1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Food for thought: De Dieselauto

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Edgar Focus, 27 jul 2023.

  1. @meeder en @Doc
    Klopt dat uitstoot steeds schoner is. Dat nu blijkt dat fijndeeltjes ook voornamelijk van remmen en banden komen. Daardoor staan we elke keer stil bij de stoplicht. Om zo hieraan mee te dragen.
    rotondes halen ze weg omdat ze liever stoplichten hebben zodat je banden en remmen sneller slijten.

    Probleem van elke roetfilter (benzine en diesel) Is dat de fijndeeltjes opgeslagen worden. Rij je op de grote weg . Dan wordt roetfilter schoongebrand, dus fijnstofdeeltjes worden dan vrij gelaten.
    Roetfilter is niks meer dan een middel om probleem ergens anders naar toe te brengen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Rotondes worden weggehaald? Hoe kom je aan deze “wijsheid”?
    Ik zie er juist alleen maar meer verschijnen…
     
    Thieske, Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  3. Mijn Scenic 1.5 dci deed met de afstanden die ik nog reed nog maar net 1 op 16, dat rijd ik met de C-Max ook. Verschil in de wegenbelasting is inderdaad ongeveer 80 euro, de Renault was ook bijna 200kg zwaarder.

    Stel, ik rijd 1600 km per maand. Dan kost me dat met een gemiddelde van 1 op 16 dus 100 liter brandstof. Met 15 cent per liter prijsverschil, is diesel voor die 100 km dus 15 euro goedkoper, maar de wegenbelasting is 80 euro duurder.
    Dan ben ik dus nog steeds 65 euro duurder uit met een diesel.
    Dus voor ik die €80,- meerprijs aan wegenbelasting terug verdien, moet ik nog ongeveer 5 keer zo veel kilometers gaan rijden.
    Dan praat je over inmiddels heel wat meer kilometers dan die 3000 (maar meer dan 8000).
    Pak er een gemiddelde omslagpunt bereken website bij, en je moet behoorlijk kilometers maken momenteel, om een diesel goedkoper te laten zijn.
    Hoe groter het verschil tussen benzine en diesel, des te eerder is diesel goedkoper, maar het prijsverschil blijft relatief klein momenteel.
    Tel daar de huidige afschrijving op diesels bij op, dan ben ik blij dat ik er afscheid van heb genomen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Volgens mij klopt je rekensom niet of ik ben gek:
    Laat ik een diesel met verbruik 1 op 20 nemen en een benzine 1 op 15 en jouw prijsverschil van 0,15 per liter en 80eur verschil wegenbelasting.
    Gaan we even voor het rekengemak uit van een literprijs benzine van 2,00 euro en diesel dan 1,85 euro.
    Wegenbelasting voor een Benzine 60 euro p/mnd dus voor de diesel 140 eur
    Bij 533km per maand zou dan het omslagpunt liggen
    Diesel:
    533/20 = 26.65liter p mnd * 1.85 = 49.30 eur aan brandstof
    wegenbelasting van 140 eur erbij 189.30 euro per maand

    Benzine
    533/15 = 35.53 p mnd * 2.00 = 71.07 eur aan brandstof
    Wegenbelasting van 60 eur erbij = 131.07 euro per maand

    Als we dat terugrekenen met dezefde cijfers naar het omslagpunt zit je 1,67 eur goedkoper met een diesel bij 2000km per maand met een prijsverschil van 0,15 eur per liter.
    Dat is dus niet 533km per maand maar 2000km per maand.
     
  5. :neu_ugly:Oops, lekker dom foutje. Verbruik 1:x natuurlijk niet meegenomen en 1:1 gerekend.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Nou ja, je naam eer aan gedaan :schater:

    Maar wat ik me afvraag over dat fijnstof, electrische auto's wegen veel meer en hebben in principe gewoon dezelfde remsystemen en banden als ICE, die geven dan toch juist veel meer fijnstof dan ICE ondanks meer remmen op de motor? Afgezien van de uitstoot dan maar dat compenseert dus al die fijnstof blijkbaar.

    Hier staat wel een en ander maar dat is EV Kenniscentrum dus dat is nogal gekleurd zeg maar.
    Hier komt men echter tot een andere conclusie en lezen dat alleen de behoedzame BEV rijder de fijnstof kan minimaliseren tov een ICE.
     
  7. De remmen van een ev zullen eerder wegroesten dan wegslijten.
     
  8. Banden slijten sneller door het hoge koppel en het hoge gewicht van EV's.
    Remmen slijten nauwelijks, het overgrote deel rem je toch door het regenereren.
    Zelfs bij mijn Corolla hybride die in verhouding maar weinig kon regenereren waren de remmen na bijna 180.000km nog lang niet versleten.

    Als je bij een EV als een lompe idioot gaat rijden (wat een aardig deel helaas doet) dan slijten de banden behoorlijk snel.
     
  9. Optrekken zal niet zo heel veel invloed hebben op de bandenslijtage tenzij je aan elk stoplicht en wedstrijdje houdt. Hoog gewicht en vooral stuurbekrachtiging zijn boosdoeners.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. Dan js bij jouw de gemeente wel slimmer. Hier hebben ze hem weggehaald en een twee richting straat omgebouwd naar 1 richting. Waar de fietspad nu zoveel ruimte heeft dat je hier met vrachtwagen probleemloos kunt rijden.

    Het klopt dat bij ev auto je sneller remmen vervangt ivm vastzit dan wegens versleten. 2ton moet haalbaar zijn.
    Banden slijten nie veel sneller ivm ze juist ook bredere banden monteren. Alleen de merken die smalle banden monteren en door zwaartepunt laag zit
    Stuur je hem vlotter door bocht
     
  11. laten we voorop stellen dat de VAG groep de dieselmotor volledig de nek heeft omgedraaid en daar heeft de EU klimaatlobby dankbaar gebruik van gemaakt om de EV's er "door te drukken"
    een slechte ontwikkeling als je het mij vraagt.
    waarom niet stapsgewijs en als aanvulling op de huidige brandstoffen?
    alles is in ontwikkeling, benzineauto's met een roetfilter, schonere diesel (HVO 100), waterstof en plug-in Hybride.
    zoals het er nu uitziet is er straks geen keuze meer en maken we ons (weer) afhankelijk van 1 energiebron en we zien in het verleden wat dat kan betekenen (gas uit Rusland)

    er is niet 1 antwoord op hetgeen hoe we ons willen en kunnen voortbewegen.
    alles heeft wel voor en nadelen en die kunnen we maar beter zo goed mogelijk spreiden en blijven door ontwikkelen.
    ik rij al meer dan 25 jaar diesel en zolang ik het mij kan veroorloven blijft de ST gewoon voor de deur staan.
    inruilen heeft voor mij geen zin en is complete kapitaal vernietiging plus wetende dat die vrolijk elders in de EU of net daarbuiten wss zonder roetfilter gewoon zijn roetdeeltjes uit blijft stoten.
    om vervolgens duizenden euro's uit te gaan geven voor een alternatief waar bij je je kunt afvragen hoeveel bestaansrecht dat heeft.
    natuurlijk volg ik de ontwikkelingen en zal toch een keer een overstap moeten maken maar dan wil ik wel dat het mijn bewuste keuze is en niet iets wat me door de strot wordt geduwd, daar pas ik voor.
     
  12. Een energiemix is sowieso een beter idee.
    Op één energiedrager gokken is een slecht plan.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Zie het meeste toekomst in waterstof. Kan via normale gasleiding al vervoert worden. Probleem voor de auto moet het op hoge druk worden gevuld en deze druk samen met energie verlies in overdracht maakt dat we terughoudend zijn om er vol op in te gaan. Bedoel vrachtwagen kan 1000km rijden op aantal kg, dacht 30kg waterstof. Nadeel moest wel op temperatuur van -270 graden if zoiets
     
  14. dat dit gevaarlijk kan zijn kan ik mij indenken. (LPG pomp vind je ook niet of nauwelijks in de bebouwde kom)
    maar hoe veilig is snelladen van een accu?
    in 4 min je accu vol, dat moet toch heel wat energie geven en als dat misgaat?[/QUOTE]
     
  15. Toyota is nu bezig met waterstof auto die wel gunstig te werken. Grootste probleem is dat de politiek iets bedenkt wat gewoon niet haalbaar is maar het er wel doorheen duwt. Het heeft ook wel positieve gevolgen zoals dat de ontwikkeling nu ineens snel gaat voor alternatieven maar dat is dan ook het enige.
     
  16. Klopt 100kw laden dan moet je al denken aan
    250A dat door een kabel loopt. Ter info 70mm2 is max 180A uit me hoofd.

    Moet je nagaan dat sommige naar 350kw willen gaan. Dat gaat nooit werken op 400v. Dan heb je over 1000A moet echt richting 800v of hoger gaan.

    Dus ja dat snelladen is zeker geen oplossing. Vandaar me gedachten voor waterstof.
    Snelladen heb je nog 80-90% efficientie en met waterstof zakt dat naar 60% bijvoorbeeld. Maar voelt beter dan snelladen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Ik heb altijd gezegd dat waterstof de nieuwe milieuvriendelijke brandstof zal gaan worden.
    Al die elektrische auto's hebben geen oneindig leven
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Alleen zijn FCEV's een stuk complexer en dus ook duurder dan een BEV.
    De hele cyclus van productie, transport, opslag, etc van waterstof is erg inefficiënt.
    Ik zie waterstof als nuttige toevoeging voor zwaar transport zoals vrachtwagens en bussen. Voor personenauto's gaat het op de lange termijn geen waterstof worden in mijn ogen. Het rendement is gewoon veel te laag.
    Een BEV heeft een well-to-wheel rendement van ongeveer 70%.
    Een FCEV haalt 25-30%.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. @meeder
    Daar ben ik het ook mee eens eigenlijk.
    Voor personenauto volstaat een 16A 380 aansluiting al snel.
    Savonds laden wat je iverdag verrijdt.

    Collega rijdt ev auto, laad thuis en soms op werk op. Na 80.000km heeft hij 1 a 2x supercharger
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Ik zou het daar mee eens kunnen zijn, ALS het bereik van een volle lading een goeie 400km is. En dat op een normaal tempo, dus niet met 80km/u of zo. (130-140 op de Duitsche snelweg vind ik vrij normaal.) Ik vrees dat dat nog even duurt.

    --
    Rob

    Sent using Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina