1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

rdw meting geluidsniveau overschrijding

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wiljon, 7 mrt 2014.

  1. #1 Wiljon, 7 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2014
    Zo, weer wat leuks meegemaakt. ik heb me vermaakt voor E280,-....:nocheer:

    Wat is nu het geval. Gisteravond werd ik in de stad groningen (sontweg) door een politieagente aangesproken. Ze vroeg of ik een speciale uitlaat had. Ja, die heb ik en of ik achter haar aan kon rijden vanwege een rdw controle.
    Ik achter haar aan gereden en kom bij de rdw aan. Voor mij was al een andere auto en later kwam achter mij ook weer een andere auto welke werd gecontroleerd. Blijkbaar een grote controle.
    Eerst mijn auto gecontroleerd. Ook aan de onderkant dmv een gat in de grond. Alles goed en geen problemen.
    Hierna de geluidsmeting. Ik mocht vanwege mijn motor/auto 86db hebben. Wat is nu het geval, ze hebben 88db gemeten. Ik heb dus een boete gekregen van E280,- omdat de meting 2db te hoog was.

    Nu snap ik dat er regels zijn en dat die moeten worden gevolgd, maar als ik er onderuit kan komen, kan ik het iig proberen ;)

    Nu heb ik al wat gezocht op internet en allemaal regels erover gevonden.
    http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/APK-regelgeving-en-boek.aspx
    Bijlage 4:
    - Personenauto’s mogen in de nabijheid van de
    uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger
    geluidsniveau produceren dan de waarde die voor
    het voertuig is vermeld in het kentekenregister,
    vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in
    Aanvullende permanente eisen,
    artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.
    Leden 4 en 5: Auditieve controle. Indien
    toepasbaar wordt met een geluidsmeter klasse 1
    vastgesteld of het geluidsniveau niet wordt
    overschreden.
    - Personenauto's met een toegestane maximummassa
    van niet meer dan 3.500 kg waarvoor geen waarde
    als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de
    nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem
    geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan
    95 dB(A) bij een toerental van 3.500 min-1 voor
    zover het betreft een personenauto met een
    verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en
    95 dB(A) bij een toerental van 2.000 min-1 voor
    zover het betreft een personenauto met een
    verbrandingsmotor met compressieontsteking.

    Ik heb nog meer informatie gevonden en (bijna) alles lijkt te kloppen en heeft de politie goed gedaan.
    2 dingen waarvan ik mijn twijfels heb:
    1. bijlage 5, blz 9:
    Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
    Mijn auto is op klinkers gemeten. Word dit onder vergelijkbaar hard materiaal gezien? Want als dit zo is, dan zijn klinkers dus niet goed. Of lees ik dit verkeerd om?
    2. toeren waarop de meting word gehouden.
    Mijn auto is gemeten op 4200tpm. Ik kan dit nergens terugvinden. hierboven staat dat het moet worden getest op 3500tpm.

    Heeft iemand hier meer informatie over of weet iemand hoe dit zit en me hierbij kan helpen?
    Zoals gezegd moeten er regels zijn en moeten die gevolgd worden, maar als ik eronderuit kan komen, kan ik het proberen :)
     
  2. als ik jouw was zou ik [MENTION=3084]Steven[/MENTION] ff een pb doen .
    hij is jurist en kan je vast wel meer vertellen hoe te handelen
     
  3. Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je er tegenin mag en kunt gaan.
    aangezien het op klinkers is gemeten wat me idd ook een hard materiaal lijkt. en je zit binnen de marge van 2db verschil? of begrijp ik dat verkeerd.
     
  4. Alleen al om dit soort dingen hou ik niet van Groningen. Gebeurt daar net iets te vaak! Zonde man... Gewoon bezwaar indien!
     
  5. Wat kansloos zeg, als je nu de hele buurt bij elkaar brult oke... maar het is maar 2 DB :nocheer:

    Hopelijk kun je het succesvol aanvechten.
     
  6. ja Niek, dat is vaak het probleem bij dat soort grootschalige controles, ze zoeken net zo lang tot ze iets vinden want de uitkomsten (lees: geld) wat ze daar mee binnen halen staat natuurlijk erg goed in de krant :uzi:
     
  7. Rapport van de apparatuur opvragen, kan zomaar niet geijkt zijn...
     
  8. 2 Db lijkt niet veel maar 3 Db erbij is een verdubbeling van de geluidssterkte, dus 2 Db is niet heel weinig.

    Maar ik hoop wel dat aanvechten succesvol is :thumbs:
     
  9. Dat klopt. Toen ik 2 jaar geleden bij EPS was voor mijn rvs uitlaatsysteem, was er tegelijk iemand die op last van de Groningse politie zijn uitlaatsysteem moest laten aanpassen.

    Succes met aanvechten Wiljon.
     
  10. Oef, dit is idd balen, en zeer onverwacht :nocheer:

    Wat was de afstand van het meet apparaat? iets meten op 10cm of op een meter afstand maakt namelijk ook al een behoorlijk verschil.

    Suc6 met aanvechten, wie niet waagt zal nooit winnen dus er gewoon voor gaan
     
  11. Verdubbeling van het vermogen is +3dB inderdaad. Voor je gehoor/gevoel is een verdubbeling pas rond de 6dB...
    Die 2dB hoor je iets, maar niet heel goed.
     
  12. Hmmm niet helemaal waar; ook afhankelijk vh geluid.
    Zo weet ik van een testje dat wanneer je 2 identieke brommers stationiar bij elkaar zet, je 3db meer geluid hebt dan wanneer je 1 brommer zou hebben staan. Alleen voor je gevoel is het geluid verdubelt.
     
  13. Nee je hebt dan technisch +3dB als ze in fase staan, voor je gevoel is het geen verdubbeling. Daarbij zijn er geen exact 2 identieke brommers, zit altijd een verschil in net als bij auto's en ook bij speakers. Maar dit is off topic en niet relevant.

    Wat kan zijn zijn is dat het meetinstrument van de politie de goede papieren heeft. Heeft ie dat niet dan kan zo'n test wel eens niet geldig zijn.
     
  14. op www.rdw.nl kan je via kentekengegevens opzoeken hoevel DB je auto mag maken en bij welk toerental dit gemeten dient te worden.

    De volledige wet en instructie hoe de meetapparatuur gebruikt dien te worden kan je vinden op http://wetten.overheid.nl

    Kan het juiste artikel zo gauw niet vinden.

    Mocht je het ook niet vinden pm me even je mail adres.

    Heb hem als word document dus dan mail ik hem je door.

    Het word document hier posten kan alleen zonder opmaak en plaatjes.
     
  15. Op de rdw site staat toch een onduidelijk punt.
    Er staat eerst: geluidsniveau stationair (82DBa)
    daarna toerental geluidsniveau 4500 min-1
    en dan weer geluidsniveau rijdend (71 DBa)

    Daar kan je dus niet uit opmaken wat je maximaal mag hebben bij stilstaand
    op 4500 tpm

    Wat ik nog wel weet is dat een geluidsmeting zeer nauwkeurig komt, het mooiste
    zou zijn dat je dat gefilmd zou hebben, want ze mogen er niet minder als 1 meter
    op meten, en moet ook een bepaalde hoek hebben, dus niet recht achter de
    uitmonding van de uitlaat, over de ondergrond kan ik je niet vertellen, maar er
    mag dus geen weerkatsing gemeten worden
     
  16. Tja wie zijn billen brand moet op de blaren zitten, gewoon de uitlaat standaard laten.... zeker bij een auto. Persoonlijk denk ik dat de test gewoon goed is , om dit soort twijfels te voorkomen..... denk ook dat je geen kans maakt bij een bezwaar zeker niet zonder bewijs.
    met de motor is er een redelijk gedoog beleid al zal ik met mijn motor ook een redelijke boete kunnen krijgen kwa geluid.......:mrgreen:
     
  17. waar gaat dit nou over?????
    Wiljon, jij hebt toch een uitlaat op maat laten maken door EPS?
    ik neem aan dat die uitlaten allemaal een goedkeuring hebben, dus waarom dan nog een keer regels en controle om het goedgekeurde weer te keuren :loco:
    ik zal wel kort door de bocht denken maar gaan ze ook controleren welk merk H7 lampje ik in m'n koplamp doe?
     
  18. Gerard, mvr de politie agente had heus wel een gegronde reden(geluid) om deze door de rdw te laten testen, bijna overall zit namelijk een e keur op dat neemt niet weg dat het wat meer herrie maakt dan standaard!;) in duitsland zijn ze nog veel strenger op wat niet standaard is:schater:
     
  19. Ronald als je niet weet hoe die wagen klinkt, kun je beter niet zo'n mening hebben.
    De wagen van Wiljon is alles behalve luid... En waarom zou je zeker bij een auto de uitlaat origineel houden? Wat een onzin...

    Juist die f*cking motoren maken een hoop herrie... helemaal met custom exhausts...
    Niet dat het mij stoort, maar waarom met 2 maten meten? Waarom mag een motor wel een bak herrie maken?
     
  20. dan mag Simon wel uitkijken in Groningen, met z'n blauw verlichte interieur :schater:
     

Deel Deze Pagina