http://www.youtube.com/watch?v=wyagjRP9wH8&feature=related Bij dit filmpje hoor je bij het loslaten van het gas een apart geluid, zat te denken aan de blowoff, maar die maakt een normaal geluid. Wie weet wat dit geluid is en hoe je eraan komt, of komt het toch door de blowoff met een ander geluid dan pssssst
Maar als de wastegate open gaat staan gaan de uitlaatgassen direct door naar de uitlaat, maar dat is toch niet hoorbaar?
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik denk dat Richard (ST) gelijk heeft Richard (Mack) Maar het klinkt wel anders dan normaal vind ik
Ik weet het nu zeker,heb het aan een maatje laaten horen,deze heeft zelf een auto met 800pk en heeft ook zo'n geluid;-) grt richard
De ST heeft een dumpvalve. Alleen die hoor je niet zo goed inderdaad. Rijd maar is tussen gebouwen met raampje op en geef kortstondig volgas. De afgelopen week heb ik al meerdere malen de dumpvalve gehoord. Wel bij voluit accelereren bij 80+ km/u in 3 en 4e versnelling. En bij 200km/u in 5e versnelling
Altijd is een groot woord maar wel veel vaker en duidelijker dan zonder de blauwe vinnen Overigens niet zo extreem als wat er te horen is op de video van de link van Richard.
Je hoort een blowoff afblazen dat blazen met die kleine tussen pozes. Maar is van een bepaalt merk. Als je wil kan ik het wel even na vragen. hier hoor je het wat beter. http://www.youtube.com/watch?v=baUEBAKw5vQ Enkelt deze staat niet echt lekker afgestelt klinkt als een vogeltje in de turbo.
WASTEGATE De wastegate is een bypasskanaal dat gebruikt wordt om de turbodruk te regelen. Zou je geen wastegate hebben, dan blijft je turbodruk namelijk stijgen, terwijl je juist een vaste waarde wilt hebben bij een bepaald toerental. Immers: de uitlaatkant van de turbo drijft de inlaatkant aan, dus hoe meer lucht er in gepompt wordt, hoe meer er verbrand wordt, hoe harder de turbo gaat spinnen. Bij een bepaalde turbodruk gaat dus de wastegate open en stroomt de lucht niet meer alleen langs het turbinewiel maar ook langs de wastegateklep. De turbine blijft nu op een continu toerental draaien, en de turbodruk blijft constant. De wastegate wordt bediend door een solenoid (wat eigenlijk niks meer is dan een electronische klep) en deze wordt weer aangestuurd door de ECU. Het werkt vrij eenvoudig: een mapsensor meet de turbodruk. Bij een bepaalde waarde zegt de ECU tegen de solenoid dat hij de wastegate moet open zetten. Daalt de waarde dan gaat de solenoid weer dicht. Er zijn ook wastegates die aangestuurd worden door een eenvoudigere vacuümklep. In beide gevallen is de turbo druk te verhogen door bij de vacuümklep simpelweg de stelschroef een stukje te verdraaien. Daarmee verander je de lengte van het bedieningsasje tussen vacuümklep en wastegate. En bij de solenoid is het simpel weg een chip tuning die de elektronica veranderd. welk systeem gebruikt de st dan? Hier nog een fimpje over de uitleg http://www.youtube.com/watch?v=Xp1nxki-M2c
de turbo van een St heeft een interne wastegate (als je een turbo upgrade doet kun je hem ook extern krijgen) het enige leuke daar aan is dat je een screampipe onder je auto kan zetten http://www.youtube.com/watch?v=jzpjPwKORMw en dat geluid komt van een Forge Actuator http://www.youtube.com/watch?v=L0Ods6zPeRg&feature=player_embedded dr is wel afstel ervaring voor nodig om deze te monteren een kameraad van me heeft hem ook in zn mazda RX 7 dat klinkt wel tof
Ik heb exact hetzelfe geluid. Dacht eerst dat er een lek in de uitlaat zat. Bleek dat de middenpot verrot was. Nu heb ik nog steeds dat geluid en weet ook niet wat het zou kunnen zijn. Ik heb een fofo trend 1.8 I, geen ST. Nu ook de vraag of het kwaad kan voor de motor.