hahaha Lars, leuk maar sorry dat ik het zeg: toch wel een lulligste update van jou in jaren! twee klemmen en een bandje omzetten... Toch wel heel noodzakelijk voor je auto, anders heb je ook niets aan al die mooie en grote (moeilijke!!) updates.
He Lars! Heb poosje niet meer jouw Focus bekeken op het Forum (zie je wel regelmatig rijden), maar wat een veranderingen zeg! Echt respect dat je dit allemaal doet! Mooi om te lezen trouwens. Ik dacht laatst al dat ik usa achterlichten de focus van jou zag. Ik heb ze er ook in (na bijna een jaar ze in huis te hebben). Alleen heb ik nog witte knipperlichten erin. Ik ga die chrome knipperlichten ook bestellen op de site waar jij ze ook vandaan hebt. Blijf handig he zo'n forum!
De vorige update was dan misschien niet helemaal van het hoogstaande niveau als sommigen gewend van me waren , maar hij was wel effectief! In tussentijd ben ik ook met andere 'probleempjes' bezig geweest: - koelvloeistof lekkage aan de achterkant van het blok - verstuiver die zijn beste tijd heeft gehad - trilling/vibratie rond de 2000rpm De koelvloeistof lekkage was al vrij snel duidelijk... telkens na een rit kwam er een vieze zoete lucht onder de motorkap vandaan. Na een paar keer bijvullen heb ik hem eens op de brug gezet om de oorzaak te achterhalen. Het bleek bij een koppeling aan de achterkant van het blok vandaan te komen: tussen een metalen buis (die om het blok heen loopt) en de oliekoeler. Na een nieuwe slangklem geplaatst te hebben had ik goede hoop dat het opgelost was. Helaas..... Toen direct maar een nieuwe metalen buis en rubbers besteld. Deze heb ik vorig weekend geplaatst. Het resultaat laat nog even op zich wachten, want ik heb afgelopen week mijn auto niet gebruikt. In de jacht naar de oorzaak van de trilling, was een verstuiver verdacht. Mede omdat ook het brandstof verbruik omhoog ging. Op het donor blok zaten al 3 nieuwe verstuivers, dus het lag voor de hand dat de 4e en dus oudste verstuiver nu aan de beurt was. Zo gezegd zo gedaan; 2 weken geleden samen met Marco een andere verstuiver geplaatst. Dit heeft de trilling voor 50% opgelost en de auto werd direct een stuk zuiniger! In mij obsessie van een 'snel startende tdci' had ik al een nieuwe accu gekocht (wat achteraf dus wel nodig bleek) Maar ook heb ik een nieuwe nokkenas-sensor geplaatst, samen met een modificatie om de sensor op 12volt ipv 5 volt te laten draaien. Ford heeft een tsb uitgebracht met een klein kabelboompje om startproblemen en in sommige gevallen performance problemen op te lossen. Sinds de verstuiver vervangen is, kwam er een nieuw probleem naar voren De motor begon een behoorlijk ongezond geluid te produceren en wel voornamelijk bij warme motor. Er kwam een 'tikkend' geluid uit de regio van de carterpan/multiriem. Na een verdere diagnose bleek de multiriem aardig heen en weer te bewegen.... De oorzaak leek bij de krukas-poelie liggen, deze was een eigen leven aan het leiden. Na een paar keer het gaspedaal in te trappen was het eigenlijk wel duidelijk: de poelie is defect. Nu had ik al eerder getwijfeld of ik deze poelie ook ging vervangen. De bedoeling was namelijk om de krukas-kering te vervangen toe het blok nog naast de auto stond. maar omdat het blok niet voldoende steun had, kon ik never nooit die bout los krijgen. En... waarom zou die poelie stuk zijn hé Ik wist dat het wel eens voor kwam, maar daar zal ik wel geen last van krijgen Helaas dus.... Gisteren en vandaag wat proefritten gemaakt om het resultaat te controleren. Ik moet zeggen dat er erg veel ten goede veranderd is De trilling bij 2000rpm is nagenoeg weg, en na een fijn ritje op de snelweg heb ik er zelfs op terugweg helemaal niets meer van gemerkt! Op dit moment ben ik dus helemaal blij. Nu alleen nog even sparen voor een paar nieuwe draagarmen, zodat ik de Powerflex kan dumpen... Dat bespaart me weer een boel trilling vanwege het slechte wegdek zo her en der. Hier nog een paar foto's van de diverse werkzaamheden: (de vettigheid op het blok en chassis komt door een defecte stuurpomp die inmiddels vervangen is: http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820166357&postcount=1272) Grappig is overigens te melden dat alle onderdelen originele Ford onderdelen zijn, echter dan geleverd door de originele fabrikanten Op handige wijze zijn alle Ford partnumbers weggevijld of op andere wijze onzichtbaar gemaakt. Ik heb nu een complete set voor hetzelfde geld als alleen de poelie bij de Ford dealer. check de volgende foto's maar: En de oude zooi bij elkaar: pfff wat is er de laatste tijd dus weer veel gesleuteld...
Nou ja heerlijk.... Kost veel tijd, geld, moeite en een hele hoop frustratie... @Lars; Vergeet je voor het gemak te melden hoe lomp die krukas poulie vast moest? 100Nm en dan nog 180 graden doordouwen... Pfff... hoezo lomp. Tevens hebben we bij mij de remmen nog maar eens ontlucht. Nadat we vorige week bij mij de blokken achter hadden vervangen... http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?p=1820192992#post1820192992 Maaruh goed te lezen dat het trillen nagenoeg weg is. Dus toch de wagen niet in de verkoop?
Leuk om de verschillen (die er niet zijn) tussen de diverse onderdelen te zien. Zal ongetwijfeld een zware klus geweest zijn, maar alles is wel weer fris nu!
Omdat foto's soms genoeg zeggen.... Voor: Na: Zodra ik de dyno-grafiek per mail ontvangen heb zal ik deze ook wel even posten De uitslag is in ieder geval zeer verassend (maar door mij wel verwacht). De ongetunede run gaf als resultaat; 117pk met 290nm koppel