1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Terugroepactie slippende koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mike M, 20 jul 2018.

  1. De 18S07 terugroepactie die van toepassing was op sommige versies van de 1.5,1.6 en 1.0 ECOboost welke voorzien zijn van de B6 versnellingsbak heeft geen technische reden. Deze terugroepactie is er dus niet vanwege vroegtijdige slijtage van de koppeling of een ander technisch probleem van de koppeling. Deze terugroepactie is puur en alleen in het leven geroepen omdat er in extreme gevallen een veiligheidsissue kan ontstaan.

    Wanneer de koppeling om wat voor reden dan ook langdurig slipt is gebleken dat de drukplaat van de drukgroep extreem heet wordt en als gevolg hiervan kunnen er haarscheuren ontstaan. Wanneer hier mee wordt doorgereden kan de drukplaat uiteindelijk breken. Dit is op zich niet vreemd. Wanneer je een koppeling maar lang genoeg laat slippen kan je dit met vrijwel elke koppeling voor elkaar krijgen. Dit is op zich nog geen reden voor een terugroepactie. Rondvliegende delen kunnen in dit geval echter de versnellingsbak doorboren waardoor olielekkage optreed. Wanneer de olie op de hete uitlaat lekt kan er brand optreden.

    Deze terugroepactie is geïntroduceerd in de USA en komt naar mijn mening voort uit de claimcultuur die daar heerst. Zelf logisch nadenken is er daar niet meer bij en een fabrikant aanklagen voor hoge bedragen is daar de normaalste zaak van de wereld. Met de terugroepactie maakt Ford het detecteren van een slippende koppeling feitelijk hufterproof. Waar vroeger de gebruiker moest constateren dat de koppeling versleten is en begint te slippen wordt dit nu door de auto zelf gedaan.


    Vanuit technisch oogpunt is er niets mis met de betreffende koppelingen waarop de terugroepactie van toepassing is.

    In dit geval is de koppeling defect gegaan doordat het druklager is gaan lekken en is tevens geconstateerd dat het frictiemateriaal van de koppeling de nodige slijtage vertoond. Problemen met het druklager of het (al dan niet vroegtijdig) verslijten van de koppeling hebben niets te maken met de terugroepactie. De terugroepactie is immers hier niet voor in het leven geroepen

    Pas wanneer de schade aan de koppeling te herleiden is naar de terugroepactie (bijvoorbeeld wanneer de drukplaat is gebroken of ernstige scheurvorming vertoond) zou er een verband kunnen worden gelegd tussen de schade en de terugroepactie.
     
  2. @DeSjaak , wat is de kilometerstand van je Focus als ik vragen mag?
     
  3. Welkom DeSjaak...
     
  4. Snap nog steeds de laatste zin niet, hoe kan er brand ontstaan als de uitlaat aan de achterkant van de motor zit. Dus geen warme uitlaat onder de bak. lijkt me sterk dat olie uit de bak zal spuiten tegen de uitlaat aan.
    maar goed heb van dag 1 ook meest nutteloze actie gevonden, en idd puur omdat amerikanen iedereen wil oplichten en niet denken dat materiaal zelf kan begeven, door vermoeidheid/ouderdom.

    Heb zelf koppeling/drukgroepen gezien die compleet op waren en zelf diafragmaveer (wat in de drukgroep door druklager ingeduwt wordt) in de bak geboord waren.
    Daar was de olie op de uitlaat gaan lekken. Was geen brand uit voort gekomen, bak dichtlaten lassen en daarna met nieuwe koppelingset alles terug gemonteerd.
    maar goed in theorie kan het alleen zelf nog nooit meegamaakt, alleen keren meegemaakt waar het goed is gegaan, dus geen brand.

    als hij voor de terugroepactie meer pit had, was de wagen dan niet gechipt. verklaard direct het mogelijke slijtage aan de koppeling.
    dat druklager defect is geraakt is pech hebben maar zoals jw zegt. heeft dit niet met deze terugroepactie te maken.
     
  5. Dank voor jullie reacties.

    Onze Ford heeft 130.000km op de teller en is in November 2018 bij de dealer geweest i.v.m deze terugroepactie.

    Lekkage in de druklager kan er dus blijkbaar wel voor zorgen dat koppeling, drukplaat en vliegwiel vervangen moeten worden?
     
  6. voor een lekke druklage moet de bak er idd af. het is dan altijd wijs om alles te controleren en zo nodig te vervangen.
    ik kan niet zien van hier hoe alles eruit ziet dus daar is moeilijk iets over te zeggen.

    bij zo'n soort situatie werd er gevraagd wat de klant wouw. alleen bak eraf en diagnose wat moet gebeuren.
    of dat we direct accoord krijgen voor alles te vervangen. vliegwiel deden we vaak opgeven ivm dubbel massa vliegwiel was. normale vliegwiel word eigenlijk nooit vervangen,
    ook de dubbel massa vliegwiel was eerst controleren, is namelijk het duurste deel van alle onderdelen
     
  7. Als ze alles toch los moeten maken, kunnen ze makkelijk doorgeven (meten enzo) wat wel en niet vervangen dient te worden.
    Ik adviseer, als je het geld hebt, alles direct te doen als je al 150.000 met de auto bijna hebt gereden. Anders is dat binnenkort aan de beurt en ben je nog meer geld kwijt...
     
  8. Nu ik toch dubbel massa vliegwiel voorbij zie komen vraag ik mij af of het mogelijk is dit dubb massa vliegwiel te vervangen door een gewone vliegwiel met koppeling.
     
  9. Iemand nog in het bezit van de originele brief van deze terugroepactie van Ford en in de gelegenheid de tekst van de brief (zonder NAW, kenteken gegevens) naar mij te PM-en?
     
  10. Vandaag terugroepactie laten uitvoeren, alles goed gegaan. Heb de 182pk nog. Want hij trekt nog steeds als een beer na 4000rpm :)

    Hebben ze nou nog meer modules geupdate?
    Kan iemand daar hieruit opmaken?

    Screenshot_20190201-171449.jpg
     
  11. Nee om 9.28 hebben ze software check gedaan en om 11.03 was de motor computer gecheckt of de software goed erop staat
     
  12. Dus alleen de terugroepactie?
    9:28 was ik niet eens bij de dealer...
     
  13. Hoe kan ik controleren of ik de 182pk software nog heb na deze "update"? Is dit te controleren en dan komt de vraag wie zou dit voor mij willen/kunnen controleren?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  14. Toen mijn auto is voorzien van de update klopte de tijd ook niet.
    Zomertijd nog in computer?

    Trek een keer door tot boven 4000 toeren en je weet het. Maar je zal denk ik de eerste zijn die opeens pk's kwijt is.
     
    PhoenixNLx en 2015focus vinden dit leuk.
  15. Ik heb de 150 laten overschrijven naar 182 voor de software update. Dus vraag mij af of het nu weer naar beneden geschroefd is voelt namelijk anders aan allemaal. Is dat ergens te controleren in de software?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  16. Ik heb gewoon 182, ik voel dat het hetzelfde is gebleven. Je kan het denk ik terug zien in Ford etis. Ik weet alleen niet welke codes je moet zien voor de 182pk versie.

    Hoezo voelt hij anders?
     
  17. #518 2015focus, 1 feb 2019
    Laatst bewerkt: 1 feb 2019
    Heb je de software ook geüpdate van 150 naar 182? Ik kan dit niet zien op Etis origineel is de auto met 150pk geleverd. Ik vind hem wanneer je vol gas geef onder de 1600 toeren dat hij langzaam op gang komt zeg maar en een soort turbo dump heeft tot de 1600 toeren.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  18. Dat hebben ze allemaal, is normaal. Dan pas komt de turbo erin. Mijne was 150pk ook naar 182pk. Die is er al bij allebei de terugroepacties op blijven staan. Je merkt het wanneer je boven de 4000 toeren komt. Want dan blijft hij doortrekken. Valt hij soort van dood na 4000, dan heb je 150.

    Je kan het best boven de 2000 toeren blijven rijden.
     
  19. In welke versnelling merk je dat het beste?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina