1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inbouwen chinese achteruitrijcamera

Discussie in 'Exterieur' gestart door Jaybeam, 7 jan 2018.

  1. Ja en er zijn meerdere merken en verschillende winkels op AliExpress. Ik heb gekocht bij Green Yi. Misschien worden ze elders met andere langere kabels geleverd. Zou kunnen.

    Als ik jou foto bekijk denk ik dat de kabel aan de camera bij jou ook langer is. Bij mij komt hij niet zover uit de achterklep
     
  2. #222 henk 68, 17 jan 2020
    Laatst bewerkt: 19 jan 2020
    Ik kwam zelf ook een metertje te kort zoals ik al schreef (post#161) wat je schrijft kan idd van toepassing zijn,
    ( te dun naar lengte) van de nu gebruikte 10 meter kabel.
    Maar dat wil niet zeggen dat de bijgeleverde video kabel van de camera's flut zijn..., 5 /6 meter is blijkbaar geen probleem bij deze dikte draad
     
  3. #223 Kilesa, 18 jan 2020
    Laatst bewerkt: 18 jan 2020
    Tijdens de installatie van mijn camera kon ik enkele dingen niet vinden op dit topic.
    Daarom voor de mensen die nog een camera willen gaan installeren voeg ik nog wat
    Informatie en foto's toe om dit topic nog completer te maken.
    En voor de mensen die al een werkende camera hebben misschien leuk om te lezen
    en te zien dat het niet altijd vanzelf gaat zoals bij mij helaas...

    Ik ga maar beginnen met de vraag. Wie heeft er een Focus Station met Sync2 en een
    werkende camera want dan wil ik heel graag weten welke je gekocht heb.

    Als eerste heb ik vanmorgen het dashboard uit elkaar gehaald en een nieuwe kabel van 1 meter
    geïnstalleerd met twee pinnetjes in de connector op plaatsen 14+ en 15-.
    Met dashboard uit elkaar bedoel ik alleen het midden gedeelte natuurlijk.

    Vervolgens heb ik een nieuwe dubbel afgeschermde coax kabel gelegd vanaf de camera tot
    midden onder het dashboard rechts van de console waar ik de kabels met een connector
    met elkaar heb verbonden.

    Ik heb een foto in de bijlage toegevoegd omdat ikzelf niet wist hoe dat paneel los te krijgen als je
    de haakjes zie en die paddenstoel clip begrijp je dat je eerst die clip moet lossen en daarna het
    paneel naar voren trekken.

    De kabel loopt langs de andere kabels in de achterklep.
    Vervolgens door die rubberen slurf. En dan naar rechts, de rechter achterdeur en voordeur langs het dak.
    Het zijpaneel naast het dashboardkastje is makkelijk los te trekken en daar heb ik de kabel door de grote
    opening gedaan. Dan boven het dashboardkastje langs naar het midden. Als je met een zaklamp bijlicht
    en je kijk rechts tussen het dashboard kan je zien dat er bovenin een stalen stang loopt dwars door de auto.
    Daar heb ik die kabel overheen gelegd zodat je geen last hebt van het dashboardkastje.
    Ik zou zeggen probeer dit te doen zonder het dashboard kastje te verwijderen want dat is best wel een gedoe.

    De voeding heb ik nu als volgt aangesloten.
    Aan de kabelboom links achter boven het zekering kastje. Met een relais dat bekrachtigd wordt door het
    achterlicht. Daarbij hangt het relais nu in het zekeringkastje in een houder. Ik kan nu in het zekeringkastje
    het relais vervangen indien nodig.
    Bruin/groen (dunne draad) is achterlicht 12v te gebruiken om het relais te laten schakelen.
    Geel (dikker draad) is een 12 volt te gebruiken als geschakelde plus. Deze wordt geactiveerd
    wanneer de auto contact maakt. Dus geen permanente spanning.
    Zwart/Wit is de massa.
    Zie foto's dat ik eerste voorzichtig 10mm isolatie heb weggehaald dan de draad erom heen gewikkeld, gesoldeerd
    en vervolgens met tape afgeplakt heb.

    Na dit alles gedaan te hebben was het beeld direct goed. Perfect zelfs. Ja helaas met de klep open.
    Toen ik helemaal klaar dacht te zijn en de klep dicht deed had ik weer storing in het beeld bovenin.
    Daar waar de tekst "Voor de veiligheid om u heen kijken" staat komen lijnen.
    Ik heb een tweede exact dezelfde camera los liggen. Deze heb ik erbij gepakt en aangesloten. En inderdaad
    nadat ik hem had aangesloten is het beeld soms goed en soms met lijnen. En dit hangt af van hoe ik de camera
    draai. Met andere woorden. De camera is met de klep open en dicht 90 graden gedraaid en hierdoor komen de
    storingen tevoorschijn. Later ben ik even boodschappen gaan doen en toen ik daarbij eens wilde parkeren werd de camera helemaal weer niet gevonden.

    Ik heb een power led snoertje gemaakt tussen de voedingskabel om zeker te weten dat indien de camera niet werkt
    deze wel power heeft. En inderdaad dat is geen probleem. Toen ik vanmiddag voeding aan het zoeken was viel
    het me op dat als ik de massa van de zwart/witte kabel pakte of van de massa van de aansteker. Dan werkte de camera
    en ook de multimeter gaf 12-15 volt aan. Maar als ik de massa aan het chassis van de auto deed gaf de multimeter wel
    12-15v aan maar de camera deed het daarbij niet.
    De spanning bij de ruitenwisser weghalen heb ik ook geprobeerd maar dat werkte ook niet.

    Voor mij is het nu wel duidelijk dat ik alles goed geïnstalleerd heb.
    En dat de camera's het probleem zijn.
    Ik heb twee camera's van exact hetzelfde type gekocht die allebei even slecht of niet functioneren.
    Deze zijn van "Green Yi". Dus ik zou zeggen koop die niet maar zoek een ander.

    https://nl.aliexpress.com/item/3256...1.0&pvid=fb282efe-a0e1-487b-8572-9ed33838764b

    Misschien zijn de camera's gewoon waardeloos of is de combinatie camera met SYNC2 niet goed.

    Zie foto's in de bijlage:

    Er is ook een foto bij van een verlengd knipkoord. Dat heb ik gedaan omdat ik nog niet weet
    of dat ik de lijnen wel of niet wil. En zo kan ik snel schakelen zonder de boel open te breken.
    Hoewel ik de bekleding van de achterklep inmiddels al meer dan 15 keer los gehad heb.

    Nogmaals
    a.u.b.
    Wie heeft er een Focus Station met Sync2 en een
    werkende camera want dan wil ik heel graag weten welke je gekocht hebt.

    m.v.g.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Dus dit keer niet de flut kabel.;)
     
  5. #225 henk 68, 19 jan 2020
    Laatst bewerkt: 19 jan 2020
    Magure vindt dit leuk.
  6. Hoi Henk,

    Wat de coax kabel betreft.
    Je bent een volhouder.
    Of gewoon een beetje eigenwijs.
    Hoe ook. Ik weet zeker dat de kabel die ik nu gebruikt heb van veel betere
    kwaliteit is dan die bij de camera geleverd uit China.

    https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1081233

    Maar wel bedankt dat je de Link wilde posten van de materialen die jij gebruikt hebt.

    Die 54 Pin connector die jij gebruikt hebt kan ik iedereen aanraden.
    Als ik dit opnieuw moest doen kocht ik ook deze adapter en ging ik verder niet zitten klooien.
    Want het is wel een dingetjes om die bestaande connector te openen en die pinnen
    erin te proppen. Als je die gaat pinnetjes soldeer zijn ze al gauw te groot.

    Maar uit de tweede link blijkt dat jij een camera hebt gebruikt die in dat profiel
    op de achterklep geboord moet worden. Voordeel is daarbij natuurlijk dat
    je dan de originele kentekenplaatverlichting kan behouden.

    Maar dan heb ik nog wel een vraag daarover. Als je dan toch gaat boren.
    Kan je dan niet net zo goed een originele Ford camera nemen?

    m.v.g.
     
  7. #227 henk 68, 19 jan 2020
    Laatst bewerkt: 20 jan 2020
    Jij bent een gevalletje "het ligt niet aan mij maar aan een/iets ander(s)" jouw kabel zal misschien van betere kwaliteit zijn....,echter het heeft je niet geholpen.....
    Dus dan denk ik die chineese flut kabel die de hele wereld gebruikt voldoet/deed waarschijnlijk ook maar goed dat probeerde ik je in post #224 al wijs te maken........Iets met eigenwijs...;)
    Maar goed ik zal je er niet mee blijven vervelen , dat helpt niet en wekt alleen irritaties op.
    Daarom ook daarna mijn vorige post met info en foto.
    Ik zou zowiezo voor de losse camera gaan omdat bij de 2 in 1 de kentekenverlichtng nog weleens wil sneuvelen.
    Wat betreft de orginele Ford camera ..,ik begreep dat je weer met het aansluiten loopt te klooien ,werkt geloof ik niet zo eenvoudig als een chineese uitvoering.
    Dus daar heb ik me handen niet aan gebrand + dat ik al goede ervaringen had met de camera die ik nu gebruikt omdat ik die ook in het verleden op een fiesta mk 7.5 heb gebruikt .
     
  8. Buiten de vraag of de kabel wel of niet beter van kwaliteit is dan de bij de achteruitrijcamera meegeleverde kabel is dit niet de juiste kabel voor deze toepassing.

    De kabel uit de link is een digitaal coaxiaal kabel welke bedoeld is om een digitaal signaal te communiceren tussen 2 apparaten die deze vorm van data overdracht ondersteunen.

    Dit terwijl de achteruitrijcamera een analoog composiet NTSC video signaal produceert.


    Een simpele RCA kabel welke bedoeld is voor een analoog composiet signaal mag er misschien identiek uitzien als een digitaal coaxiaal kabel (de connectoren zijn optisch immers gelijk) maar is dit dus niet. Het grote verschil is de impedantie van de kabel. Bij een digitaal coaxiaal kabel is vastgelegd dat de impedantie van de kabel 75 Ohm moet zijn ongeacht de lengte van de kabel. Deze kabels mag je dus ook niet verlengen omdat dit de impedantie van de totale kabel beïnvloed. Bij een analoge RCA kabel is de impedantie juist zo laag mogelijk.


    Het zal best werken maar strikt gezien is het niet de juiste kabel voor de toepassing.
     
  9. JW heeft gelijk wat betreft de digital coax is 75ohm.
    Misschien was een analoge dikke coax nog beter geweest dan de digitale.
    En wie tevreden is met de kabel uit China ook prima.

    Ik ben net nog even in de auto gaan zitten met mijn laptop.

    En ben weer in de APIM gedoken.
    En heb deze op "Rear Camera for North America" gezet. i.p.v. Europa.

    En daarna had ik direct goed beeld van de camera.
    Maar dat kan weer toeval zijn.
    Even deze week afwachten hoe het verder gaat.
    Maar ik vermoed dat het toch met NTSC of PAL te maken heeft.
    Gisteren had ik zodra het beeld opkwam steeds even lijnen bovenin.
    En nu helemaal niet.

    De tekst "Voor de veiligheid om u heen kijken" staat nog wel steeds in beeld.

    In die APIM staat ook nog steeds country code "GM".
    Ik heb immers een uit Duitsland geïmporteerde auto.

    Weet iemand waar dat voor dient en heeft dat zin om te veranderen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Ik heb inmiddels door dat de camera een paar minuten functioneert en er daarna mee stopt.
    Het is dus gewoon een waardeloos ding (en daar heb ik er twee van).
    Als de auto een paar uur uit gestaan heeft dan doet de camera het weer een paar minuten.

    Vandaag de camera uit de Link van Henk besteld.
    Helaas hebben de chinezen nu vakantie dus gaat weer even duren.

    Wel gaatje boren maar misschien maar beter ook. Kan de originele kentekenplaat verlichting er ook weer in.

    En vandaag even bij een collega zijn auto gekeken waar de originele camera zit bij een focus.

    Eigenlijk best wel ver naar rechts dacht ik (zie foto in bijlage).
    Waarom weet ik eigenlijk niet.
    Lijkt me dat ik hem dan ook maar op die positie moet gaan plaatsen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Klopt bij mijn ook op de orginele positie geplaatst ,volgens mijn zit er meer naar het midden toe niet genoeg ruimte aan de binnenkant staat mij nog iets van bij.
     
  12. Ja of misschien heeft het met de bevestigingspunten van dat profiel te maken. Zit met 6 bouten vast. Overigens. Was het boren goed te doen?
     
  13. Dat stelt niks voor boter zacht dat plastic.
     
  14. Mijn probleem wordt Steeds complexer.
    Misschien kan iemand mij nog een tip geven wat te doen.

    Ik heb een Ford Focus Station mk3.2.

    Als ik 's morgens bij mijn auto kom. Deze start en in de achteruit zet dan werkt de camera.
    En zie ik het beeld van de camera op het lcd scherm in het dashboard.
    Maar een paar minuten later is het beeld weg en komt ook niet terug.
    Zelfs 4 uur later nog steeds geen beeld.
    Het lijkt erop dat de auto minimaal 10 uur uit moet staan voor het beeld weer op komt.

    Nu heb ik op Alixpres een klein lcd monitortje gekocht. Zie onderstaand Link.

    https://nl.aliexpress.com/item/4000274106633.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1fbc4c4dSjtQXZ

    Deze heb ik bij de middenconsole gelegd met een voeding uit de sigarettenaansteker.
    Omdat ik een verbinding connector in de coax kabel heb kan ik nu makkelijk switchen.
    Ik kan de kabel die van de camera komt hierdoor makkelijk wisselen tussen het scherm in de auto
    en dit kleine alixpress lcd scherm.

    Als ik nu geen beeld heb in het dashboard scherm en ik stop de coax stekker in het losse scherm.
    Dan heb ik wel beeld van de camera op dit scherm.

    Het lijkt er op dat de camera dus wel werkt maar dat er iets met het sync2 scherm aan de hand is.

    Misschien een instelling?

    Ik heb twee instellingen gedaan:

    In de APIM module heb ik nu:
    Rear Vehicle Camera = "1 - Rear Camera for North America" ingesteld.
    Maar "Rear Camera for Europe" heb ik ook al geprobeerd.
    En ik zie geen verschil welke van de twee ik ook maar instel.

    En in de PID settings:
    Heb ik Park assist camera = "02 - Park assist camera" ingesteld.

    Ik weet niet meer wat te doen.
    Ik heb nog wel een andere camera in bestelling staan:
    https://nl.aliexpress.com/item/33015467794.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.75404c4d6jNRug
    Maar ik ben bang dat die straks ook hetzelfde probleem gaat geven.

    Weet iemand misschien nog of dat er een andere instelling is die ik kan proberen?

    Zie bijlage foto:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • AliScherm.jpg
      AliScherm.jpg
      Bestandsgrootte:
      178,3 KB
      Weergaven:
      59
    • BCMii.png
      BCMii.png
      Bestandsgrootte:
      63 KB
      Weergaven:
      57
    • APIM.png
      APIM.png
      Bestandsgrootte:
      40,1 KB
      Weergaven:
      56
  15. Ik zou maar eens aan @pd3jcw vragen of hij je wil helpen en of je bij hem langs mag komen.
     
    pd3jcw vindt dit leuk.
  16. Ik had in dit topic gelezen dat iemand op twee plaatsen iets ingesteld had met Forscan.
    Om de camera te activeren.
    Dat heb ik dus ook gedaan.
    Maar misschien moet ik die:

    PID settings:
    Park assist camera = "02 - Park assist camera" ingesteld.

    Eens op :

    00 - Not Configured.

    Instellen, want misschien heeft dit helemaal niets met Park assist te maken.

    En dan blijft alleen de instelling in de APIM module:
    Rear Vehicle Camera = "1 - Rear Camera for North America" .
    of
    Rear Vehicle Camera = "2 - "Rear Camera for Europe"
    over.
     
  17. #237 pd3jcw, 27 jan 2020
    Laatst bewerkt: 27 jan 2020
    Ik zie dat je de camera ook hebt geactiveerd in de BCM... dit is alleen nodig bij een originele setup! Als de camera geactiveerd is in de BCM, dan gaat deze er vanuit dat de camera ook aanwezig is op de CAN bus en probeert daar dus ook mee te communiceren.

    Dus de camera moet alleen in de APIM worden geactiveerd, Europe of Amerikaans maakt niks uit. Dit heeft er mee te maken hoe de parkeer sensoren weergegeven worden op het display ben ik achter gekomen.

    Met Forscan zou je de APIM moeten kunnen programmeren op de volgende manier;

    origineel voor jou auto 7D0-01-01 eerste block 016C, dit moet worden 056C. Dan "schrijven" naar de APIM en de melding over een eventuele checksum fout accepteren, deze rekent Forscan toch automatisch opnieuw uit.

    (De gebruikte coax maakt trouwens niet veel uit, origineel door Ford wordt namelijk een tweetal getwiste aders gebruikt met een gedeeltelijke afscherming.)
     
  18. #238 Kilesa, 27 jan 2020
    Laatst bewerkt: 27 jan 2020
    Allereerst Harrie en Henk,
    Bedankt dat jullie mee hebben willen denken m.b.t. mijn problemen met de achteruitrijcamera.

    Ik heb zojuist in de BCM de park assist camera uitgezet.
    PID settings:
    Park assist camera = "01 - Without park assist camera" ingesteld.

    En in de APIM de camera weer op Europa gezet:
    Rear Vehicle Camera = "2 - "Rear Camera for Europe"
    (Parkeersensoren heb ik niet dus die zie ik niet)

    En het ziet er heel hoopgevend uit nu.
    Ik had direct een goed beeld (in het donker) zonder storing.
    Ik mag niet te snel juichen. Even deze week afwachten. Maar ik denk dat de problemen nu opgelost zijn.

    Doordat ik die Park assist camera had geactiveerd gebeurde er hele rare dingen.
    De sync2 monitor gaf soms wel maar vaak niet de camera weer.
    En ook maakte het verschil van welke plek ik de massa pakte.
    Daardoor ben ik op het verkeerde been gezet en dacht aan een kabelbreuk of een slecht contact.

    Een van de eerste regels in dit topic heeft me ook een beetje op het verkeerde been gezet:
    Het activeren van de camera met Forscan heb ik zowel in de centrale config (Byte 99) als op de APIM moeten doen.
    Voor de APIM had ik de waarde van adres 7D0-01-01 aangepast volgens de settings die ik op het F150 forum had gevonden.


    Ik wist niet exact wat dat betekende en dacht dat ik zowel in de APIM als in de centrale configuratie iets moest activeren.
    En zo was ik in de BCMii terecht gekomen en had daar de park assist camera geactiveerd. Hoewel er verder in dit topic te lezen was
    dat alleen activeren in de APIM voldoende was.

    Harry schrijft:
    Met Forscan zou je de APIM moeten kunnen programmeren op de volgende manier;
    origineel voor jou auto 7D0-01-01 eerste block 016C, dit moet worden 056C. Dan "schrijven" naar de APIM en de melding over een eventuele checksum fout accepteren, deze rekent Forscan toch automatisch opnieuw uit.

    Die adressen 7D0-01-01 in de APIM kan ik niet vinden in Forscan. Ik zie alleen maar een menu met "Rear Vehicle Camera".

    Wat ik nu nog ga doen is wachten tot de losse camera binnen is en deze plaatsen i.p.v. de gecombineerde met led en schakelaar.
    Ik geef er toch de voorkeur aan om de originele handgreep en kentekenverlichting te gebruiken.

    En ik heb een relais om m.b.v. het achterruit rij licht de camera te schakelen.
    Maar ik wil toch de de sync2 gaan gebruiken om de camera vertraagd uit te schakelen.
    En dan volstaat gewoon aansluiten op een geschakelde plus zoals Harrie ook eerder geschreven heeft.
    Ik sluit de geschakelde plus aan op een dikke gele draad uit de kabelboom links boven het zekeringkastje links achterin.
    En de massa op een dikke zwart/witte draad uit de kabelboom links boven het zekeringkastje links achterin.

    m.v.g.








     
    Magure en pd3jcw vinden dit leuk.
  19. Wellicht is het een idee om een verzamel topic te maken met de juiste onderdelen en instellingen want het is nu wel erg on overzichtelijk geworden met al die reacties...
     
  20. #240 Kilesa, 27 jan 2020
    Laatst bewerkt: 27 jan 2020
    Helemaal mee eens.
    Ik wilde al dingen weghalen.
    Maar hele berichten verwijderen dat gaat niet.
    Het is nu eenmaal lastig om de juiste informatie uit een forum te filteren.
    Daar had ik ook last van.
    Ook omdat er meerdere modellen auto's in beschreven worden.

    En het zou misschien handig zijn als er bovenin dit topic een te downloaden
    installatie handleiding komt per type sync en Auto.

    Maar uiteindelijk was de juiste informatie wel te vinden voor me.
    Als ik iets beter doorgelezen had. Dat is ook het leuke van een forum.
    Het is geen handleiding. De informatie is er vaak wel.
    Maar je moet er meer moeite voor doen.

    Ik kocht een paar maanden geleden een Duitse import Focus.
    Met oude software en oude kaarten en zonder camera.
    En de auto sprak Engels i.p.v. Nederlands.

    Dankzij dit forum heb ik nu:
    De nieuwste software.
    De nieuwste (F8) navigatie kaarten
    De auto spreekt Nederlands
    En ik heb een achteruit rij camera.
    En dat heb ik zelf allemaal gedaan.
    En dat was me zonder dit forum echt niet gelukt.
     
    Patman, pd3jcw, henk 68 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina