als dat hij moet zijn zal de ecu deze code genereren.

    Ik adviseer om deze dampklep z.s.m te vervangen en de auto hierna statisch te regenereren. Zo doorrijden resulteert in wederom een defect roetfilter.
     
  20. Aan andere mensen die hier gereageerd hebben, vergeet alsjeblieft dat hele additief verhaal dit wordt als 6 a 7 jaar niet meer gebruikt. Diegene die dat geopperd heeft zorgt alleen maar voor de verwarring.
     

Deel Deze Pagina