Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussion in 'Mijn auto' started by uwbuurman, Jan 12, 2010.

  1. Dat wordt nog een fijne klus Koos! Raar dat ze zo met het blok hebben lopen rommelen.
    Hoop dat je snel een mooi blok op de kop kunt tikken.
     
  2. Jammer erg jammer.
    Maar we krijgen een soort cougar deel 2 als in 323i.

    Neem aan dat je nu voor volledig origineel gaat?
     
  3. wel de planning ja. eerst het blok maar eens helemaal openmaken. Als de schade echt beyond repair is, dan komt er een gewoon 2.3 blokkie in, dat erin hoort.
     
  4. Hmm....
    Voordeel zou dan wel zijn dat hij weer is zoals hij oorspronkelijk is bedoeld. Dat is dan wel weer mooi. Hoop maar dat het meevalt.
     
  5. Dit deel is inderdaad gegoten in januari '92, het andere nummer is waarschijnlijk een onderdeelnummer van BMW zelf (op de huidige 6-cilinder bedplates van aluminium en magnesium is het niet eens meer zichtbaar, daar zit tegenwoordig een dotmatrixcode op ;)

    Wat eventueel nog mogelijk zou kunnen zijn is dat het door implosies komt, als de lucht er op een ongunstige manier langskomt krijg je er onderdruk met kans op implosies die er voor zorgen dat er steeds een klein beetje materiaal wordt "weggeslagen"
     
  6. Dank je wel Bas! Weet inmiddels dat het onderblok een opgeboorde 2.0 is van een BMW e30, 320i van 1987. De kop is een 731 kop, zoals erop staat en is inderdaad van '92. 731 koppen zitten op 320i en 323i's, hebben de zelfde maten als die van een 2.7 ETA motor maar grotere inlaten. Ik kan niet wachten tot de kop eraf gaat!
     
  7. @koos mijn pb nog gehad ? en kan je er wat mee ?
     
  8. jep gelezen. Het is mij n bedoeling de carroserie zelf helemaal weer goed te maken, dus rot eruit, nieuwe plaat erin. Dan de hele cas kaal halen en dan laten strakmaken en spuiten. Kom ik op terug!
     
  9. Mijn motor had al een paar vreemde dingen, namelijk veel te kleine pakkingen tussen inlaatspuitstuk en kop en daarnaast kon de motor niet meer goed op tijd gezet worden. Nu het blok helemaal open is gemaakt kom ik tot de conclusie dat dit een "drama waiting to happen" was.

    De kop is ooit gelast op twee plekken. Net op die twee plekken liggen de klepzittingen los in de kop. Dat zijn de twee plekken waar de kleppen vet waren. Daarnaast zijn de laswerkzaamheden niet echt netjes afgewerkt, de koelvloeistofgangen waren bij kans half dicht gebakken. Daardoor denk ik dat ik onvoldoende koeling heb gehad, waardoor de schade nog groter is geworden.

    Dus losse klepzittingen, dichte koelvloeistofruimtes en daarnaast nog een scheurtje op een andere plak in de kop. Kortom, deze kop is dood en overleden. Door prutswerk.

    Dan het onderblok: de zuigers lijken redelijk, maar moeten er nog uit. Het hoonprofiel zat niet in de cillinderwanden, maar onderhand vraag ik me af of dat eruit gesleten is of dat het er überhaupt nooit in is aangebracht, omdat het overal weg is. Bij slijtage verwacht je toch ergens nog iets, maar er is totaal geen hoonbeeld te vinden. Dat zou me niets verbazen met deze prutsers.

    De zuigers worden er deze week uit gehaald, de cillinders worden opgemeten en ook de zuigers. Hopelijk is die combi nog te gebruiken, zo niet, dan hoop ik dat de krukas en de zuigers nog goed zijn. Dan kan ik met een ander onderblok en een nieuwe kop weer opnieuw beginnen en een goed blok bouwen.

    Foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. had je maar een ford moeten kopen:middelvingers::middelvingers::middelvingers:
     
  11. :roll:Daar is gelukkig NOOOOIITT wat mee. Daar heb jij gelijk in.
     
  12. geintje koos;)

    dit zijn natuurlijk geen leuke dingen:( echter een scheur in de kop schijnt wel een echte bmw kwaal te zijn, maatje heeft een E36 en die heeft ook al een gescheurde cilinderkop gehad.....
     
  13. :nocheer:

    Succes verders. Hoop iig voor je dat short-blok nog wel goed is:D
     
  14. Tja scheuren is wel een kwaal voor bepaalde BMWmotoren, Michael, maar niet voor alle. Hier is gewoon sprake van een hele slechte reparatie en prutswerk. Als het onderblok goed was geboord en gehoond, als de kop goed was gelast en gefreesd en als alles netjes inelkaar was gezet, met de juiste pakkingen, dan had die motor tonnen meegekund. Nu binnen 20.000 km volledig dood...
     
  15. Jammer van de schade zeg :( succes met het oplossen :)
     
  16. mijn maatje heeft een 2.5 ltr 6 cilinder met enkel vanos, 192 pk dacht ik;)
     
  17. Mijn maatje heeft een Focus ST en daarbij is ook de kop gescheurd...:nocheer:
    Dus wees maar niet zo trots op je Ford :jerry:
     
  18. hoe heeft ie zen kop gescheurd dan, tussen zijn ogen door :mrgreen:

    @ bmw, balen Koos, ben benieuwd hoe het verder allemaal komt. nog met de ver(sl)(k)oper gesproken?
     
  19. erg jammer van de bmw...

    en dat maatje van jou chris moest gewoon zn koelvloeistof checken :jerry:

    nee maar het is altijd klote als je zoiets overkomt en als het nou om een paar euro gaat is het nog daar aan toe maar dit gaat weer een duur geintje worden denk ik
     
  20. Droevig verhaal!

    Al beslissingen genomen..?
     

Share This Page