Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. waar kan ik de 2 items van hierboven vinden in de software ? Ik kan ze niet vinden...
     
  2. Dit zijn 2 instellingen die je met het programma ELM-FF2 in de tellerunit (IPC) kan wijzigen.

    De optie "Real engine temp." kan je beter niet aanvinken. Hiermee wijzig je (zonder dat dit zichtbaar is) in de tellerunit het type motor. Dit heeft naast de reactie van de temperatuurmeter ook invloed op andere zaken. Zo kunnen na het aanvinken van deze optie storingen optreden of functies niet meer werken.

    De optie "Gear shift change light" is hetzelfde als ECO shift-up in ELMconfig. Dit werkt alleen bij een fase 2 tellerunit en alleen als de PCM deze functie ondersteund.
     
  3. Ja die bedoel ik. Die komt er wel voor als ik het contact omdraai (Fase 2 uit 2009 met groene pijl), maar geeft niet aan wanneer ik het beste kan opschakelen. Maar als ik de voorgaande posts doorlees, doet die dat ook niet en geeft hij dus alleen maar een pijl aan 500rpm voor de begrenzer als ik het goed begrijp?
     
  4. Hier nu terug opgelet Focus II Fase I 1.6TDCi 109PK met Fase II teller met groot scherm, toont nu wel rode pijl die aanduidt dat ik moet opschakelen
     
  5. Zoals ik het heb begrepen zit het wel in de tellerbak maar niet in de PCM.

    Ik had ooit als eens de vraag gesteld waar de PCM zit en wat zo'n ding zou kosten maar dat is ergens tussen wal en schip geraakt denk ik :)
    Is er op de één of andere manier te zien of een PCM dit wel ondersteund of niet? Of doen ze dat vanaf een bepaald bouwjaar allemaal?
     
  6. Bij mij zit de PCM aan bestuurderskant achter spatbord voorwiel
     
  7. Als je hem ver genoeg in toeren trekt gaat ie wel branden e..
     

  8. De locatie van de PCM is per motortype verschillend. Zo is de PCM bij de 1.4 en 1.6 Duratec motoren op de accubox bevestigd. In alle gevallen is de PCM en de PCM connector met breekbouten bevestigd. Om deze los te krijgen zullen deze dus uitgeboord moeten worden.

    Een nieuwe PCM kost ongeveer €1250,-. Reken voor een gebruikte PCM die afkomstig is van een sloopauto ongeveer €400,-. Daarnaast zal een andere PCM volledig moeten worden geprogrammeerd door de dealer wat ook behoorlijke kosten met zich mee zal brengen.

    Persoonlijk denk ik dat het lastig te bepalen is of een PCM de ECO shift-up functie ondersteund. Bij mijn weten is deze optie altijd in combinatie met Ford ECO mode. Ford ECO mode is pas op de laatste Focus 2 fase 2 modellen geleverd. Vanaf welke productiedatum dit is heb ik tot dusver nog niet kunnen vinden.
     
  9. Modules uitlezen en instellingen aanpassen met ELM327 (ook GEM module)

    Als je het hele topic hebt doorgelezen staat er dat dit dus wel door de PCM ondersteunt moet worden.
    Ik heb zelf ook het groene pijltje maar bij eco shift mode aangevinkt in de GEM gaat ook mijn groene pijltje niet branden.
    Sterker nog, dan kan ik mijn stuurbekrachtiging niet instellem als dat vinkje er staat.

    Kortom, PCM moet dit dus wel ondersteunen.
    JW had hier ook al eens op gereageerd over waar deze zit en wat er voor nodig is om dit werkend te krijgen.

    *edit* JW is me net voor :p
     
  10. Dat gaat dus een beetje teveel in de papieren lopen voor een groen pijltje ben ik bang.....
    Als je zo'n PCM nu voor een paar honderd kunt inbouwen is het nog het overwegen waard, als ik nu zo snel ff tel zit je al heel rap op de 600 - 800 euro en dan is het niet leuk meer. Tenminste voor mij niet. Dat bewaar ik liever voor een mooi set velgen :cool:
     
  11. Sinds gisteren is er weer een nieuwe versie van ELMconfig beschikbaar gekomen. Het gaat hierbij om versie 0.2.7a.

    Deze versie kan je HIER of HIER (password is FOCUS) downloaden.


    De grootste verandering is dat met deze versie de mogelijkheid is geintroduceerd om de instellingen en firmware van de PCM uit te lezen en aan te passen. Hiermee is het in principe dus mogelijk om de volgende zaken uit te voeren.

    * Bandenmaat veranderen in de PCM.
    * Cruise control activeren in de PCM.
    * Firmware van de PCM uitlezen en opslaan.
    * Firmware van de PCM updaten.

    Het is hiermee dus ook mogelijk om aangepaste firmware in de PCM te laden (chiptuning).


    Omdat deze functies nog in de testfase zitten is dit vooralsnog alleen mogelijk bij de 1.8 en 2.0 Duratec HE motoren met een ESU 411 / 418 PCM (dit type PCM is achter de voorbumper gemonteerd). Bij de overige motor / PCM versies is dit vooralsnog niet mogelijk. Vermoedelijk zal deze functionaliteit in de toekomst ook voor sommige andere motor / PCM versies beschikbaar komen.


    Voor zover ik gelezen heb is het uitlezen / aanpassen van instellingen / updaten van de PCM niet geheel zonder risico's. Zo kan in het ergste geval de PCM onbruikbaar worden. Ik denk dan ook dat het voorlopig verstandig is om deze functie alleen te gebruiken als je echt 100% weet wat je doet.
     
  12. Hallo mensen ben hier nieuw eigenaar van een fofo 2 fase 1.
    Ik vroeg me af is er iemand in Emmen of omstreken die bij mij bepaalde functies aan kan zetten tegen vergoeding?[​IMG]
     
  13. Is het dan ook mogelijk om de chiptuning software uit te lezen, door te sturen en in bij een andere auto er weer in te schieten?
     
  14. Voor zover ik heb gelezen is dit inderdaad mogelijk. Voorwaarde hierbij is dan wel dat de auto waar vanuit de gechipte software wordt opgeslagen voorzien is van identiek dezelfde motor en PCM als het voertuig waar de software in wordt geladen.
     
  15. Dat is meestal toch zo het geval, de PCM zou in elke Rally Edition toch gelijk zijn?
     
  16. Nee, vanaf een bepaalde productiedatum is er bij de 1.8 en 2.0 Duratec HE een ander type PCM toegepast. Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak dat sommige Duratec HE motoren wel te chippen zijn terwijl dat bij anderen niet mogelijk is.

    Bij het ene type PCM is met ELMconfig de firmware uit te lezen en te programmeren. Bij het andere type PCM raakt deze onherstelbaar beschadigd tijdens het updaten. Het is dus belangrijk om vooraf vast te stellen welk type PCM je hebt. Op de PCM zou een sticker moeten zitten waarop het type PCM vermeld is.
     
  17. Ik zou er gewoon ( nog?) niet aan beginnen.
     
  18. Welke driver moet je nemen?

    Bedankt!
     
  19. #879 rikadoo, 24 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mei 2013
    Vandaag ook bij mijn ST het momentele verbuik ingesteld en de autolocking functie aangezet, werkt prima. Nu vroeg ik mij af, de washing fluid sensor werkt dit en gaat die dan een piepje geven als de vloeistof op is? Het gaat om een FoFa 2.1

    Verder zijn er geen nuttige opties voor mijn auto ofwel?

    EDIT zie nu dat ik dit gewoon moet proberen, of kan ik nog ergens zien of dit voorbereid is in de bedrading?
     

  20. Welke driver je moet gebruiken is afhankelijk van de chipset die in de ELM327 interface is toegepast. Ondanks dat ze er van buiten vaak hetzelfde uitzien kunnen ze inwendig behoorlijk verschillen. Zo ben ik zelf al meerdere verschillende drivers tegen gekomen.

    Je kan gewoon proberen welke driver werkt. Als het niet werkt moet je gewoon de andere gebruiken.




    HIER kan je vinden wat er nodig is om de ruitenwisser vloeistof niveau waarschuwing werkend te krijgen.

    De kans is groot dat bij jouw auto de sensor niet aanwezig is. In veel gevallen is de bedrading bij de late fase 1 modellen wel voorbereid.



    De door jouw genoemde dingen zijn bij de fase 1 eigenlijk alles wat je kan activeren. De fase 2 heeft wat dat betreft veel meer mogelijkheden. Dit is ook de reden dat ik mijn auto elektronisch vrijwel volledig heb omgebouwd naar fase 2.
     

Deel Deze Pagina