Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. die sharknose meet leek me wel gaaf, maar ik kan dan niet helaas....

    Ja, naast jouw M535i op de foto lijkt me mooi!

    @2.7i ombouw: kop van een 323i e30 erop en de K-jet erop en je hebt wat meer koppel en een pk of 20/30 meer. Ik heb dus variant 1 van deze site: linkje
     
  2. Ik kan helaas ook niet naar die meeting. chips happens!

    Aah, helder!
    Ik snap wel dat je liever een 323i zonder ombouw zou willen. Maar als deze auto verder netjes is. En de ombouw nog netter dan is het toch weer leuk?
     
  3. Ja, het is een leuk aardigheidje dat erin zit! Vooral omdat je de originele looks hebt. Maar je wint er de originaliteitsprijs niet mee. Thats al. verder is het een heerlijke wagen!
     
  4. Gaaf ding Koos, dat zijn wagens waar ik vroegah als 18 jarige van stond te kwijlen.......en nu nog steeds, houden zo hoor die looks.
     
  5. Blijkbaar niet, Koos? Enniewees, hier de foto's die de hele wereld over zijn gegaan. Foto's zijn dus door mij gemaakt. E36 Touring op de foto's was van mij. Enjoy!

    http://m3e30.nl/viewtopic.php?f=1&t=1487&view=previous
     
  6. Ja dorry niet op gereageerd, maar wel gelezen ja! JIJ hebt die foto's gemaakt??? Cewl!!!

    Dat moet een mooie ervaring zijn geweest!
     
  7. @320d: Ik was dus met JP op pad geweest met trailers, aanhangers, wrakken, bruggen en auto's achter de 320d aan te slepen. En een dag of twee later viel me op dat de pdc voor het niet meer deed en dat de pdc achter geen piepjes meer gaf, alleen de visual op het scherm van achter deed het nog.

    Mijn eerste gedachte was dat het door de aanhanger kwam. Als ik een lichtbron aan de stekkerdoos van de trekhaak koppel, schakelt hij automatisch de pdc achter uit. Dus mijn idee was dat er een fout in de software was gekropen, waardoor deze foutmelding is ontstaan. Dus ik terug naar het bedrijf dat de pdc voor had ingeleerd. Kon gelijk wel even kijken. Maar dat gastje dat met zn tabletpc aan mijn 320d hing, kwam er niet uit. De man die ik moest hebben, de baas van de tent, was op vakantie ik kon maandag wel terugkomen. Dus ik wilde gelijk een afspraak inplannen om maandag even langs te gaan, want ik hou er niet van als iets niet doet wat het doen moet.. Hoefde geen afspraak kon gewoon binnenlopen, vanaf een uur of negen, dan was 'ie d'r wel.

    Afgelopen maandag ben ik daar om een uur of 10. Nee, ja, geen tijd, eehmmm, nee even een een afspraak maken. Diezelfde kerel die me de week ervoor weggestuurd had, de werkplaatschef, had er geen benul meer van dat we met elkaar gesproken hadden. Hij wist (van de drank??) niets meer van het gehele gevalletje. Dus heb ik even uitgelegd hoe ik daar over dacht en dat hij me geen dingen moet zeggen die hij niet waarmaken kan.

    Enfin, ik moest de auto maar laten staan. Maar ja, ik woon niet in die garage, dus hoe kwam ik dan thuis? tegen over de garage was wel een station, maar ook op het station woon ik niet, dus uiteindelijk een auto meegekregen.

    Aan het einde van de dag een telefoontje dat hij het niet helemaal voorelkaar kreeg, maar de pdc achter deed het weer, alleen het piepje niet en voor deed ie nog niets. JA HALLO, dat was dus al zo. Dus ik er weer naartoe om de 320d op te halen. De conclusie was dat het een knopje in het dashboard was dat niet goed was, maar dat kon volgens mij niet. de enige reden dat dat knopje er zit is om de pdc voor in te schakelen of juist uit te zetten als de pdc aan gaat door eerst achteruit te rijden. Ergo in mijn beleving kon dat het euvel niet zijn.

    Thuis gekomen de stekkerverbindingen nagelopen. Maar als een sensor stuk is krijg je een afzonderlijke melding dat die ene sensor niet goed is. Dus dat zou het ook niet kunnen zijn. Dus de hele takke kabelboom nagelopen en de stekkerverbinding met de aanstuureenheid die de pdc aanstuurt. Geen problemen daar...

    Ineens had ik het idee om de oude aanstuureenheid, voor alleen pdc achter eens terug te plaatsen. Dus zo gedaan en toen deed de pdc achter alles perfect! Piepje en alles. En dus had ik het vermoeden dat die regeleenheid wel eens niet goed kon regelen.

    Nou heb ik een buurman met een 318d die ook pdc voor heeft (en xenon. ggrrr) dus ik hem gevraagd of we eens konden ruilen van regeleenheid. Gelukkig had hij daar geen problemen mee. Direct maar even gedaan en ja hoor, hij had mijn probleem ook en ik met de zijne had geen probleem meer. Ergo: regeleenheid naar de barrebiesjes.

    Maar hoe kan dat nu? dat ding is nog geen halfjaar oud. Inmiddels heb ik contact opgenomen met mijn duitse leverancier, die het spul daar van een dealer betrekt tegen prijzen waar ik niets voor kan kopen in NL. Zijn vraag was of ik de zaak wel had ingeregeld. gemeld van wel (uiteraard, anders doet ie helemaal niets...) Daarna siets meer gehoord... wacht nu nog 1 dag, dan kon de blitzkrieg wel eens uitbreken...
     
  8. Yep, die foto's zijn van mij.

    Mooie ervaring? Ik was absolutely flabbergasted! :wow:
     
  9. Echt balen van die regeleenheid zeg :(
    Kan je de xenon niet bij je buurman eruit schroeven?
     
  10. Ben je klaar mee Koos!
    Benieuwd of je morgen nog reactie krijgt.
     
  11. vanmiddag een reactie gehad: hij is van mening dat ik even met de lokale BMW dealer moet babbelen dat die me wel garantie verleend. Die doet dat nooit never, maar daarnaast, beetje makkelijk denken... Dus gemaild dat ik dat ding graag terug stuur en dat hij dan even een oplossing bedenkt...

    @ godtoh: tja denk je niet dat mijn buurman het raar zal vinden als zijn Bimmer gesloopt is en ik een dag later lekker xenon staat in te bouwen? :mrgreen:
     
  12. stomme Duitsers, Oostenrijkers kunnen er ook wat van :shooting:
     
  13. Jammer, erg jammer.
    Heb ooit een accu besteld voor de laptop in Duitsland. Die paste niet en namen ze zo terug.
    Aparte manier van handelen, is het een nieuwe? Dan heb je toch garantie waar je hem gekocht hebt?
     
  14. ja, is allemaal gloednieuw van de dealer
     
  15. Hopelijk komt het goed, niet leuk dit soort dingen.
    Eerst via Duitsland en anders toch in Nederland proberen?
     
  16. Ik heb als ervaringen dat Duitsers en Oostenrijkers over het algemeen niet te vertrouwen zijn helaas... :(

    Wilde dat het anders was...
     
  17. Zoals eerder geschreven zijn er aandachtspuntjes bij mijn 323i. Hij is uiteindelijk ook 32 jaar oud en dan heb je dat. De belangrijkste, ook cosmetisch was een roestblaar onder het linker zijraam. Deze blaar was behoorlijk verder dan oppervlakkige roest, maar ik had de hoop zonder gaten de boel te kunnen herstellen.

    [​IMG]

    Mijn plan was om in mijn vakantie het raam met raamrubber te verwijderen en de schade te herstellen en ik had al eens gekeken of het raam er een beetje gemakkelijk uit zou willen, maar dat was niet het geval. Bij de E21 fanaten maar eens geïnformeerd naar de juiste methode en ik bleek goed bezig te zijn. Het raam is compleet met rubbers en chromestrippen zo van binnenuit eruit te drukken, dus thuis maar eens wat meer (lees veel) kracht gebruikt om het raam eruit te drukken. En ineens, terwijl ik dacht dat het raam zou knappen, kwam de boel los. Heel langzaam, maar toch.

    Het wilde zo moeilijk losgaan omdat het hele raamrubber volgeblubberd was met kit. Kit, die kennelijk vocht opsloot en een hele lap verf van de plamuur aftrok. Het blijkt dat er tussen de (vele) plamuur geen primer is gebruikt waardoor de verf niet lekker hecht. Dat verklaart veel van de blaasjes onder mijn lak, waarvan ik dacht dat het allemaal roest was. Het blijkt ook veel lucht te zijn… Naast de mij bekende roestplek was er nog meer roest op de hoeken en aan de bovenzijde onder geschroefde chromelijst. De roestblaar waar het allemaal om was begonnen bleek een roestgat te zijn…

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En van binnenuit, de achterkant van het gat:

    [​IMG]

    Het eerste wat ik heb gedaan is het ontroesten van alle plekken om zo te kunnen bepalen wat de omvang van de schade was en of er onverhoopt meer blik volledig was doorgerot.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik het blanke staal in de roestomvormer gezet. Dat zorgt ervoor dat alle roest in poriën en naden, waar de staalborstel niet bij kon komen, wordt ongezet in een vaste substantie, dat niet langer roest. Het gaat een chemische verbinding aan en sluit het metaal af van zuurstof. Daarna alles weer ontvet en in de zinkspray gezet.

    Om het gat dicht te maken moest daar een stukje worden ingelast en daarvoor moest het rotte deel worden uitgesneden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zelf heb ik nog niet zoveel laservaring. Wel een mooi apparaat op het oog, maar in het kader van de juist aangeschafte 323i en de bijbehorende investering heb ik dat apparaat nog niet gekocht. Gelukkig is een kennis langsgekomen met adviezen [​IMG] en vervolgens heeft hij er een nieuw stukje ingelast voor me [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik de boel weer gladgeschuurd en in de zinkspray gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna kon het afwerken beginnen. De stappen waren plamuren, primeren kleurlak en blank lak. Om het helemaal netjes te maken zou het hele deel moeten worden gespoten, maar dan eigenlijk ook de deur. Mijn linker deur moet nog worden vervangen, dus om die nu te spuiten is jammer. Om later een deur te spuiten en nu een zijpaneel, dat levert ook kleur verschil op, dus heb ik besloten om nu eerst alleen het behandelde deel van het paneel bij te spuiten met een spuitbus (OEM BMW polaris spuitbusje)

    Primer:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de kleurlaag

    [​IMG]
    [​IMG]

    En het hoekje van de Astijl bij de motorkapaansluiting:

    [​IMG]

    En de blanke laklaag

    [​IMG]

    En aan het einde van het verhaal heb ik geen gat meer in mijn BMW! Er is nog een dun lijntje te zien in de kleur. Helaas was het niet mogelijk dat exact op de vouw in het paneel te krijgen, maar het valt niet heel erg op. Het is in alle gevallen beter dan een roestend gat!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu resteert het terugplaatsen van het zijraam, maar ik ben nog bezig met alle kit te verwijderen. Dat is wel nodig, want er zit nu allemaal roest en verfresten in die kit. Daarna zal ik de achterbank en zijbekleding terugplaatsen en de auto eens goed uitzuigen en poetsen!
     
  18. Knap werk Koos! :thumbs:
     
  19. knap gedaan Koos!!
    mooi ook met al die kranten ;)
     
  20. Mooi gedaan!
     

Deel Deze Pagina