1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk 1.6 tdci - Turbo dood

Discussie in 'Performance' gestart door christiaan, 3 dec 2009.

  1. Gister avond bij het naar huis rijden kwam er opeens een ratel onder de kap vandaan, en was er totaal geen trekkracht meer. Dus meteen de conclusie al getrokken, Turbo dood! Vanochtend nog richting de garage gereden, maar de auto stopte er helemaal maar mee. Liep zelfs niet meer stationair.

    De auto staat inmiddels bij de garage, heeft iemand enig idee wat dit kan gaan kosten, wat er allemaal vervangen moet worden? En op het internet lees ik ergens dat ford hier een technische service brief heeft. Kan iemand mij deze bezorgen? Zodat ik dit ook bij m'n garage kan laten zien?
     
  2. Hoeveel kilometer heeft je auto gereden?

    Wat is de inhoud van die service brief?
    En als een turbo defect is, is hij defect. Dus dan gaat een service brief mbt een modificatie niet van toepassing. ;)
     
  3. Hier heeft de auto al 170.000 km gelopen..
     
  4. #4 kolere, 4 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2009
    Is niks zinnigs over te zeggen. Kan alleen de turbo zijn maar het kan ook dat er door de kapotte turbo allemaal ijzer stukjes je blok in zijn geslagen en je hele blok vervangen moet worden.
    Kan zelfs het gevolg zijn van de volledig verstopte roetfilter

    Van die service brief weet ik niks, ik weet wel dat de turbo bij de 1.6 wel is vaker kapot gaat rond de 150.000 km (vooral in de grotere auto's citroen c4 en peugeot 406). Of dit door niet goed warm rijden of slechte turbo komt weet ik niet. De turbo is van Garette, geen slecht merk.:|

    Los van de vraag maar puur uit interesse. Merkte je voor de fatale klap niks vreemds oid?
     
  5. Ondertussen heeft de auto 197000km gelopen. We hebben net (werkgever en ik) overlegt dat de auto gefixed gaat worden, wat ongeveer tegen de 2000 euro gaat kosten.
    Dus hopen dat alles goed gaat, en de auto nog een ton door blijft draaien.

    In de TSB zou staan wat allemaal schoongemaakt dan wel vervangen dient te worden, nu wordt oa de turbo, intercooler, diverse lucht en olie leidingen vervangen. Aankomende woensdag is de auto weer klaar, dus kan ik donderdag nog met de focus naar Parijs.
     
  6. Ik neem aan dat je daar al heen moest? of ga je om te vieren dat je focus dan weer klaar is?
     
  7. Ik ga ervan uit dat het de eerst turbo is die kapot is gegaan op deze auto. 197.000km is een kilometerstand waarop je kan verwachten dat de turbo kapot kan gaan.
     
  8. vaak gaat de turbo weer kapot ford heeft de tsb al heel vaak aangepast
    zit veel slijpsel in het blok waardoor het filtertje in de banjo bout
    die voor de olie toevoer zorgt voor de turbo met als resultaat dat de turbo te weinig smering krijgt en kapot loopt.
    de beste optie is voor een compleet ander blok te gaan met turbo
    bij voorkeur met weinig km is goed te verkrijgen omdat hij in verschillende merken word gebruikt.
    advies van technische hotline is vaker olie verversen i.p.v. om de 20 dkm 15 dkm
     
  9. #9 kolere, 4 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2009
    Dit inderdaad waar, hoe waardeloos het ook is. Vind het persoonlijk niet echt handig gemaakt van PSA. Veel diesels hebben een olie ververs termijn van 30.000 km, dan vind ik dit probleem eigenlijk een ontwerpfout. Veel blokken hebben ook ergens in de carter een grote magneet daar blijven dan alle ijzerdeeltjes zitten. Bij een motorrevisie zit op die plek dan ook veel ijzerdeeltjes.

    Bij de 1.6 is de carterinhoud te klein> te weinig olie> in combinatie met de egr> roet in olie> turbo teweinig olie en wordt te heet.
     
  10. Dus eenvoudigweg eerder olie verversen kan dit voorkomen? Dat mag ik dan wel in de gaten houden want inmiddels heb ik zon 16dkm gereden sinds de aflevering (incl. beurt). Dus eigenlijk kan ik nu beter al de olie gaan verversen? (huidige km stand 172000, bij aflevering 156000)
     
  11. Ford termijn om de 20.000. Ford advies om de 15.000. Je kan het ook vrij makkelijk zelf doen. Dus dan kost het alleen de olie en de olie filter.

    Ook erg belangrijk houd het oliepeil op tegen max, mijne verbruikt eigenlijk geen olie. Maar dit verschilt erg per blok.
     
  12. Het gaat in mijn geval idd nog om de eerste turbo, die netjes om de 20 duizend een beurt krijgt, en eigenlijk ook geen olie verbruikt (niet merkbaar op de pijlstok tenminste).

    Jammer dat er bij een kapotte turbo meteen zoveel vervangen dient te worden, en je dan nog de kans hebt dat t niet goed gaat!
     
  13. ach en idd als je zelf de olie ververst kost het ook niet het meeste.
    gebruik wel olie van de juiste kwaliteit
    en baad het niet het schaad zeker niet wat verse olie
     
  14. Nou ondertussen heb ik de auto 1,5 week terug en heb er 2500km gereden. Ze hebben alles vervangen van het inlaat traject en het leek allemaal goed te zijn. Maar helaas heeft de turbo het weer begeven. Helaas is dus nog steeds de 2 ton niet gehaald.
    Nu nog ff wachten op de garage die mij op gaat halen, en een leenauto mee neemt.

    Dus hopelijk heb ik snel een goeie nieuwe update :)
     
  15. Had je de turbo afgelopen keer wel bij een ford dealer laten vervangen?
    Is deze maand een nieuwe tsb voor uit gekomen met wat allemaal te controlen, om herhaling van weer een defecte turbo te voorkomen
     
  16. #16 kolere, 23 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 dec 2009
    Je hebt bij de reparatie wel het advies van de dealer opgevolgd? Meestal wil een dealer gelijk een ruilblok plaatsen. Indien bij de reparatie het advies van de dealer is opgevolgd, neem ik aan dat ze een gepaste regeling zullen treffen?

    Voor de rest is het balen. Niks vervelender dan een onbetrouwbare auto. Hoop dat mij het bespaard blijft.

    Dilemma motor wat dat betreft:
    -altijd rustig> EGR, Inlaat, verstuivers etc verstopt
    -warme motor vlot rijden> turbo gaat kapot

    Hoop dat er toch een aanpassing komt voor dit blok, zit in zoveel auto's (citroen, peugeot, ford, volvo, mazda en mini). Dan moet een aanpassing toch wel rendabel zijn. Als PSA's instelling is na 100.000 is het niet ons probleem zal dat toch klanten gaan kosten. Ik zou iig nooit meer dit blok nemen (heb al veel andere problemen gehad zoals olie lekkages, vacuum probleem, turbo overdruk. Terwijl ik met een ford benzine altijd probleemloos heb gereden).

    Heb medelijden met de Volvo s80 rijders, waar dit blok nu ook in zit. Dan moet het blok continu hard werken om dat gewicht in beweging te krijgen.

    Een zuinige/klimaat vriendelijk motor moet natuurlijk niet teveel aan de levensduur gaan tornen. Maar wat is het alternatief voor Ford ze zitten vast aan PSA, je kan moeilijk alleen maar de 2.0 tdci in een focus gaan leveren terwijl de concurrentie allemaal zuinige kleine diesels heeft.
     
  17. Heeft er iemand beschikking hierover? en kan mij deze toesturen. Ik ben namelijk bang dat de garage niet volgens de ford voorgeschreven handelingen gehandeld heeft.
     
  18. Goedenavond allen,

    naar die brief ben ik ook wel benieuwd. Ik wist niet van het bestaan van deze brief, maar al lezende hier vraag ik me toch het één en ander af....

    Gisteravond vanuit Veendam naar huis (doetinchem) viel (denk ik) de turbo druk in 1 keer weg, kreeg hem niet meer vooruit, en zeker niet harder dan 100. Op een gegeven moment wilde hij wel weer harder, maar nu trekt hij onder de 3000 toeren nog steeds niet zoals hij normaal deed en boven de 3000 toeren gaat hij wat sneller, maar fluit hij enorm.

    De ANWB is er bij geweest, maar kan niets vinden zo snel en adviseerd om maandag naar de garage te gaan. De auto heeft net afgelopen maandag een beurt gehad, vandaar dat ik benieuwd ben naar die brief. Ik ben bang dat er nieuwe software of iets anders vervangen is wat dit veroorzaakt kan hebben.

    Iemand nog andere ideeën?

    bedankt alvast voor jullie reactis en de andere in dit topic succes met het probleem....

    Marc
     
  19. #19 Amedei, 5 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jan 2010
    Hallo allemaal,
    Ook ik heb met mijn Ford Focus een turbo probleem. Net 3 weken geleden de auto gekocht met daarin een nieuwe turbo gemonteerd. Na ca 1500 km istie weer geknapt (In tsjechie tijdens de skivakantie). Ook ik ben benieuwd naar de info van Ford. Zou ik die ook van iemand kunnen krijgen?
    Greetings,
    Jan
    (ps: Folle lok en Seine in 2010)
     
  20. Ik heb ook nog steeds geen idee van de Ford info. Niet zo'n ramp meer voor mij, aangezien er een compleet ander blok in komt met 10000km erop. Dus ik hoop dat ik tegen het eind van de week weer lekker in de ford kan cruisen ipv een Laguna zonder esp, en een niet al te snel reagerend abs van de garage.
     

Deel Deze Pagina