1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zoemend geluid!?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Max de Ruiter, 24 aug 2009.

  1. Sinds een week heb ik een zoemend geluid bij (denk ik) mijn rechter achterwiel.
    Als ik rijdt dan wordt het zoemen luider en sneller bij versnellen en neemt het af en wordt iets trager bij het afremmen.
    Nu dacht ik eerst aan een bout of schroef in de band maar kon niets vinden.
    Heb er nu een andere set onder maar het geluid blijft.
    Wat wel opvalt is dat als ik een lange flauwe bocht naar rechts maak het geluid afneemt en zelfs helemaal weg is, als ik daarintegen een bocht naar links maak wordt het heftiger.
    Wat zou het kunnen zijn?, ik sleutel veel zelf maar dit gaat me even boven mijn petje.
    Ik heb al aan de wielen gevoeld of er speling in zat maar kan niets ontdekken.

    Het is een station diesel uit 2004 met inmiddels 3 ton op de teller.
    Wie o wie helpt me dit probleem op te lossen.

    Groetjes,
    Max
     
  2. Grote kans dat het je wiellager is die kapot is. Een andere mogelijkheid is dat je achterbanden zijn gaan cubben (rubber dat op gaat staan) dit maakt ook een zoemend geluid. Maar als ik je verhaal zo hoor dan is het 1 van je achterste wiellagers die kapot is. Bij een kapot wiellager hoeft er niet direct speling te zijn. Zet de auto ff op de krik zodat de achterwielen vrij hangen, draai dan aan de vrij hangende wielen als je dan ook een zoemend geluid hoort dan weet je zeker dat het je wiellager is. Succes.
     
  3. Ik vaar mee met het antwoord van Marco, zelf heb ik dit met Focus uit 2001 voorhanden gehad.
    Met een kleine drie ton op de teller zijn dit ook onderdelen die wel eens aan vervangingen toe kunnen zijn ;)
     
  4. Marco en Joost, bedankt voor de snelle reactie.

    Dan zal ik maar eens aan de bak moeten.
    Vandaag maar eens kijken of ie dat geluid ook maakt (of een ander geluid) als het wiel vrij draait.
    Het vervangen gaat op zich wel lukken, alleen het aanhaal moment van de centrale asmoer is me niet bekend, hebben jullie die zo paraat?

    Groet,
    Max
     
  5. Probeer eerst eens je velg aan te draaien, bij mij was dat ook het probleem. Anders zou ik kijken naar je wiellager. Vandeweek had ik ook een probleem met zoemen enzo en kreeg spontaan een klapband! Even uitkijken dus..
     
  6. Begrijp ik maar ik heb een complete set wielen (banden en velgen) gewisseld en het geluid bleef exact gelijk.


    Niemand de aanhaalmomenten??????????
     
  7. Als je de wielen en de banden verwisselt, blijven de wiellagers zitten.
    Ik denk dat het probleem daar zit.
    Klusje van een half uur, inklusief handen wassen & rekening schrijven.:)
     
  8. Denk ik ook Thomas, en zoals Marco al opperde heb ik inderdaad een bijgeluid als het wiel vrij draait.

    Ik ga er dus van uit dat het het achterwiellager is.
    Maaaaaaar nu heb ik nog het aanhaalmoment van de achterasnaaf nodig.
    Het gaat om een 1.8 Tdci met schijven achter.
     
  9. 35 Nm volgens TIS.
     
  10. Thanks Hansie.
     
  11. Let er wel op dat officieel de centrale moer na het loshalen vervangen moet worden door een nieuwe. Ik heb voor mijn vorige auto een wiellagerset bij de dealer gehaald. Daar zat ook een nieuwe moer en abs sensorring bij. Tevens zat er een lijstje bij met de juiste aanhaalmomenten. Dit was voor mij toen nauwelijks duurder als alleen een los lager bij een automaterialenzaak (waar geen moer en sensorring bij zat).
     
  12. Dus voordat je merkt dat je achterwiel je inhaalt tijdens het rijden ;
    na punt 1 komt er nog heel wat belangrijke info !!


    1 - *Vermijd contact met de wielsnelheidsensor.
    *Zorg dat de wielsnelheidsensor schoon is
    *Vermijd contact tussen de wielsnelheidsensor en magnetische vlakken.
    *De naafmoer kan vier keer opnieuw worden gebruikt. Markeer de wielnaafmoer.
    Zet de naafmoer nog niet definitief vast. (35Nm)
    Breng de wielnaaf aan.
    2 - *Draai de remtrommel 10 keer in de tegenovergestelde richting bij het vastdraaien van de wielnaafmoer om schade aan het lager te voorkomen.
    Zet de naafmoer vast. (235 Nm)
    3 - Trek de handrem aan.
    4 - Breng het wiel aan.
     
  13. Allen,
    Ik heb ook een versleten lager linksvoor. Paar vragen:
    . moet ik zowel links als rechts tegelijk vervangen?
    . kan ik deze klus eenvoudig zelf klaren in de achtertuin?
    . heb ik speciaal gereedschp nodig (focus wagon 2006 met ABS)

    Ben benieuwd, want ik word gek van de HERRIE !!!
     
  14. Als je geen ervaring hebt met het vervangen van een voorwiellager zou ik er niet aan beginnen. Je hebt behoorlijk wat (speciaal) gereedschap nodig en het is nog een behoorlijk grote klus. Bij mijn vorige auto heb ik het voorwiellager daarom ook niet zelf vervangen. Ik betaalde aan arbeid nog geen €100,-. Bij mij gingen 3 wiellagers kort na elkaar kapot (200.000 km). Achterwiellagers zijn veel eenvoudiger te vervangen en is goed zelf te doen.
     
  15. Bedankt JW. Dan ga ik hier en daar meer even een offerte opvragen. Links en rechts maar wel tegelijk aanpakken denk jij?
     
  16. Ik zou zelf alleen de kant laten doen die defect is. Als de andere kant bijvoorbeeld volgend jaar kapot is kan je die altijd nog laten vervangen. Een lager vervangen waar niets aan mankeert vind ik eigenlijk een beetje zonde van het geld. Ik heb bij mij ook de lagers pas vervangen toen ze herrie gingen maken.
     
  17. Even een up-date.

    heb de wagen naar een merkloze garage gebracht, goede ervaringen mee ook bij mijn andere wagens (Scenic en een VW T2).
    Was voor een nieuw lager (origineel Ford), abs-ring, nieuwe asmoer en montage 100 euro kwijt.
    Het achterwiel lager bestaat eigenlijk uit 2 lagers die een gezamelijke buitenring delen.
    Een van de lagers was flink wat ruimte gaan maken, had er volgens de monteur nog zo'n 15.000 mee kunnen rijden maar dan was het echt over geweest (vastslaan).

    Speling op de wiellagers is overigens APK afkeur ;)

    Maar iedereen bedankt voor de reacties.
     
  18. Waar heb je de wiellager laten maken? Bij een Ford garage?
    Ik ben vandaag langs de Ford garage geweest en ik zou 170 euro kwijt zijn inclusief montage..
    Dit keer ga ik het eens bij een andere garage proberen.
     

Deel Deze Pagina