1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8TDCI verbruikt veel meer na tanken bij witte pomp

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Spotmatic, 15 nov 2011.

  1. Ik heb altijd gedacht dat dit een fabeltje was, maar ik ben een veelrijder (40.000 km/jaar) en tank normaliter bij de Tango. Door omstandigheden moest ik afgelopen zaterdag bij de Firezone tanken (dat schaar ik ook onder een witte pomp) en wie schetst mijn verbazing dat ik 100 kilometer minder kan rijden dan normaal (850km i.p.v. 950km op een volle tank) en dat terwijl mijn rijstijl in het geheel niet is veranderd (snelweg 100/120km/h en buitenweg 80km/h - altijd op de cruise control en altijd dezelfde route).

    Dat hogere verbruik was ook al op de boordcomputer zichtbaar. Vanochtend was mijn tank echter weer leeg en heb daarom weer zoals altijd getankt bij de Tango. Het motormanagement herkende meteen een betere kwaliteit diesel en gaf een veel lager verbruik aan. Dus het is beslist geen fabeltje dat de diesel bij witte pompen gewoon van een lagere kwaliteit/samenstelling is.

    Nu ben ik tevreden met Tango, maar kan mijn :focus2: 1.8TDCI nog zuiniger lopen met diesel van bijv. Shell of BP? En is dat dan de meerprijs waard?
     
  2. Mijn ervaring is niet anders....

    Shell vpower ging hij heel erg rauw op lopen (klonk op den duur niet erg goed), maar ik kon er gemiddeld zo'n 50km extra mee rijden op een tank.
    BP ultimate is vergelijkbaar, maar dan zonder de bij-geluiden.

    Ik denk niet dat het uit kan qua prijs. Dus ik tank gewoon de standaard diesel bij de Shell of BP.
     
  3. Tja, fabeltje? Ik heb ooit eens vernomen dat uiteindelijk alle brandstoffen gewoon bij 1 depot vandaan komen, dat sommige merken er additieven aan toevoegen, maar dat het meestal gewoon dezelfde brandstof is.

    Velen zeggen dat brandstof van Tango ook van mindere kwaliteit is. Ik tank altijd bij Tango, Tinq of een witte pomp. Af en toe gooi ik hem vol bij Shell, omdat dat zo uitkomt. Merk geen ene fluit van verschil in verbruik.

    Idem dito met V-power. Merk geen verschil in loopcultuur, prestaties of verbruik.

    Wil je zuiniger rijden? Laat hem chippen. Scheelt bij mij bijna een liter op 100km.
     
  4. Vergeet ook niet dat het kouder is. Over het algemeen stijgt het verbruik dan ook wat.
     
  5. Maar het is nu zelfs kouder dan in de afgelopen week, en hij is met andere brandstof toch duidelijk zuiniger geworden.

    Het onzuinige verbruik viel mij op omdat er in mijn geval maar weinig variabelen zijn: veel rijden, altijd dezelfde pomp, altijd dezelfde route en altijd zoveel mogelijk met de cruise control op vaste snelheden. Wijzigt er dan iets (zoals in dit geval tanken bij een witte pomp) dan valt een veranderd verbruik direct op.

    Tank je alles door elkaar en rij je overal en nergens, dan is er natuurlijk geen sprake van gelijke omstandigheden en kun je weinig conclusies verbinden aan het brandstofverbruik.
     
  6. Het kan zijn dat je licht vervuilde diesel hebt gehad.
    Ik tank ook bij diverse stations (meestal bij shell express om dat die nou eenmaal het meest op de route ligt) maar ik kan geen opmerkelijke verschillen ontdekken.
    Ik reken mijn verbruik overigens uit op basis van kilometerstand en aantal liters getankt, ik heb geen boordcomputer.
     
  7. Maar ik rijd ook vaste routes, altijd op CC etc. Dus toch wel een referentiepunt hoor.
     
  8. Ik heb enige jaren geleden een langdurige test gedaan tussen vpower en gewone diesel.
    Heb toen zeker 10 tankbeurten achter elkaar vpower getankt en het aantal km's + getankte liters bijgehouden. Het gemiddelde van die 10 tankbeurten heb ik toen genoteerd als dé waarde voor vpower.
    Toen overgestapt op gewone diesel van de shell en ook weer zo'n 10 tankbeurten alles bijgehouden.
    Het resultaat viel tussen de verschillende tankbeurten niet meteen op. Maar het uiteindelijke gemiddelde zat wel zo'n 50km verschil in.
    Er waren bij beide brandstoffen uitschieters naar boven en onder, afhankelijk van de rijstijl.
    Het verschil met een witte pomp heb ik niet zo precies bijgehouden, maar het leek er op dat ik hiermee net iets minder km's kon maken op een tank.

    Het verhaal van een 'witte pomp' is niet zo heel ingewikkeld; mijn vader heeft het eens nagevraagd toen hij voor zijn werk enkele tientallen tango's moest schilderen.
    Er kwamen op meerdere momenten van de dag gewoon verschillende vrachtwagens van verschillende maatschappijen. Al deze vrachtwagens moesten hun overtollige liters dumpen in de opslagtank van zo'n witte pomp.
    Dat betekent dus dat de kwaliteit gewoon wisselend is, omdat er geen vaste mengverhouding is.

    Tankwagens met brandstof mogen alleen met lege tank terug komen op het depot, omdat men bang is voor bezinksel/vervuiling of zelfs alg infectie. Alle tanks worden dan ook iedere dag gereinigd.

    Hoe het met die addictieven zit durf ik niet te zeggen, maar ik gok dat die er bij merk-station niet achteraf bij worden gegooid. Dus dat betekend dat die addictieven ook terug te vinden zijn bij de witte pomp.
    Misschien dat de mix van de diverse merken niet altijd een positief resultaat tot gevolg heeft?.... wie weet.
     
  9. Was bij Kassa of een soort gelijk programma ja. Daar zei men dat de euro 98 van bp en de euro 95 van shell uit hetzelfde depot kwamen. Ben toen maar gestopt met kijken en luisteren.
    Shell voegt zelf additieven toe aan hun fuel save als het goed is.

    Wat ik merk, op shell fuel save loopt mijn benzine beter dan op bp ultimate. Qua zuinigheid maakt het bij mij niets uit.
     
  10. Wat ik wel voel is dat de mijne minder vel op de gas reageerd als ik bij Tinq tank dan bij esso, of shell.
    misschien dat je daardoor meer gebruikt omdat je meer gas moete geven.
    maar was dutchguy zegt klopt bij mij ook als ik shell tank klinkt de motor erg rauw
     
  11. Ik heb 1 jaar lang Vpower benzine getankt, daarna een jaar euro 95 bij de Shell. Nu sinds een paar maanden vooral Tamoil en rara waar haal ik ineens m'n beste zuinigheidsscores? Bij de Tamoil! Ik geloof dus niet meer zo in dat marketing geneuzel.
     
  12. En in 2 jaar is er niets aan je auto veranderd? Vooral niets versleten enzo ;)
     
  13. Dus door versleten dingen gaat ie zuiniger rijden?
     
  14. Meestal niet, maar wel van nieuwe onderdelen aan de auto gemonteerd.
     
  15. Ah, ik twijfelde al of je dat bedoelde.

    Ligt er lijkt mij aan welke onderdelen er vervangen zijn of dit significant bijdraagt aan het verbruik.
     
  16. Klinkt interessant. Waar doen ze dat, wat kost dat en zitten er ook nadelen aan?
     
  17. Nope geen wijzigen aan de auto. Verschillen zijn natuurlijk marginaal, maar met Vpower willen ze me laten geloven dat ik juist meer kilometers maak, maar dat blijkt dus bij m'n auto echt niet zo te zijn.
     
  18. #18 kolere, 15 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 nov 2011
    Ik heb jarenlang Bp ultimate getankt, sinds de auto amper door de roetmeting kwam overgestapt op normale diesel. Ik tankte ultimate voornamelijk voor het feit dat het minder zou vervuilen. Iets wat ik merk is dat Shell diesel bij mijn auto een iritante brom geeft tussen de 110 - 130 km/h en bij koude motor meer nagelt. Op Bp diesel heb ik dit niet! Op makro diesel geen genagel of een brom, maar rijdt mijn auto aanmerkelijk duurder. Dit had ik ook met Makro benzine (mijn vorige auto). Dus als het even kan tank ik BP.

    Naar mijn idee is het nagelen en de brom objectief:badgrin:, mijn auto houdt niet van Shell.
     
  19. Hmm nu je het zegt...... Met vpower kwam ik ook maar net door de apk!
    Roeten als een oude stoomboot zeg maar.
    Met Ultimate had ik hier ook last van, maar dan wel de helft minder.
    Bij gewone diesel is er weer niets aan de hand.
     
  20. shell hel?

    Als ik dit zo lees is die shell brandstof dus helemaal niet zo 'super' als het word voorgedaan. Verdorie, tank altijd shell wan tdi ezit naast de deur en is door alle concurrentie hier zelfs een fractie goedkoper als de tinq, tango of firezone. Merk geen verschil met gewone diesel of v-power, maar tank het op de lange ritten naar het buitenland voor het idee (tussen de oortjes dus).
    Wat wel opvalt is dat onze (gechipte) 1.6tdci bij lange na niet zo zuinig is als de fabrieksopgave van 4.8 gemiddeld doet geloven.
    Wij halen 6.3 gemiddeld en daar zitten vele snelweg en 80km weg kilometers bij. Als je op cruise tussen de 80 en 100km/u rijd haal de de opgave, daarboven en bij de boodschappen doen gaat het gemiddelde al snel weer omhoog. Iemand gelijke of andere ervaringen?
     

Deel Deze Pagina