2.5i 20V 225pk Na laten draaien na racen

Discussie in 'Performance' gestart door dwayneNMGN, 31 jan 2013.

  1. #81 reks, 1 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2013
    Ben afgekoeld...ook ik schiet wel eens uit m'n slof,sorry heren.
    Heb ook het 1 en ander weggehaald.
     
  2. Leuk topic dit, Als ik een stTje zou willen kopen kan ik dat, alleen heb ik nog zoveel andere dingen die ik wil en waar ik dan wel voor moet gaan sparen. Hoe noemen ze dat ook alweer.......??

    Owja prioriteiten stellen... :schater:


    ieder z'n ding en voor mij is toch echt iedereen gelijk of ie nou een :focus: :focus2: :focus3: :st::rs: :st170: :500: :xroad: :tddi: :tdci: heeft boeiend!!! we hebben er allemaal hard voor gewerkt ZELFS de leaserijders!!

    over nekkendraaiers : laatst ford meeting in dordrecht gehad waarbij een verwaande bal in z'n :500: bleef zitten en zo in z'n auto zat van zie mij zitten.....die bal is voor mij nog geen blik waardig :baeh:

    nadraaien doe ik niet aan bij gebrek aan TURBO Jonguh :schater:
     
  3. Leg mij eens uit hoe je remmen afkoelen als je de auto stationair laat draaien? Beetje onzin dus.
    Volgens mij kun je dan beter de laatste kilometers van je rit rustig aanrijden, dan heb je tenminste rijwind.

    ==>
    Niet goed gelezen hé ;)
    Ik schrijf dat ik de LAATSTE KILOMETERS rustig rijd om die remmen te laten koelen.
    ==> Rijwind "blaast" op de remmen

    Én natuurlijk ook om die Turbo te laten "rusten"

    m.a.w. we zijn akkoord ;-)

    Direct afzetten na het rijden, ook al is het rustig raad ik af,
    omdat indien je goed kijkt, óók bij een stationaire wagen, de toerenteller zichzelf enkele seconden "tot rust brengt".

    m.a.w. het zeer licht "geschommel" van de toerenteller tussen +/- 900 à 800 t/min" stoppen.

    alle auto's hebben dit Fiesta ST, Civic Type R, Focus ST

    ik bedoel geen geschommel tussen 700 à 900t/min enz hé ;)
     
  4. Zo iedereen weer rustig/afgekoeld :mrgreen:

    Dwayne, even samen gevat:

    Voor en Turbo motor:

    • Auto rustig warmrijden is voor het behoud van je motor en turbo
    • Motor de laatste km's rustig laten draaien / rijden (meestal woonwijk in) dan kan je turbo impeller weer tot rust komen.
    • en dan kun je hem evt heel fftjes stationair laten draaien als je daar voor jezelf een beter gevoel bij hebt.

    Ik heb zelf nog maar 1 x gehad dat de koelfan aan bleef toen ik de auto uitzette, dit was op een zeer warme dag afgelopen zomer.

    Oftopic:

    Dat ik in een RS rijdt wil niet zeggen dat ik me verheven voel boven iemand die in de Focus uit bv '99 rijdt, ik weet dat iedereen hard moet werken voor zijn of haar bolide, ik dus ook.
    Ik kan ook net zo enthousiast zijn over een update aan een oude focus of op de nieuwste ST, het maakt voor mij geen verschil.
    Natuurlijk weet ik donders goed dat je met een ST/RS meer aandacht trekt van de buitenwereld, soms is dat leuke aandacht en soms ook niet helaas, voor de politie val ik ook meer op en ben ik op voorhand al veroordeeld op hard rijden en regels overtreden :nocheer:

    Amen....
     
  5. #85 Blauwitje, 1 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2013
    off topic


    zit niet eens cruise control in......alleen een geboost naaimachientje.....
    Neen van 0 naar honderd in 2,9sec das pas snel en dat zonder turbo,helaas geen vergelijking,zal het maar zeggen met 2 wielen minder inhoud en ook nog eens zuinig
    maar wel een voertuig lol

    neen ik houd het wel met mijn 1.6'je hoef ik ook niet na te draaien en hou ik nog geld over voor andere leuke dingen :ontopic:
     
  6. Vind het ook beetje domme discusie over st/rs rijders en de niet st/rs rijders.
    Iedereen is toch gelijk. Laat mekaar lekker in elkaars waarde. Ik rijd ook maar een st170 maar ben er wel trots op. Had wel een nieuwe st kunnen kopen maar dan moet ik mn andere projecten opzij zetten en die zijn me net zoveel waard als een nieuwe st of rs.

    Wat dat betrefd. Verwoord simon het goed. Alleen geld dat helaas niet voor iedere st/rs rijder. Scheer niet iedereen over 1 kam.

    Dwnk dat er ook mensen zijn die zo'n auto met een financiering kopen. Nou daar hoef je dus echt niet jaloers op te zijn.

    Er zijn hier op het forum tal van voorbeelden van leden die ook trots zijn op hun 'gewone' focus. Daar heb ik net zoveel bewondering voor als iemand met een st of rs.
     
  7. Nou, ik hoop dat Reks zijn PB gelezen heb.

    Ik heb bewondering voor elke Autoliefhebber maakt niet uit 1.0 of RS, maar als ze dan gaan roepen dat nadraaien onzin is en zonde van je tijd.
    en dat het maar een focus is en een stuk blik, dan vraag ik me af of het allemaal liefhebbers zijn hier op het forum?
     
  8. #88 Godtoh, 1 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2013
    Rij vaak zat met turbo auto's en ik rij dagelijks in een v-tec (soort van...). Die laat ik hooguit 10sec nadraaien omdat ze zogenaamd heet zijn geworden.
    Turbo koelt het beste tijdens de rijwind, gewoon de laatste km's rustiger rijden dan is er weinig aan de hand.

    Als je het gaspedaal ff flink intrapt en dan je motor uit zet, ja dat is vragen om problemen... Anders????

    Is al wat Mike zei, er rijden zat turbo diesels waarvan de berijders de auto's niet laten nadraaien. Valt allemaal wel een beetje mee hoor.

    Na het sporten doe je een cooling down (zie dat als langzamer rijden) en daarna gaat echt niet iedereen de sauna in (nadraaien).

    Maar eigenlijk is de volgende opmerking het beste...: doe waar je je goed bij voelt.
     
  9. #89 reks, 1 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2013
    geen pb gehad roy,maakt ook niet uit,weer een paar uur verder nu.
    had al het 1 en ander weggehaald,soms zeg je dingen,die achteraf behoorlijk lullig uit de hoek komen....ook ik dus.
    :ontopic:en we gaan weer vrolijk verder(wat mij betreft).
     
  10. wat laten nadraaien zal nooit kwaad kunnen bij zowel atmo als geblazen blokken.
    heb dit bij al mijn wagens al gedaan.voor het uitzetten een 30s a1min laten draaien alvorens uit te zetten.ook zet ik zoveel mogelijk verbruikers uit bij het nadraaien zodat alternator nog even de batterij kan laden zonder dat er verbruikers stroom vragen.
     
  11. Nadraaien is dus goed voor je turbo. Maar je motor loopt wel, al dan niet op minimaal toerental, zonder dat daar lucht van buitenaf bij komt. Of slaat de fan automatisch aan als je stil staat?
     
  12. je ventilator springt pas aan als je koelwater een 90graden dacht ik
     
  13. Denk dat Dwayne zijn antwoord heeft. Als je kijkt naar alle reacties in dit topic is een conclusie:

    Ja en nee. Meer ja, alleen is het niet echt nodig als je het laatste stuk rustig aan doet. Ligt er ook weer aan hoe hard je gereden hebt cq. hoeveel druk je op je turbo legt.

    Of gaan we hier een eindeloze discussie in? Zo'n discussie in de trend dat openlucht filters niet werken.
     
  14. Ik denk dat het nadraaien wel zin heeft. Ik doe het ook met een tdci. Vooral tijdens de lange ritten op vakantie. Als je dan bij het tankstation bent is het wel gunstig om even een minuutje te wachten voordat je hem uit zet. Ook omdat het dan buiten ook vaak warmer is en de motor niet snel afkoelt.
     
  15. Zozo,

    Net klaar met alls door te lezen

    Gezellig draadje hier :schater:

    Maargoed ik heb dus en vraagje:


    Afentoe als ik thuis kom blijft m'n 'ventilator' nadraaien?

    Vragen zijn kort:
    - Waarom juist?
    - Is het slecht?
    - Is het voorkombaar?

    Met m'n Fiesta heb ik dit niet gehad of toch niet opgemerkt, was een 1.8 Tddi
     
  16. Nadraaien zorgt er voor dat je turbo koel genoeg is op het moment dat je de auto uit zet. Als je de auto uitzet zakt de olie in de turbo en blijft er een filmlaagje achter. Bij een hete turbo kan dat verkolen, zeg maar droogkoken. Dan krijg je aanslag in je turbo en daar wordt het niet beter van. Ik laat mijn auto liever even draaien als ik heb lopen 'sporten'. En preventief bij normale ritjes.
    Het kan geen kwaad en je weet zeker dat je turbo koel genoeg is.
     
  17. Ik heb me om de ventilator nog nooit druk gemaakt. Deze is er om de motor af te koelen en dat is wat deze doet, lekker laten gaan. Ik merk wel dat we in dit draadje nu heel snel het negatieve opzoeken. Is niet nodig.

    :)
     
  18. Okay!
    Weer een 'zorg' minder :D

    Thnx!
     
  19. Ik vind dat de ventilator van de Focus (ST) NIET snel aanslaagt.

    Dat ervaar ik als 'positief", want dat betekent dat de koeling steeds goed is ;)

    Bij mijn VW POLO 1.4i ( 2004) en BMW316 (e36)& 318(e36) hadden die ventilatoren de handen vol :P

    Die wagens durfden ook wel overhit te geraken
     
  20. Overhittings gevaar is er bij toch nog niet geweest :D
    Enkel toch al meerdere keren opgemerkt dat die ventilator bleef draaien (+-2min?)
     

Deel Deze Pagina