1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Helaas na aanhoudende problemen met de koeling van mijn Ford focus 1.6 2012 150 pk, is gebleken dat het motorblok gescheurd is. Garage Sutherland is nu bezig om een nieuwe motor te plaatsen. Dit gelukkig onder garantie en met een prima vervangende focus leenauto.
    We zijn begonnen met vervangen van tankje en retourslangen, maar hij bleef koelvloeistof verbruiken. Daarbij werd het roken van warme en zelfs koude motor toenemen. Tip, hou je koelvloeistof in de gaten wand de temperatuur meter zal je ws. niet waarschuwen bij problemen. (Bij ons zeker niet) We zijn de auto nu al 2weken kwijt en zijn natuurlijk heel blij met de prima service van Sutherland. Maar kan ik de auto straks weer zonder problemen gaan vertrouwen? Ik ben benieuwd.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  2. Jep meter kan je echt niet vertrouwen helaas..

    Hier na 25.000km nog 0,0 koelvloeistofverbruik gelukkig.
     
  3. Balen [MENTION=11773]TjeerdMinkes[/MENTION]
    Wel een topservice van Sutherland dat ze dit doen onder garantie. Bij welke vestiging staat jouw auto?
    Succes verder met de afwikkeling en naar mijn mening kan jij straks jouw auto weer volledig vertrouwen met je nieuwe motor.
    Word er een nieuwe of een revisiemotor geplaatst
     


  4. Auto staat in Drachten. En zoals ik begrepen heb word er een nieuw motorblok geplaatst en de kop gereviseerd bij een revisie bedrijf.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     


  5. Even een aanvulling op mijn verhaal. De auto is nu net iets langer dan een half jaar in mijn bezit met aanhoudende klachten. Vandaar de service en garantie!


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  6. Nieuwe motor maar gereviseerde kop? Begrijp ik niet.

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     


  7. Alleen het motorblok word vervangen, de rest word overgezet. Kop was bij een revisie bedrijf volgens de monteur. Verder geen informatie, we wachten gewoon maar af.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. Update.
    Gisteren de focus terug van de garage, volledig nieuw motorblok met 2 jaar garantie.
    Nieuwe motor compleet was goedkoper dan deels reviseren.
    Top service van garage Sutherland Drachten! Auto rijd weer als een zonnetje.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  9. met oude type motoren nooit echt problemen als dit meegemaakt.
    ja wel meegemaakt maar was de meter ook in het rood.
    helaas zijn motoren constant tegen de 100graden (volgens de kvs sensor) en daardoor ook bij lekkage grote kans dat bij sensor wel goed is maar bij de koppakking zelf te hoog is.

    vroeger was de koelvloeistof temperatuur iets lager waardoor hij dus sneller in het rood terecht kwam. 95 graden liep meter dus al naar het rood. maar tegen woordig is dat pas bij 105 a 110 graden

    [MENTION=142]JW[/MENTION] hoop dat je het voor elkaar krijgt om DIY te maken samen met arduino voor koelvloeistof en meting temperatuur.

    Kleine DIY kunnen we zo maken. zoemer in de interieur die zoemt als temperatuur van blok te hoog is (gemeten op de kop) of dat koelvloeistofniveau te laag is.
     

  10. :thumbs::thumbs::thumbs:
     
  11. Netjes hoor!!
     
  12. Ik heb mij laten vertellen dat de ecoboost motoren in de focus 3 fase 2 ook temperatuur sensors in de motor zelf heeft.
     
  13. Even ter aanvulling van mijn verhaal over onze problemen. Ondanks regelmatig een veel te laag koelvloeistof niveau, nooit een melding gehad van temperatuur te hoog. Ben zelfs met aanhanger naar zuid Frankrijk geweest . Onderweg wel regelmatig bijgevuld.
    Nu met de nieuwe motor is het weer ouderwets genieten van een fijne auto. Wel blijf ik regelmatig even controleren.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  14. Zo wat een pech... Afgelopen week hetzelfde probleem als wat jullie schetsen. Motor over verhit, gekeken onder de motorkap en koelvloeistof was helemaal weggelopen. Weer bijgevuld en zo naar huis kunnen komen.

    Iemand er naar laten kijken en hij geeft aan de het de pakking is van de distributiehuis... Auto komt uit dec. 2014 en heb ik 7,5 maand geleden gekocht. Standaard 6 maanden garantie (vanuit Ford Dekker autogroep). Ik Ford Assistance gebeld maar daar ben ik net 2 dagen uit dus kunnen ze ook niks voor mij betekenen. Ben ik dus mooi klaar mee!

    Nu op naar de Ford garage hier in de buurt, om het te laten maken. Iemand ervaring met zo een zelfde situatie? Hoe staat de garage hierin om coulance toe te kennen? Heb ik enige rechten etc.?
     
  15. Ik zou het overleggen met de dealer en aangeven dat ze weten dat het een zwak punt is.
    Mocht je er echt niet uit komen kan je altijd nog je rechtsbijstand inschakelen maar ik zou het echt eerst in goed overleg proberen op te lossen.
     
  16. Persoonlijk zou ik hierover eerst eens in gesprek gaan met de Ford dealer gaan waar je de auto hebt gekocht. Zeker als de garantieperiode pas 1,5 maand geleden is afgelopen.

    Wanneer je er niet uit komt met de verkopende partij kan je aanspraak maken op non-conformiteit. De verkopende partij moet een deugdelijk product leveren. Als koper mag je er van uit kunnen gaan dat je dan niet net nadat de garantie is afgelopen al met een grote reparatie komt te zitten.


    De dealer waar je de auto hebt gekocht is in dit geval je aanspreekpunt. Dit is namelijk de enige partij waar je een overeenkomst mee hebt. Deze partij zou dus een oplossing moeten bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een coulance regeling.
     
  17. #737 Bami, 23 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 dec 2017
    Dank voor de reacties. Op verzoek van de dealer waar ik hem gekocht heb ben naar de dichtstbijzijnde Ford dealer (Ardea) gereden en het verhaal uitgelegd. Zij gaan een kostenopgaaf doen en eventueel zelf ook overleggen met hun. Ben benieuwd wat de reactie is van de dealer waar ik hem gekocht heb en of het mij nog geld gaat kosten.

    Weet iemand trouwens of ik de nieuwe slangetjes heb of nog de oude versie?
    P.s.: hier is weer wat koelvloeistof terug gelopen in het reservoir, 2 x gehad dat deze helemaal leeg was.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Je hebt zeker de fase 2? Want dit is de verbeterde constructie met dikkere slang naar de turbo, die met dat aluminium eromheen. Bij de fase 1 waren de slangen dunner en had je een kunststof y stuk.
     
  19. Ik heb geen idee, heb mij suf gezocht naar het verschil tussen fase 1 en fase 2... Waar kan ik dat vinden?
     
  20. #740 WoC, 24 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2017
    Hierboven in de post van JW zie je een Focus 3 fase 1. De fase 2 heeft zo'n nieuwe grote grille...
     

Deel Deze Pagina