1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2013 Focus 1.6 TDCi Econetic DPF probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frankey, 22 jun 2017.

  1. Bedankt voor je hulp zover Anton!

    Ik wilde de zekering checken maar zit nu met een vraagteken. Het boekje zegt dit:

    32 Uitlaatgasrecirculatieklep, wervelregelkleppen ect.
    33 Motorregelkleppen, EVAP-klep, regelkep turbocompressor etc.
    34 Verstuivers, verdamperrelais, EVAP-klep
    35 Actieve afsluitklep radiateurgrill en filterverwarming (dieselmotor)

    Ik zou zelf zeggen dat het dan om nummer 32 zou gaan maar die zit er helemaal niet in. Alleen op plek 34 en 35 zitten zekeringen. Is het dan toch zekering 35?
     
  2. Zekering F48 in de zekeringkast onder de motorkap. 15 Ampère als het goed is.
     
  3. Gister avond de zekering gecheckt, deze was gesneuveld! De zekering vervangen voor een nieuwe 15 ampere en een testrit gedaan. Zelfde melding kwam weer naar voren. Weer de zekering gecheckt en deze was wederom gesneuveld.

    Nieuwe brandstof damp klep besteld, deze gaan we er vanavond in zetten. Met een beetje geluk komt ook de kabel vandaag binnen zodat we met FORscan de auto statisch kunnen regenereren.

    Omdat ik toch wel een beetje huiverig ben vraag ik me alleen af of dat direct sneuvelen van de zekering wel gelinkt is aan een foutieve brandstof damp klep. Komt dat vaker voor of duid dit weer op een heel ander probleem?
     
  4. Nee dit is echt een defecte dampklep, of het aansluitpunt van de gloeistift van de dampklep zit tegen het hitteschild aan. Dat heb ik ook wel eens gezien.
     
  5. Conclusie wat ik nu wel lees, ook in meerdere topics op het forum, als je storingscode-P244C hebt=dampklep vervangen.

    Een vriend van mij heeft ook veel garage bezoeken gehad door deze code, bij hem hebben ze het hele roetfilter gedemonteerd en uitgeprogrammeerd.
     
  6. Oei, volgens mij is dit het geval! Ik zat er gister toevallig nog naar te kijken en af te vragen of dit wel goed ging met de hitte. Alleen niet goed genoeg doorgedacht dat dit natuurlijk sluiting maakt. Ik ga het vanavond testen, kan die nieuwe nog wel terug sturen mocht hij niet nodig zijn. Super bedankt weer!
     
  7. Gister middag motorklep open en inderdaad, de + van de dampklep zat tegen het hitteschild. Heb de klep iets los gedraaid, een stukje hittebestendige slang tussen de + en het hitteschild gedaan en de klep weer aangedraaid. Daarna zekering weer vervangen. Testrit van 55km richting de garage gedaan en verdomt, geen "Engine malfunction"!

    (Wel apart dat ze de + zo open en bloot, zo dicht op het hitteschild hebben zitten)

    Bij de garage motorkap weer open, de hittebestendige slang verwijderd en de + ingepakt met hittebestendige tape. De benodigde kabel voor FORscan was inmiddels ook binnen dus we hebben de auto vervolgens statisch geregenereerd. Geen foutmeldingen en regeneratie is gelukt!

    Gister avond aardig wat rondgereden en vanochtend ook weer 55km. Helemaal foutloos!
    Kijk het nog even aan maar denk dat het is opgelost! Mocht het toch niet goed zijn meld ik het wel weer.

    Antig01/Anton, SUPER bedankt voor je hulp!!!!! Echt top dat je niet alleen helpt maar ook zo snel reageert! Nogmaals bedankt, you rock!
     
  8. Goed gedaan ! Stom dat zoiets simpels achteraf zoveel gezeur geeft.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  9. Ik had afgelopen weekend ook de meding motorstoring, onderhoud nu. Bij het uitlezen bleek het om de foutcode P244C te gaan. Ik heb de dampklep gedemonteerd en het gaatje schoon gemaakt zodat ik er weer doorheen kon blazen. Ik heb het geheel terug gezet en daarna een statische regeneratie uitgevoerd. Nu was ik wat met Forscan aan het kijken en heb de CATEMP11 en CATEMP12 uitgelezen. De CATEMP11 varieerde, maar de CATEMP12 bleef op 900 graden staan zowel voor het regenereren als er na. Ik wil binnenkort eens gaan rijden en deze waarden uitlezen, maar wie weet wat normale waarden zijn van deze sensoren?
     
  10. 900 graden dat is noodloop van de sensor, dan decteert hij niks.
    uitlaatgas van diesel zit rond de 250graden,
    motor kan het extra verwarmen naar 450graden.
     
  11. Weet je waarom de sensor dan in noodloop zit?
    Mijn CATTEMP geeft nu constant 900 graden aan, waar zou dit aan kunnen liggen?
     
  12. Zou je kunnen vertellen wat je toen gedaan hebt? Mijn sensor geeft ook 900 graden..
     
  13. Kort gezegd valt de sensor buiten zijn verwachte waarde en vertrouwt de sensor niet, hij geeft dan maar een vaste waarde om zo toch te kunnen rijden.

    iets langer antwoord
    sensor werkt door spanning van 5volt erop te zetten. ontvangt de computer 0-0.2volt of 4.8-5volt dan vertrouwt de computer de waarde niet. geeft dan ook aan kortsluiting naar massa of plus.
    voor temperatuursensor zit in de computer nog een extra weerstand, die heeft een vaste waarde. over de sensor en de weerstand staat totaal 5volt. door veranderen van de weerstand van de temperatuursensor zal tussen de sensor en weerstand verandering in spanning komen naar massa, dan kan de computer deze spanning aflezen.
     
  14. Sorry, ik ben nog niet wijzer van, haha.

    Weet jij misschien waar ik het moet zoeken of wat de oorzaak dan kan zijn?
     
  15. geeft niks, is voor mij ook niet makkelijk om iets in jip en janneke taal uit te leggen. praat makkelijker technisch.
    hoe de receptionisten het in jip en janneke taal vertelde aan klanten wat er mis was, heb ik altijd van genoten. kwam er nooit daarop.

    nee helaas weet ik niet hoe en waar je moet zeggen, meest simpele is sensor defect, maar zelfs dat kan ik niet met zekerheid zeggen, dit ivm ik niet weet welke waardes normaal zijn. dat moet je vergelijken met anderre auto in de zelfde situatie
     
  16. Bedankt voor jouw reactie! Ik heb mij rot gegoogled maar kan echt niet vinden wat voor sensor het is..dus even verder kijken.
     
  17. Bij mij had ik storing code P244C, deze had betrekking op het regeneratie van het roetfilter. Via youtube een filmpje gevonden hoe de dampklep te reinigen. Hieronder het plaatje van deze verdamper (zit voor in het uitlaatspuitstuk). Hierin zit een klein gaatje dat door roet verstopt kan raken. Middels een paar staaldraden van een fiets-remkabel in de accu-boor heb ik het gaatje weer open gemaakt (gezien op youtube). Daarna weer een statische regeneratie uitgevoerd en sindsdien geen probleem weer gehad.




    [​IMG]
     
    bws723 vindt dit leuk.
  18. Bedankt voor jouw uitgebreide reactie.
    Deze verstuiver heb ik reeds vervangen, maar nu zag ik dat mijn CATTEMP 12 900°C aangeeft. Dus er klopt nog steeds iets niet..
     
  19. bij mij is de CATEMP12 ook constant 900°C. Iemand enig idee of dit wel klopt of is deze sensor defect?
     

Deel Deze Pagina