1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Ik heb sinds gisteren dezelfde lekkage als MvdS en het YouTube filmpje. Straaltje koelvloeistof spuit uit het dunne slangetje. Zo het motorruim in, alles lekker plakken. Ik kwam er bij toeval achter toen ik de ruitenwisser vloeistof wilde bijvullen, terwijl de motor draaide, toen ontdekte ik de lekkage.

    Mbt de MK3 fase 2 slangen, dat deze een mogelijk beter ontwerp hebben en uitwisselbaar zijn met de mk3 fase 1 ecoboost 1.0 motoren.
    Ik zou de slangen zelf kunnen vervangen, echter kan ik deze niet vinden op internet om ze te bestellen. Waar kan ik deze slangen bestellen?
    Mijn vraag is ook vervang ik enkel het dunne slangetje of alle slangen inc. het kunststof t-stukje?

    Of is het advies niet aankomen en gewoon laten vervangen door de Ford specialist?
     
  2. dan krijg je dezelfde (zwakke) slangen er weer op.
    je zou dan moeten vragen om die van de MK3.2 en dan moeten ze die niet bestellen op jouw kenteken want....dezelfde (zwakke) slangen krijg je dan.
    sommige dealers weten het wel maar controleren/navragen is beter.
     
    meeder vindt dit leuk.
  3. Geluk dat je er op tijd achter kwam! Is de slang nooit vervangen bij de terugroepactie dan?
     
  4. Het feit of de koelvloeistof retourslang bij de terugroepactie is vervangen heeft hier niets mee te maken. Ook het laatste type van de koelvloeistof retourslang dat bij de terugroepactie is gemonteerd staat erom bekend na verloop van tijd (jaren) te kunnen breken/scheuren als gevolg van veroudering van het materiaal. Vooral het breken van de dunne hard kunststof leiding of het kunststof T-stuk van de koelvloeistof retourslang komt nog wel eens voor. Vaak zijn de gevolgen catastrofaal.

    Zeker nu de auto's die voorzien zijn van dit type koelvloeistof retourslang al wat ouder beginnen te worden zal dit vrees ik alleen maar vaker voor gaan komen. Het preventief vervangen van de slang of nog beter, de ombouw naar de facelift slangen is dan ook zeker aan te raden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. #905 Yakko, 18 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
    Dank voor de tip. Ik vond ergens een howto van ene JW1982 (u?) die het geheel converteerde naar mk3.5 slangen. Hij gaf aan ook het vloeistof reservoir (mikro scheurtjes) en de dop (verbeterd ontwerp?) mee te vervangen. Ik denk dat ik dit voor beide ecoboosts maar ga bestellen en aanpakken. Nu nog een online leverancier zien te vinden van onderstaande onderdelen (gevonden op het forum http://www.original-teile.de):

    Finis 1855418 (slang)
    Finis 2122838 (slang)

    Finis 5193938 (dop)
    Finis 1717053 (tank)

    Vervolgens wordt er nog gesproken over een elektrische waterpomp. Eens kijken o.f ik kan vinden wat dat behelst qua kosten en inbouw activiteiten.
     
  6. Dat is inderdaad een post/howto van mij.

    HIER en HIER is de nodige informatie te vinden over het achteraf plaatsen van de elektrische koelwaterpomp op de 1.0 ECOboost en HIER de nodige informatie over de ombouw naar facelift koelslangen. Helaas zijn niet alle foto's meer zichtbaar maar als je er op klikt zou een en ander nog wel zichtbaar moeten zijn.


    Wat betreft oiginal-teile.de heb ik persoonlijk zeer goede ervaringen. Je moet alleen wel geduld hebben (3 weken levertijd is niet ongewoon) Deze partij haalt originele onderdelen op bestelling uit landen waar de onderdelenprijzen veelal aanzienlijk lager liggen als bij ons. Ik bestel hier gemiddeld 1 keer per jaar en meestal worden de onderdelen in originele verpakking met label met Russische tekst geleverd. Het is echter 1 van de weinige online shops waar je werkelijk elk origineel Ford onderdeel dat leverbaar is online kan bestellen.
     
    Yakko vindt dit leuk.
  7. @JW heb je misschien ook een how-to voor de 1.6 ecoboost? Of heb ik niet goed gezocht?
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  8. Ben ik ook benieuwd naar :)
     
  9. Bij de 1.6 ECOboost is het niet mogelijk om de koelslangen te vervangen door koelslangen van de facelift. De 1.6 ECOboost die in de Focus 3 fase 1 is geleverd is wat koelsysteem betreft behoorlijk afwijkend van de latere 1.5 ECOboost die in de Focus 3 fase 2 is geleverd.

    Daarbij Is tijdens de terugroepactie van de 1.6 ECOboost het koelsysteem dusdanig gemodificeerd dat de bekende zwakke punten (koelvloeistof retourslang) totaal zijn gewijzigd.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  10. Dank voor je snelle reactie, duidelijk!
     
  11. #911 Yakko, 20 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2020
    Ik wilde voor dat ik de bestelling plaatste nog verifieren of beide KVS reservoirs aan vervanging toe waren. Nadat ik met een platte schroevendraaier de KVS reservoirs los geklikt had van de ophangpunten en onderkant van de KVS reservoirs bekeek zag ik daar inderdaad scheurtjes van 1 / 1,5 cm lang. Maw, ik heb een bestelling geplaatst voor de volgende onderdelen

    2x Finis 1855418 (slang) a €15,94
    2x Finis 2122838 (slang) a €36,82
    2x Finis 5193938 (dop) a €5,78
    2x Finis 1717053 (tank) a €17,51
    1x Verzendkosten €25

    Daarbij komt nog een tweetal liters koelvloeistof welke ik nog ergens moet scoren. En nu is het wachten.

    Wat versta je onder slim te werk gaan? Is het een kwestie van KVS aftappen en de boel (slangen, reservoir en dop) vervangen, KVS weer op niveau brengen en klaar of zie ik iets over het hoofd?
     
  12. Wanneer je de koelvloeistof aftapt d.m.v. de aftapkraan onder de radiateur moet je naderhand het koelsysteem vacuum vullen. Indien je hier niet de middelen voor hebt zou ik persoonlijk het koelsysteem niet aftappen.

    Met een grote injectiespuit met een stuk slang eraan kan je eenvoudig het koelvloeistof reservoir leeg zuigen. Vervolgens kan je het reservoir verwijderen van de koelslangen en ook de koelslangen zo veel mogelijk leeg zuigen. Op deze manier verlies je zo min mogelijk koelvloeistof bij het vervangen van de slangen.
     
    meeder en Yakko vinden dit leuk.
  13. #913 Yakko, 26 apr 2020
    Laatst bewerkt: 26 apr 2020
    Bedankt voor de tips. Ik heb vandaag de twee slangen, kvs reservoir en dop vervangen van 1 ecoboost 1.0 125. Ging boven verwachting goed, was er totaal een uur mee bezig. Goed te doen voor een leek, btje puzzelen maar als je de tijd ervoor neemt en niet gestoord wordt, geen probleem.

    Waar ik wel tegenaan liep is dat wanneer ik de dikke slang van het blok? loskoppelde er kvs vloeistof uit het blok bleef komen. Dus tip van flip, houd er een dikke doek onder wanneer je die lostrekt. Ik heb uiteindelijk de oude slang laten zitten maar dan 90 graden omhoog gedraaid, de lucht in. Vervolgens de nieuwe slang aan het nieuwe kvs reservoir aangesloten door het compartiment gerouteerd, aan de originele klemmen en het allerlaatste moment, met een doek eronder, oude slang eraf en gelijk nieuwe slang erop. Er ging toch nog 1,5 liter kvs in.

    [​IMG]
     
  14. Goed bezig!

    Je moet dat toch onder druk vullen?
     
  15. #915 Yakko, 26 apr 2020
    Laatst bewerkt: 26 apr 2020
    Onder vacuum bedoel je, zoals JW hierboven vermeld? Indien je het hele KVS circuit aftapt wel zoals hij aangeeft, maar ik heb daar dus de middelen niet voor en heb enkel het reservoir en de slangen vervangen (en enkel daar de KVS uit verwijderd plus het beetje wat uit het blok kwam zeiken, de overige hoeveelheid KVS in het blok / radiator heb ik laten zitten) en vervolgens als laatste stap de KVS weer bjigevuld.
    Ik heb na het bijvullen stationair gedraaid en vervolgens zakte het KVS niveau in het KVS reservoir weer onder minimum. Daarna nog een keer bijgevuld. Zal de aankomende tijd het niveau in de gaten blijven houden maar vooralsnog zie ik geen probleem.

    Wat mooi is aan die nieuwe slangen is dat die sluit/klem beugels (alleen) bij installatie open staan (geklemd achter een lipje). Dat maakt het installeren zoveel makkelijker. Alsof daar iemand over nagedacht heeft :schater:
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  16. Ik voel er ook steeds meer voor om dit door te voeren.
    Oude slang is al wat ouder aan het worden.

    Om er zeker van te zijn dat ik het juiste gereedschap heb. Wat is er nodig?
    Kunnen de kunststof snelkoppelingen met de hand verwijderd en geplaatst worden?
    De metalen klemmen met een (waterpomp)tang?
     
  17. #917 Yakko, 28 apr 2020
    Laatst bewerkt: 4 mei 2020
    Ik heb twee stuks gereedschap gebruikt. Een platte schroevendraaier om het kvs reservoir los te klikken, je duwt de platte kop van de schroevendraaier tussen de stalen lip en de kunststof KVS reservoir huls waar deze in valt. Tegelijkertijd beweeg je wat met het KVS reservoir en dan komt hij los.
    Voor alle slangklemmen, oud en nieuw, heb ik een grote puntbektang gebruikt. Er is te weinig ruimte voor een waterpomp tang.

    Wat betreft de kunststof snelkoppelingen, die kan je met de hand verwijderen ja wanneer je genoeg kracht in je vingers hebt en er bij kunt (niet te grote handen). De kunststof snelkoppelingen aan het KVS reservoir zijn het probleem niet, die ene aan de rechter kant van het blok ligt wat minder open maar is alsnog goed te bereiken. Wellicht zou je deze kunststof snelkoppeling ook met de puntbektang kunnen verwijderen.

    Zorg dat je tijdens het verwijderen van de oude slangen de puntbek tang goed op de slangklem hebt zitten. Dit vergt wat concentratie en aandacht, doe je dat niet dat schiet die van de slangklem af en kan je weer van voor af aan beginnen. Tijdens het aanbrengen van de nieuwe slang staan de nieuwe slangklemmen standaard open. Je hoeft dus enkel de slang over de buis heen te duwen en vervolgens de slangklem een paar keer in te knijpen met de puntbektang, dan schiet hij na twee/drie keer over die weerhaak / palletje heen en drukt / sluit de slangklem alles af.

    Goede verlichting is ook wel een dingetje, ik heb het gewoon in de zonnige buitenlucht gedaan maar een lampje was geen overbodige luxe geweest. Leg op voorhand een doek onder het blok, als je koelvloeistof morst wordt het in eerste instantie opgevangen door de bodemplaat, maar ook daar zitten gaatjes in kwam ik achter:schater: Mijn oprit is weer een vlek rijker.

    Edit
    Vandaag de tweede Focus gedaan, was binnen het uur klaar. Nadat alles zit en op niveau gevuld is, wat knijpen in de dikke (nieuwe) KVS slang die het blok in gaat en de luchtbellen komen omhoog in het KVS reservoir. We zijn voorlopig weer gesteld!
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  18. Bedankt voor je reactie.
    Heb de onderdelen besteld (gelijk ook 2 deurbeschermers die ontbraken op mijn auto).

    De Duitse webshop was wat duurder geworden in korte tijd. Uiteindelijk bij plaatselijke dealer besteld.
     
    Yakko vindt dit leuk.
  19. Het is gelukt, relatief eenvoudig te doen en de nieuwe slangen zien er een stuk eenvoudiger uit.
    Onderste slang was inderdaad wel lastig bij te komen.

    Ruim een halve liter moeten bijvullen. Valt mee dus.

    Vraag me wel af hoe de slangen ontlucht kunnen worden.
    Van de dikke slang de onderste aftakking is goed te doen.
    De dunne aftakking van de dikke slang loopt omhoog en vervolgens naar beneden . Is vacuüm in deze slang minder van belang?
    Gezien de vorm krijg je deze nooit helemaal zonder lucht verwacht ik.
     
  20. als je half liter maar hoefde bij te vullen dan heb je niet alles afgetapt. zulke klussen gebruik je een slangknijptang. is van plastic en plet je de slang dicht, zodat er niks uitstroomt.
    dan is het bijvullen en na goeie rit. met afgekoelde motor het systeemafvullen op max. NIET met warme motor, warme koelvloeistof is over de 100graden, ivm systeem onder druk kookt het pas bij 110-120graden.

    wanneer je alles aftapt en je doet het systeem onder vacuum zetten, dan haal je idd al het lucht eruit. als je kraantjes goed gebruikt wordt het systeem netjes gevuld.
    door alle slangen en koelvloeistof kanalen is dat bij zulke motoren wel nodig.
     

Deel Deze Pagina