Het is idd goed om met je dealer hierover open kaart te spelen. Dat heb ik met mijn tot nu toe 3 Skoda's ook altijd gedaan. De dealer zal in dat geval niet onnodig moeilijk doen. Maar Pon of in dit geval Ford Nederland wellicht wel, wanneer er bv een turbo kapot gaat. Men kan altijd zien of er getuned is. De kans op dergelijke schade is niet erg groot en in geval van tuning bij een gerenommeerd, in het merk gespecialiseerd bedrijf, blijft men ruimschoots binnen de veilige marges. Ik heb geen enkele maal problemen ondervonden met mijn getunede auto's. Mijn 1.0 tsi heeft nu ook iets van 140 PK en 240 Nm. Dat kan makkelijk.
je kan een VAG motor niet vergelijken met een Ford natuurlijk. het gaat er om wat voor koppel de versnellingsbak aan kan, en bij de 1.0 van Ford is dat volgens mij niet meer dan 200NM correct me if i'am wrong
Ik zag dit pas op het grote boze Facebook verschijnen... vandaar.. Dit is dan wel een Fiesta, maar dezelfde motor als ik me niet vergis. (werkt de image wel vanaf facebook?)
Dat is geen fiesta, dat is mijn focus.. Staat alleen dat de auto standaard 101pk heeft Maar in werkelijkheid is die standaard 125
Haha, is dit serieus de jouwe ook?... Kleine wereld. op de typefouten na in het plaatje, was het het geld waard?
Zal wel voor de 5bak zijn. De 6bak die in de 1.0 en 1.5 liggen zijn naar mijn weten gelijk. En aangezien de 1.5 standaard 240nm heeft Moet het chippen van een 1.0 met de 6bak makkelijk kunnen
de 6-bak kan indd meer aan qua koppel. ik heb even een stukje tekst van JW geleend: De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft een vast vliegwiel in combinatie met de oude IB5 versnellingsbak met 5 versnellingen (deze versnellingsbak wordt sinds begin jaren 90 door Ford toegepast). Een product eigenschap van deze versnellingsbak is dat de achteruit versnelling niet is gesynchroniseerd en de versnellingsbak soms lastig in de achteruit versnelling is te krijgen. De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft 170 Nm koppel. Het maximaal toelaatbare koppel van de IB5 versnellingsbak is ook 170 Nm. Dit is dus meteen het zwakke punt van deze motor/versnellingsbak combinatie. Doordat de motor hetzelfde koppel (en in de praktijk zelfs vaak meer) levert dan de versnelllingbak aan kan is er vrijwel geen marge. in de praktijk komt schade aan de versnellingsbak dan ook nog weleens voor. De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft een dubbelmassa vliegwiel in combinatie met de veel fijnere B6 versnellingsbak met 6 versnellingen. Deze versnellingsbak schakelt veel soepeler als de oude IB5 versnellingsbak. De B6 versnellingsbak is ook toegepast in combinatie met de 1.5 en 1.6 ECOboost en kan dan ook een veel hoger koppel aan als de IB5 versnellingsbak. De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft een koppel van 170 Nm en 200 Nm in overboost. De overboost functie is tijdens accelereren kortstondig (30 seconden) beschikbaar. Wanneer het gaspedaal even los wordt gelaten (bijvoorbeeld tijdens schakelen) is de overboost functie direct weer beschikbaar. maar er staat niet bij wat nu het maximale koppel is van de 125PK versie. de 100PK IB5 bak kan dus max 170 NM hebben.
Aangezien we al iemand hierboven hebben met een overclockte 125PK 6 bak, naar 145PK en 240NM kunnen we er dus vanuit gaan dat dat goed te halen is.
....nu we toch wat dieper deze materie in gaan...... Ik begrijp nu dat er voor max 30 sec standaard het koppel word verhoogd naar 200Nm, maar hoe zit dat NA het tunen??? heb je dan standaard 210Nm en een boost naar 240Nm? of is die boost van 30 sec dan weg?
Ik kan ook altijd de 140pk map laden of een chip voor de 1.0 maken, normaal zowel voor de mk3 en 3.2. De MK4 heb ik nog niet getest met mijn kabels en software. Ik woon in Lommel (Belgiƫ), net over de Nederlandse grens.
Ja, om de eco cijfers te kunnen halen, maar 1 maal op de weg word dat niet meer gecontroleerd, de bak kan het zat aan, dus daar ben ik niet bang voor, het blok draait in Engeland al standaard op 140pk Ik zie het probleem niet zo
Inderdaad en in Duitsland ook ,wel de orginele Ford software waar dus de tijdelijke boost van max 30 seconden is toegepast. En zo is het cirkeltje weer rond.