1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 125pk Focus MK3.2 1.0 ecoboost 140pk upgrade

Discussie in 'Performance' gestart door Magure, 9 feb 2019.

  1. Zoals topic titel weer geeft, is het mogelijk om de 1.0 ecoboost modellen met 125 pk te "upgraden" naar de 140pk versie. Officieel is deze niet in Nederland geleverd maar bij onze buren wel. Zijn deze modellen dan technisch gezien exact het zelfde of zit hier wel verschil in? En hoe zit het met de modellen van 2011 t/m 2014 en de nieuwe modellen vanaf 2015 t/m 2018. Heb al zitten zoeken zowel hier op het forum als op Engelse / Duitse fora maar nog niemand kunnen vinden die het heeft gedaan.

    @JW jij enig idee?
     
  2. Ik heb hier ergens gelezen dat ie technisch anders is. Paar maanden terug postte iemand dat.
     
  3. Staan er steeds meer tekoop bij de dealers (import idd) die 15 pk meer ten opzichte van de 125 pk zal toch niet zoveel verschil uitmaken denk qua koppel.
     
  4. Heb verschillende verhalen gelezen, ene dus dat het dezelfde is en alleen andere software, ander verhaal dat het de bak is..

    Nee, maar klinkt wel leuker en als je het gratis/kleine vergoeding kan upgraden waarom niet..? :D

    En anders zit ik er over na te denken om Bluefin te bestellen in Engeland en hem zelf aan te passen, pond is nu redelijk betaalbaar weer en voor minder dan €380 heb je hem al binnen.
     
  5. Ja die 140 pk zou ik ook wel willen en het is maar 15 pk maar inderdaad gewoon leuk.

    De koers van het pond is met € 1,14 niet heel laag te noemen en heeft tot half januari en vorig jaar regelmatig lager gestaan. Je zou kunnen wachten en hopen op een no deal Brexit want dan zou het pond weleens flink kunnen kelderen maar ja wie weet komen er dan wel flinke invoerrechten op de Bluefin :shrug:
     
  6. @Magure , toen ik mijn huidige Focus net had heb ik ook een Bluefin overwogen.
    Reviews waren best positief maar achteraf blij dat ik het toch niet gedaan heb.
    Antig01 heeft ergens op dit forum al eens een foto gepost met kapot gedraaide zuigers als gevolg van Bluefin. Word je niet vrolijk van.....
    Als de 140 pk software niet OEM te programmeren is zou ik em als ik jou was gewoon origineel houden.....
     
  7. Mja had in eind december gekeken, toen was koers idd lager en leuke aanbiedingen, denk mocht ik het overwegen gewoon even moet gokken wat beste timing is qua bestellen.

    Maar hoeveel zijn er kapot gegaan...? Ik heb al heel lang en veel zitten zoeken en niets dan positief er over. Bluefin staat juist bekend als betrouwbaar en heeft zich vele jaren bewezen. Dat er een blok kapot gaat is ook bij genoeg blokken gebeurt zonder Bluefin... Dus het blijft deels een gokje. Daarom zou OEM wel een mooi alternatief zijn.
     
  8. Enige tijd geleden heb ik een vergelijking gemaakt tussen mijn eigen 125 PK 1.0 ECOboost (productiedatum 24-05-2013) en een 140 PK 2018. Hieronder enkele van mijn bevindingen:


    Turbo
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 2082254
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125/140 PK 2018 (Normal temperature zones) = Finis 2082181
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125/140 PK 2018 (Hot temperature zones) = Finis 2082254

    Fiesta 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2014 --> = Finis 2082254

    Cilinderkop
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 1857524
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2018 = Finis 1857524

    Motorblok (servicemotor)
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 1835980
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2018 = Finis 1835980


    Koppakking
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 1939521
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK --> 16-08-2017 = Finis 1932521
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 16-08-2017 --> = Finis 1857022
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2018 = Finis 1857022
    Fiesta 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2014 --> = Finis 1857022


    Gasklephuis (Verschil Focus 3 fase 1 en fase 2)
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 1828779 (Focus 3 fase 1)
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2018 = Finis 2168321 (Focus 3 fase 2)
    Fiesta 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2014 --> = Finis 1828779


    Versnellingsbak
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 1840741
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2018 = Finis 1840741


    Lambdasondes (Verschil Focus 3 fase 1 en fase 2)
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 1785292/1771995 (Focus 3 fase 1)
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2018 = Finis 1886204/1876256 (Focus 3 fase 2)


    Injectoren
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 2117946
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2018 = Finis 2117946

    Brandstofdruksensor
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 1729436
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2018 = Finis 1729436

    MAP sensor (2-stuks)
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 1871255/1913600
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2018 = Finis 1871255/1913600


    MAF sensor (Verschil Focus 3 fase 1 en fase 2)
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 1480570 (Focus 3 fase 1)
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2018 = Finis 1801159 (Focus 3 fase 2)


    Timing solenoids
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 1761191
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2018 = Finis 1761191

    Oliedruksensor
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 1363512
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2018 = Finis 1363512


    PCM (Verschil Focus 3 fase 1 en fase 2)
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 125 PK 2013 = Finis 1777884/2013029 (Focus 3 fase 1)
    Focus 1.0L GTDI ECOboost 140 PK 2018 = Finis 1777884/1920994/1920995 (Focus 3 fase 2)




    Let wel, Het betreft hier niet alleen een vergelijking tussen de 125 PK versie en de 140 PK versie maar ook tussen de fase 1 en de fase 2. Derhalve heb ik als referentie bij afwijkende onderdelen ook de 140 PK versie van de Fiesta MK7.5 (welke veel eerder leverbaar was als 140 PK versie) in mijn vergelijking meegenomen

    Hieruit blijkt dat naast de verschillen tussen de fase 1 en de fase 2 het verschil feitelijk alleen in de koppakking zit:

    * Tot productiedatum 16-08-2017 is op de 125 PK versie Finis nummer 1932521 toegepast terwijl op de 140 PK versie Finis nummer 1857022 is toegepast.
    * Vanaf productiedatum
    16-08-2017 is op alle versies van de 1.0 ECOboost
    Finis nummer 1857022 is toegepast.

    Vanaf productiedatum 16-08-2017 is de 125 PK versie dus identiek aan de 140 PK versie. Derhalve zou het bij 125 PK versies die na 16-08-2017 zijn geproduceerd mogelijk moeten zijn om deze te voorzien van de originele 140 PK software. Ik heb hier echter tot dusver nog geen ervaring mee.


    Voor de geïnteresseerden de meest recente software voor de 140 PK versie van de Focus 3 1.0 ECOboost die ik heb kunnen vinden is H1FA-14C204-AEE.






     
    Berrychello vindt dit leuk.
  9. Nu is mijn vraag, waarom zou je een standaart 140 pk software erop willen hebben, als je ook goede gechipte software erop kunt krijgen?
     
  10. Misschien omdat er bij de originele software rekening gehouden wordt met de grenzen van de motor. Ford zal altijd meer marge houden dan een tuner in verband met aansprakelijkheid en betrouwbaarheid.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  11. Ja geef ik je beetje gelijk in, maar een standaart chip is echt wel save te noemen hoor, en valt ook nog binnen de grenzen.
     
  12. Dat is ook wel zo, zoals ik al schreef zag ik er ook veel positieve reviews over.
    Toch neem ik die waarschuwing van Antig01 wel serieus.

    Voor wat betreft die koppakking bij eerdere modellen, zou je die latere versie dan niet kunnen plaatsen? Of kan dat niet? Ik heb geen idee wat die onderlinge verschillen zijn.
    Zou dat kunnen dan heb he dus wel het identieke blok als de standaard 140pk versie.
     
  13. Ik heb inmiddels contact gehad met @dutchguy (Lars) om binnenkort keer af te spreken om te kijken of de software werkt, volgens hem is het een goede match en zou het geen problemen opleveren :D :D
     
    Jackie D vindt dit leuk.
  14. Daar ben ik zeer benieuwd naar en zal het met interesse volgen!
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  15. In productie wordt er vanaf 2014 gewoon een en dezelfde koppakking gebruikt hoor, dat van die verschillende partnumbers in het onderdelensysteem heeft alleen met restvoorraad te maken.
    En als je beide zou bestellen zou me ook nog niet eens verbazen als er 2 exact dezelfde geleverd worden met verschillende nummers (ja dat soort grapjes komt voor bij Ford).

    Fase1 modellen hebben overigens een ander stuurapparaat met slechts 1mb flash en latere fase2 modellen hebben 2mb flash icm versnellingsbak integratie.
    De laatst beschikbare 140pk software is gebaseerd op de voorlaatste 125pk versie van voor 16-8-2017 en is daarom een goede match.
    Als een getunede motor heel blijft dan gaat het met de originele 140pk software ook wel goed, zolang het maar bij de motorcomponenten past.
     
    Magure vindt dit leuk.
  16. Oeh, dan zou ik die software er ook wel op willen hebben. 140 pk en rond de 200 NM wordt het dan?
     
  17. Het schijnt dat je naar 180NM gaat, dus 10NM erbij, niet heel spectaculair maar toch even weer wat erbij.
     
  18. Maar wel mooi binnen de marge:thumbup:
     
  19. Precies, benieuwd of alles dan net ff wat soepeler oppakt, maar we gaan het meemaken dan :D Het is alleen jammer dat er niet zo'n verschil is als wat je met de 1.6/1.5 blokken hebt... van 150 naar 182pk.
     
  20. Misschien dat met een sportfilter en 98 RON tanken je toch stiekem naar de 20 pk extra zou kunnen gaan :think:
     

Deel Deze Pagina