Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Vandaag heeft de focus z'n eerste beurt gehad, ook mijn slang zal vervangen worden. Voor de dealer was dit een bekent verhaal en zal onder garantie volgende week vervangen worden

    [​IMG]
     
  2. Ik kreeg vandaag een algemeen mailtje over diverse acties/ aanbiedingen van de dealer met onderstaande afsluiting. Blijkbaar wordt dit probleem nu wel breed gecommuniceerd aan de klanten.

    PS
    Heeft u een Focus of C-MAX 1.0 EcoBoost van voor juli 2013? Belt u ons alstublieft in verband met het controleren van een koelwaterslang.
     
  3. Goedendag allemaal, ik zal mijzelf nog even voorstellen in het juiste topic maar eerst even hier helaas neerpennen dat ook mijn FoFo 1.0 125pk vandaag met een defecte motor bij de dealer staat. Zoals bekend is de retourslang gaan lekken en heb ik dat te laat door gehad. Benieuwd wat de uitkomst gaat zijn omdat Ford Nederland aangeeft dat mijn auto 2000km over de limiet van de 2e onderhoudsbeurt is gegaan. Natuurlijk volstrekt belachelijk omdat Ford gewoon een uitweg zoekt om onder de schuld vandaan te komen. Ik houd jullie op de hoogte. :-(
     
  4. [MENTION=15859]Fernando[/MENTION] Dat zijn vervelende berichten. Hoop voor je dat het zonder verder gezeur wordt opgelost. Vraag: heeft de auto zijn 2de beurt wel gehad of moet dat nog gebeuren.
    Als hij hem al gehad heeft hoeveel km's ben je nu al verder dan?
    Mocht Ford NL moeilijk doen dan toch maar rechtsbijstand inschakelen want je bent niet de eerste die het heeft, oftewel: Ford weet van het probleem af.
    Succes met de afwikkeling.
     
  5. Dit zal waarschijnlijk ook een coulance verhaal worden neem ik aan. Tijdig onderhoud is natuurlijk belangrijk, maar je mag toch uitgaan van enige marges en het uitblijven van kolossale problemen zoals een kapotte motor als je er iets naast zit.
     
  6. Als ford de smoes gaat gebruiken dat je 2000km over een beurt zit zagen wij elkaar in de rechtbank. Wat een slappe hap zou dat zijn zeg.
    Succes met de afwikkeling en laat je niet zomaar afschepen. Je kan gelukkig aantonen dat het een fabrieksfout betreft
     
  7. Nee is niet belachelijk, je bent al 10% over je onderhoudstermijn heen. Er zijn immers garantie voorwaarden waar je je aan moet conformeren.

    Dat 't klote is, dat is wel duidelijk.
     
  8. Jammer om te horen dat er weer een motor gesneuveld is, maar waarom niet gewoon tijdig op onderhoud gaan? Dan is er geen twijfel mogelijk...
     
  9. Ik vindt het wel belachelijk. Er bestaat ook zoiets van verwachtingstermijn. In de tijd dat ik bij ford werkte in de schadeafdeling was die hype met roest kitnaden van de deuren. Ford was er heilig van overtuigd dat als je een beurt miste je geen aanspraak kon maken op herstel.
    Er waren diversen klanten die dat aangevochten hadden en met succes gewonnen.
    In dit geval betreft de slang geen achterstallig onderhoud maar een fout van de fabrikant. Dat weet de fabrikant ook want ze hebben immers een modificatie gemaakt. Ze hadden de bestuurder ook kunnen aanschrijven om dit te vervangen
     
  10. #230 JW, 7 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2015

    Wanneer de auto 2 jaar (of ouder) is is de garantie strikt genomen al verlopen (tenzij er extra garantie is bijgekocht). Je kan dus alleen nog aanspraak maken op eventuele coulance van de importeur.

    Wat tegen je spreekt is dat het onderhoud niet tijdig is uitgevoerd. Hierdoor heeft de dealer niet de gelegenheid gehad om de slang tijdig te vervangen. Bij een onderhoudsbeurt had namelijk had namelijk naar voren gekomen dat de slang vervangen moet worden.

    Door de auto niet tijdig volgens het onderhoudsschema te laten onderhouden heb je strikt genomen niet aan de onderhoudsvoorschriften voldaan. Ik weet niet welke marge Ford hierbij aanhoudt voor het uitvoeren van het onderhoud. Op de Ford website en in het garantie en onderhoudsboekje kan ik dit niet vinden. Ik kan me echter goed voorstellen dat 2000 KM buiten deze marge valt.


    Persoonlijk denk ik dat het een moeilijk verhaal gaat worden. Als je de auto immers volgens de voorwaarden had laten onderhouden was de slang tijdens de onderhoudsbeurt vervangen en was de motor nu niet kapot gegaan.

    Persoonlijk ben ik van mening dat hier alleen uit te komen is door in gesprek te gaan met de dealer en Ford Nederland en aan te sturen op een coulance regeling.
     
  11. Zwaar :censored: natuurlijk maar hoe vervelend ook Marco heeft wel een punt. De afspraak is elke 20K een beurt niet later maar eerder mag natuurlijk altijd. 10%, hoe onbenullig het getal ook moge klinken, is gewoon teveel.

    Maar.... Nu al een conclusie trekken dat Ford de deur wel dicht zal gooien is ook weer teveel, maar dan van een negatieve gedacht. Mijn ervaringen met Ford op dit punt zijn juist heel erg positief, mede dankzij het handelen van de dealer. Een beetje dealer wil zijn klanten graag behouden dus is er alles aangelegen om de nek uit te steken en de klant aan alle kanten te verdedigen.

    Kortom bijzonder vervelend allemaal dat staat buiten kijf, maar het is nu even afwachten hoe Ford gaat reageren. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met de afhandeling.
     

  12. Gewaagde uitspraak JW. Het hoeft nl niet zo te zijn dat de dealer dit gezien zou moeten hebben. Tot nu is mijn ervaring met de dealer over dit probleem dat ze er luchtig over doen. Bij mijn oude :focus3: koste het nogal wat moeite om het voor mekaar te krijgen. Bij mijn overbuurman, hij heeft een 1ltr 100pk vinden ze het niet nodig om te doen.

    Dan kan nog steeds de auto binnen de 2 jaar garantie vallen hoor. Als de TS meer als 20k per jaar rijd valt hij nog binnen de garantie.
    Daarom heb ik hem dat ook gevraagd.
    Verder blijft nog steeds k.l.o.t.e.voor de TS. Ford weet van het probleem maar wil er eigenlijk niets aan doen, en zouden er op deze manier het er een stuk goedkoper vanaf kunnen brengen. En dat alles voor een slangetje van een paar tientjes
     
  13. Ook mijn dealer keek met grote ogen dat ik vroeg of de slang vervangen was na een beurt. Klonk hun niet echt bekend en moesten even het verhaal zoeken. Als ik het niet had geweten dan had ik nu de oude slang nog gehad
     
  14. Klopt Joost 10% is overschrijding is veel en misschien wel te veel. Maar dan blijft nog het feit dat dit niet mag gebeuren!
    Het is wat je zegt: afwachten wat Ford NL ermee doet en dan eventuele conclusies trekken daar uit
     
  15. Is dat nu officieel eindelijk zo? Als dit ook in de tijd was dat de auto een beurt had moeten krijgen, heeft Ford een punt. Was dit niet zo dan maak je een grote kans op coulance, mocht je het aanvechten.
     
  16. Of dit officieel zo is weet ik niet. Ik weet wel dat toen ik mijn auto kocht de dealer een brief had waarin stond dat de betreffende slang tijdens onderhoud gecontroleerd/vervangen moet worden. De verkoper heeft mij dit nog laten zien nadat ik er specifiek naar vroeg om de slang te vervangen.

    ik weet echter niet of dit een brief was van Ford of de eerder in dit topic genoemde brief van de vereniging van Ford dealers.


    Feit blijft dat het onderhoud te laat (of zelfs nog helemaal niet) is uitgevoerd waarmee dus niet aan de voorwaarden van de fabrikant is voldaan. Al met al denk ik dat het een behoorlijk moeilijk verhaal wordt.

    In eerste instantie denk ik dat er in overleg met de dealer en Ford Nederland geprobeerd moet worden om een oplossing te vinden. Als dit niet lukt is het wellicht verstandig om te onderzoeken hoe het juridisch zit voor er verdere stappen worden ondernomen.
     
  17. In overleg blijven met de dealer, zoals Wilco zegt. Wij hebben een vergelijkbaar verhaal gehad met de vorige Fiesta van van vriendin. Motor bij 24.000 km in de soep. Had ook een beurt te laat gekregen, nog voor aankoop (bij Citroendealer). Probleem bleek afgebroken bougie. Ford NL wilde eerst niets vergoeden vanwege te late servicebeurt (ca. 4000km). Dealer heeft uiteindelijk toch voor elkaar gekregen dat volledige blok werd vervangen op kosten van Ford NL.
     
  18. Het is gewoon uiterst treurig dat ford geen terugroep actie uitvoert. Want dan krijgen ze misschien wel negatieve publiciteit en nu hebben ze mooi engine of the year. Zonde dat er zoveel kapot lopen, maar het is nog altijd goedkoper dan slechte publiciteit...
     
  19. Gisteren heeft mijn auto de 2 jaar of 40.000km beurt gehad.
    Van te voren al aangegeven dat de retourslang vervangen moest worden.
    Bij de uitleg over de factuur door de chef werkplaats werd mij verteld dat de slang onder garantie werd vervangen dus geen kosten voor mij.
    Deze beurt was 1 maand voor het verstrijken van de 2 jaar fabrieksgarantie en bij 366..km en ik heb de verlengde fabrieksgarantie bij aanschaf erbij gekocht tot 5jaar of 100.0000km.
     
  20. #240 Fernando, 18 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2015
    Twee weken terug hier gemeld dat m'n motor het had begeven en dat Ford in de clinch lag met de leasemij over de schuldvraag. Gister dan toch het verlossende telefoontje dat de motor onder garantie vervangen gaat worden en de Focus over een weekje weer fris en fruitig is (kosten vond ik nog meevallen, +/- €4500 nieuwe motor,incl. arbeidsloon). Baal wel een beetje dat het zo lang heeft moeten duren maar eind goed al goed...
     

Deel Deze Pagina