1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zo maar een vraag over verlagen.

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Ecobeast, 13 dec 2019.

  1. Ik zie hier met regelmaat dat Fofo's verlaagd worden met losse veren. Zoals ik dat begrijp gebruikt men dan de originele schokdemper. Dan klopt er toch niet veel meer van de samenwerking tussen veer en schokdemper? Die is dan verder ingedrukt en blijft er dan nog wel genoeg werkbaar gebied voor zo'n demper? En dat werkbare gebied, is dat dan toevallig precies goed? Of is het vooral een compromis voor de looks?

    Grtz Ruud
     
  2. Hallo @Ecobeast
    Het gaat met losse veren als je niet teveel verlaagd bv ongeveer 30 mm
    Als je meer gaat verlagen is het raadzaam ook de dempers te verwissellen.
    Een veer is altijd progessief, dat wil zeggen dat hoe meer je hem indrukt hoe harder hij wordt , bv bij 1 cm heb je 100 kg nodig maar als je 2 cm indrukt heb je bv 300 kg nodig.
     
  3. Zoals hier boven staat 3cm is niet erg, verlaagde veer is vaak ook stugger dan orginele veer. Ivm direct het iets sportiever wordt.
    Qua werkgebied gebruik je idd bovenste deel niet. Alleen tot onderste deel kom je ook niet makkelijk. Tevens zit er een bumpstop die laatste deel nog opvangt.
    Demperwerking zelf blijft over gehele afstand gelijk dus ook daar is niet erg

    Heb keer voor klant moeten testen en met 300kg achterin zakte de auto al dermate in dat je zag dat je tegen de max zat.
    Hievoor kun je nog een hulpveer montereb.
    Is een veer die in je bestaande veer zet. Zodoende zakt hij niet veel in. Is ook alleen handig als je vaak zwaar beladen bent

    @focus-piet
    Elke veer is liniear. Bij elke 100kg zakt hij zelfde hoeveelheid.
    Er zijn progessieve veren. Deze hebben aan ene kant meer wikkelingen of andere diameter. Hierdor verandert veer gedrag.
    Er zijn ook veren waarje 2 verschillende wikkelingen hebt veel en weinig.
     
  4. Persoonlijk zou ik in de toekomst eerder voor goede sportief afgeveerde schokbrekers (veer plus demper) gaan op originele hoogte i.p.v. verlagen.
    Drempels moeten een uitdaging worden i.p.v. lastig.

    Ik heb op mijn motorfiets ook schokbrekers in het hogere segment (Hyperpro) op maat laten maken op mijn gewicht en spec's.
    Dat kost serieus knaken maar is het beste dat je uit kunt geven aan accessoires vind ik.
     

Deel Deze Pagina