1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. vindt het nog steeds zonde dat ik mijn 323i ooit vekocht heb.
    ik heb ook een e30 320i met een 2.7 eta motor gehad met 320i kop er op trok waanzinnig goed.Wel problemen met de motor gehad cilinderkop scheurde onder de nokkenas dit is een bekend probleem .
    motor revicie bedrijf is toch niet hollanders?? zo ja in vo via pb
     
  2. NEEEEEhheee niet Hollanders. Stelletje knutselputsers. Voor jouw info, de motor waar ik nu gelazer mee heb is 18.000 km geleden "gereviseerd" en opgebouwd door Hollanders. Door de vorige eigenaar en ik zit met de chips...:nocheer::nocheer:

    Dank voor de tip, anyway! :thumbs:
     
  3. nee Grunningers, sloan ze em in mekoar met een hammer :lol:

    Succes met het boutjes draaien Koos ;)
     
  4. en hoe doet de 320 het in de sneeuw enzo?
     
  5. Dank je wel JP!

    @ Michel: de 323i staat stil in de winter. De 320d en de 118d staan beide op winterbanden en met alle elektronische hulpmiddelen die daar opzitten is er geen centje pijn.
     
  6. oke, haha, een maatje heeft een 325i e36:P genoeg plezier heeft ie ervan met dit weer;)
     
  7. Hmm klinkt niet helemaal lekker Koos, ben benieuwd wat je tegenkomt en hoop dat het meevalt. Net zon mooi karretje en dan meteen dit meteen weer.
     
  8. Zo een voorzichtig begin aan het sleutelwerk is er. Eerst maar eens wat plaatwerk verwijderd. Dus motorkap, bumper, voorspatborden keienvanger. Daarnaast de grille, koplampen en de veerpootbrug. De rechterzijde van de auto is onderhuids prima te noemen, maar links is er war meer werk. Aan de binnenzijde van de wielkast zit een gat en aan de onderzijde waar het spatbord aansluit op de kokerbalk zit een zeer krokant deel. Daar is blad of andere rommel blijvenhangen dat lekkerlang vochtig bleef terwijl regenwater niet weg kon. Daardoor is de boel denk ik verrot en ook mijn kriksteunpunt en wellicht een stuk kokerbalk. Maar eens kijken wat de gevolgen zijn als ik dat herstel. Op dit moment heb ik nog geen compleet beeld van de totale schade.

    Helaas de fotocamera vergeten, dus maar wat mindere foto's met de telefoon gemaakt....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dinsdagavond gaat de motor eruit! Maar eens kijken of dat wat wil en of al een eerste diagnose te stellen is.

    Ander probleem is de lak. Mijn motorkap is niet heel mooi met wat deukjes en een diepe kras, er komt een nieuwe linker deur in, die nu een paar parkeerdeukjes heeft en waarvan de lak niet netjes is, de keienvanger bladert een beetje af en de twee voorspatborden zijn redelijk alleen een ietsje roest aan de randen. Aan de ene kant wil ik heel graag deze delen laten spuiten, maar van de andere kant wil ik liever de hele auto laten spuiten, maar dan komt er veel meer werk achter vandaan. Doe ik nu alleen de losse delen, dan heb ik straks wel wat kleurverschil, maar vervelender is, dat als de auto helemaal onderhanden wordt genomen, dat is over een jaar of 2, 3, ik die andere delen weer kan laten doen. Met andere woorden, spuitwerk voor een jaar of 2... Nou ja, ik zie wel. eerst de motor eruit.
     
  9. Prachtig man!
    Knap werkje hoor wow!
    Ik vindt die ventilator op de voorkant prachtig haha:D
     
  10. Goed bezig Koos!
    Voor een auto van deze leeftijd ziet hij er nog verrassend strak uit denk ik.
    Hoop dat je niet teveel ellende tegen gaat komen.....
     
  11. Lekker bezig zeg ik!
     
  12. Mooi project Koos :D Dat je BMW straks weer vanoud zoniet beter rijdt
     
  13. :lol:beter, dat is het streven!!!
     
  14. De motor is eruit! Met hulp van een mede e21 rijder heb ik de motor uit de auto gehaald. In 5 kwartiertjes sleutelen hebben we de motor losgehaald van de bak, ontdaan van delen die in de weg zitten (koelsysteem, stuurbekrachtigingspomp, dynamo etc) en de rest losgehaald.

    Tijdens het sleutelen zag ik dat de dynamo scheef zat, dus niet mooi haaks ten opzichte van de riem. Een potentiële riemenvreter dus. Komt omdat de ophangrubbers verrot zijn. Alle moeren en bouten wilden goed los! Het blijkt wel dat een aantal niet origineel zijn, maar vervangen door een andere maat, soms in RVS.

    [​IMG]

    Eenmaal de motor uit de motorruimte getakeld is duidelijk te zien waar de olie op het blok zit, ipv er in, maar er is geen duidelijke bron. Dus geen scheur in het onderblok of de kop, die met het blote oog waarneembaar is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat de motor op een pallet is gezet, hebben we deze ontdaan van de rest van de aanbouwdelen, met uitzondering van de distributieriem. De riemen zijn allen nog maar 2000 km oud. Een paar gekke dingen kom je dan wel tegen…

    Niet veel afstelruimte en – mogelijkheden meer…

    [​IMG]

    Deze pakkingen zijn aanmerkelijk (ca 5mm) kleiner van diameter dan de doorgang van inlaatspruitstuk naar cilinderkop en zijn dus domweg de verkeerde pakkingen… Scheelt toch weer een paar pk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze klep is mooi droog, maar wat een rare “duinen” in het metaal? Lijkt wel of het gelast is geweest ofzo? Of uitelkaar geploft?

    [​IMG]

    Deze klep is nat van de olie. In totaal twee van de zes…

    [​IMG]

    Nu de hamvraag: wat voor motor heb ik nu eigenlijk? Uit welke delen bestaat deze?
    Op de cilinderkop staat dat ‘ie van 92 is? En nummer 1277 731 is?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op het onderblok staat nummer 20 6E B, 22093501. Is dit ooit begonnen als een 2.0 6 cillinder? En hoe oud is dat blokkie dan?

    [​IMG]

    De eigenaar voor me die dit blok heeft laten inbouwen, heeft me verteld dat er een 2.7 nokkenas en 2.7 (84mm?) zuigers in zitten.

    Ik zal eens op onderzoek gaan.
     
  15. Dat gaat mooi rap zo. Maar lijkt ook een apart verhaal te worden. Wat kost een goed 2e hands origineel blok voor deze auto? Of denk je daar nog niet aan?
     
  16. Lekker bezig buurman! Loodsje van jouw is ook niet mis qua ruimte zie ik wel.
     
  17. #317 richard b, 6 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2011
    ???????????????????
     
  18. vermoedelijk hebben ze de kop ook opgeboord en de originele pakkingen er in gedonderd. Dit blok is vermoedelijk dood en overleden, dus ik ben inderdaad opzoek naar een nieuw blokkie. Heb wat op het oog, met originele 5 bak erbij. Dat lijkt me wel wat, want ik heb een sportbak en die heeft wat kortere overbrengingen. Kan ik nog eens wisselen!
     
  19. Dat zijn de mindere berichten Koos! Beetje jammer om te lezen dat t zo allemaal loopt.

    Sportbak is leuk, zeker omdat het een hobbykar is. Aan de andere kant, op de lange baan is een langere bak veel prettiger om te rijden.
    Mijn M30 met sportbak bijv. maakt bij 140km/u echt een bak herrie.

    Controleer je alleen wel of de overbrenging van je (sper)diff wel klopt?

    Succes!
     
  20. ja Chris, beetje jammer, maar nu heb ik een mooi project ;)

    @ overbrenging, ik zoek nog een 3.45 25% sper dif, dus als je nog wat weet? ;)
     

Deel Deze Pagina