Zo ziet de default elektrisch wegklapbare trekhaak er van onderen uit. Wel een ronding uit de bumper als ik het zo zie, maar dat moet ook wel anders kan de haak er niet onderuit draaien.
Ik heb al eerder een account aangemaakt bij ETIS. Helaas was het account binnen 48 uur geblokkeerd en verwijderd want ik ben "particulier" en vertegenwoordigde geen bedrijf.
Okay, dat is wel raar. Heb al een jaar een account en moet alleen af en toe m'n wachtwoord veranderen. Moet ik voor je kijken of je de voorbereiding hebt? Dan moet je me even je kenteken doorsturen per privé bericht. Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
Inmiddels ben ik sinds afgelopen weekend zonder gebruik van Ford ETIS erachter dat de trekhaakset aanwezig is. Eerste indicatie was de aanwezigheid van de zekering op positie 91 in de motorruimte. De tweede indicatie was in de kofferbak de aanwezigheid van de twee stekkers. Uiteindelijk afgelopen maandag een gebruikte originele trekhaak gekocht via een autodemontage bedrijf. De trekhaak is niet volledig compleet. Zo ontbreekt bijvoorbeeld het bevestigingsmateriaal van de achterste montagepunten. Maar aangezien het een Westfalia trekhaak betreft, moet het zeker lukken om aan de hand van de montagehandleiding van Westfalia de trekhaak correct te monteren en bevestigen.
zelf ook goede ervaringen met de ECS kabelsets! Wat wordt trouwens bedoelt met een TRM module? Ik neem aan de module die bij zo’n kabelset zit?
Positieve plotwending. Volgens Microcat lijkt het erop dat de voorste bevestigingspunten geen montageplaten vereisen en dat alleen de M10×55 bout volstaan.
Vandaag de trekhaak geplaatst. Het verliep soepel op het vastdraaien van de bouten na. De bouten moesten op 70Nm aangedraaid worden. De boutmaat was 13 mm. Daarvoor heb ik een 1/4" dop nodig terwijl mijn momentsleutel 1/2" is. Het verloopstukje brak al voor ik op 70Nm zat, dus die moeten we nog een keer nalopen. Wel wat gezeur met de dealer gehad. Omdat de onderdeelnummers op de trekhaak niet in hun systeem voorkomen. Hierdoor kunnen ze niet de juiste dop vinden voor in de beugel als de trekhaak niet geplaatst is. Met ForScan heb ik al wel het een en ander geactiveerd in de APIM, BdyCM en IPC modules. In eerste instantie liep het allemaal voorspoedig. Maar het systeem had na het loskoppelen van de fietsendrager (als test) niet door dat het was losgekoppeld. Dus kreeg ik constant de melding controleren verlichting aanhanger. Eenmaal verder gestoeid met het systeem is het toch opgelost met als gevolg een nieuw ongemakkelijk bijeffect. Het systeem herkent wel dat iets is aangekoppeld, de lijnen van de achteruitrijcamera worden daarop verwijdert, maar de parkeersensoren schakelen niet uit. Het gevolg is direct een hoge pieptoon zodra de auto in de achteruit wordt gezet. Opties als Aanhanger Sway Assist zijn gewoon beschikbaar en te activeren via de voertuiginstelling menu bij de snelheidsmeter. Misschien een keer kijken of er asBluilt files vergeleken kunnen worden van een Focus met een af fabriek trekhaak. Anders is het een kwestie van aankloppen bij Ford. Het schijnt dat ze dan via Ford ETIS een upgrade kunnen uitvoeren met behulp van het "Ford Diagnosis and Repair System" (FDRS) Ik kan mij herinneren dat in een van de topics iemand een foto had geplaatst waarop de aanhanger op het beeldscherm achter de auto wordt geprojecteerd als de camera actief is. Maar ik kan het helaas niet meer vinden. Ik zou anders graag met de gebruiker in contact willen komen om eventueel zaken met elkaar te vergelijken. Het grappige van de trekhaak balk is dat er geen bevestiging aanwezig is voor het sleepoog. Maar dat is alleen maar meer reden om ooit de Diffuser van Maxton Design te plaatsen die niet voorzien is van een kapje voor het sleepoog.
Mooi hoor. Zo'n dop heb ik nog wel liggen denk ik. Nieuw en ongebruikt. Moet hem wel even zoeken en zal een foto maken. Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
Yep ik heb hem nog. Is wel van een Bosal Oris. Maar ik vermoed zo dat ie gewoon past. Mag je zo komen ophalen als je wilt.
Heb de nummers ook even voor je opgezocht. FINIS-CODE: 2013284 Onderdeel nr. : DS7J 17F000-AA Geef die maar aan je dealer
Mijn dop heeft een diameter van 44mm. Is dat gat kleiner? Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
Het gat is inderdaad kleiner. De dop past er namelijk niet volledig in en blijft ook niet zitten. Misschien een klein oproepje vanuit mijn zijde: Ik ben benieuwd wie bereid is zijn VIN-nummer of asBuilt data te delen zodat ik kan vergelijken waar het verschil in de PAM (Park Assist Module) zit. Deze module is in ForScan alleen als asBuilt te bewerken. Als ik van meerdere voertuigen de gegevens kan vergelijken, dan kan ik mogelijk een overeenkomst zien. Mogelijk is de PAM bepalend voor het in- en uitschakelen van o.a. de parkeersensoren en het versturen van data naar de APIM om het juiste symbool te weergeven bij het gebruik van de achteruitrijcamera.
Raar, had het al gepost maar ik zie dat het blijkbaar fout is gegaan. Alsnog bij deze de AS-Built van de PAM.
Je had hem ook gespost. In dit topic: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/focus-mk4-trekhaak-inleren.117391/#post-1821855207 Maar ik heb een mooi overzicht. Dit is de asBuilt data van de PAM van mijn eigen Focus Code: 736-01-01 5003 3000 8042 736-02-01 A8A8 6380 0F82 736-03-01 C81E 1E44 8009 736-04-01 0000 0000 0042 De asBuilt data van de donor auto Code: 736-01-01 508B 3000 80CA 736-02-01 A000 6048 0F97 736-03-01 C81E 1E04 80C9 736-04-01 0000 0000 0042 De asBuilt data van Heusinkveldb Code: 736-01-01 508B 3000 80 736-02-01 A8A8 6380 0F 736-03-01 C81E 1E44 80 736-04-01 0000 0000 00 De asBuilt data van een 1.5 Ecoboost station met trekhaak Code: 736-01-01 4083 3000 80B2 736-02-01 A000 604F 109F 736-03-01 881E 1E00 0005 736-04-01 0000 0000 0042 In de asBuilt data van Heusinkveldb lijken de laatste twee waarden te ontbreken. Maar dat is niet zo. 736-02-01 is het adres A8A8 is data 1 6380 is data 2 0F is data 3 en 82 is het controlegetal (checksum). Uit data 1, 2 en 3 samen vormt het systeem een waarde. Die waarde moet overeenkomen met het controlegetal om te controleren of alle systemen naar behoren werken. Mijn eerste indruk is dat in de PAM de volgende waarde moet worden ingevoerd 736-01-01 **8B **** ** Dit ga ik binnenkort ook een keer proberen en testen wat het effect is. De plug is uiteindelijk ook goed gekomen. Na contact te hebben gehad met Westfalia (producent van de trekhaak) heb ik de plug met (Westfalia-)onderdeelnummer 921630630121 besteld. Deze paste probleemloos.