1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zit in dilemma i.v.m. zomerband naar winterband

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door micha87, 12 sep 2011.

  1. Hallo allemaal,

    Ik zit met het volgende dilemma. Ik heb sinds een half jaar een bridgestone potenza RE050A onder zitten, maar door verkeerde uitlijning is deze verkeerd afgesleten. Aangezien de herfst en winter voor de deur staat komen binnen nu aantal weken de winterbandjes eronder. Maar nou wilde ik weten hoe jullie er tegen overstaan of ik nu toch nog een nieuwe set zomerbanden voor erop moet zetten of door rijden tot het bittere eind.

    Als ik toch nieuwe zomer banden zou nemen. Welke raden jullie aan? Ik rij ongeveer 40000 KM per jaar.

    Alvast bedankt :dance:
     
  2. Ligt eraan hoeveel mm je zomerbanden nog hebben als je zo de winterbanden gaat monteren.
    En zet jij de winterbanden op deze velgen of heb je een complete set winterwielen klaar liggen ?

    Heb je minder dan 4 mm dan zou ik niet meer de moeite nemen om de "slechte" zomerbanden terug te plaatsen volgend voorjaar.
    Zeker als het maar 2 banden zijn die niet lekker meer zijn heb je nog de tijd om te sparen voor nieuw ;)

    Bij meer profiel is het aan jezelf of je vernieuwen het geld waard vind tegenover de "problemen" die je ondervindt door de verkeerde slijtage.
     
  3. hier hetzelfde.

    mijn (4seisoens) banden zijn gewoon op (nokjes bereikt).
    echter wil ik op deze velgen winterbanden leggen en tegen het einde van de winter een ST velgen met banden.
    ik probeer dan ook door te rijden tot deze omgaan.
     
  4. #4 micha87, 12 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2011
    Ik heb nog een set stalen velgen met winterbanden op zolder liggen. En ze zijn nog maar een mm of 2. Dus moet het uitlijnen maar wel met nieuwe of andere banden onder de focus. Dus ze zijn nu goedkoper de zomerbanden.
     
  5. Dus of je hebt de kosten dit jaar of volgend jaar...
    Zou dit jaar doen eigenlijk, hoef je de winterbanden nog niet te gebruiken.
    Hoeveel mm zijn je winterbanden?
     
  6. Dit jaar lijkt mij het beste.

    Uhm die winterbanden zitten er net een half jaar onder heb ze overgenomen bij aankoop ik denk wel 5 tot 6 mm?
     
  7. Winterbanden zijn eigenlijk "af" bij een mm of 4. Dus stel, je zet ze er nu onder, dan moet je volgend jaar sowieso nieuwe hebben.
    Als je ze echt alleen in deze winter gebruikt heb je een beste kans dat je volgend jaar nog ff kan.

    Lekker nieuwe zomerbandje kopen, mooi balanceren en uitlijnen :)
     

  8. oke bedankt :D.

    Ik heb er nu dus bridgestone onder Potenza RE050A onder voor en achter. Ik zat nu zelf te denken aan Dunlop SP 9000. of de Vredestein Ultra Cento want achter zijn de bridgestone banden nog goed.

    Wat zou ik beter kunnen voor de banden die voorop zitten?
     
  9. Geen idee, rij nu zelf op Hankook, maar dat raad ik niet aan. Volgend setje hier wordt Michelin. Dit wegens eerdere goede ervaringen.
    Zijn zoveel banden, waarom niet dezelfde bridgestones voorop?
     
  10. Deze band heeft een te harde rubber. Als het een beetje geregend heeft en ik ga bijv over een rotonde heen dan slip ik weg. Michelin is mij net even te duur. Deze komen voor mijn banden maat op 160 eu per band en dat gaat mijn pet te boven. Ik moet 2 stuks hebben dus zit al weer 320 eu per band. Dan nog de montage kosten en ga zo maar door:P.
    Tja dan ga ik wel voor vredenstein. Heb ik zeer goede ervaringen mee.
     
  11. #11 Steven, 13 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 sep 2011
    Bij mij waren de Dunlop's vrij snel op en aangezien je best veel rijdt is het misschien handig te kijken naar de slijtvastheid/duurzaamheid van een band.
     

  12. Vredenstein is toch wel wat beter denk ik dan? Wat ik zie met testen op het internet.
     
  13. #13 Steven, 13 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 sep 2011
    http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/zomerbandentest-2010/zomerbanden2010_185.pdf
    http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/zomerbandentest-2010/zomerbanden2010_225.pdf

    Mijn Michelin Energy savers hebben de kleine meerprijs (heb 15") al opgebracht.
    De banden achter zater er al op toen ik de auto ruim 2 jaar geleden kocht en de banden voor heb ik najaar 2009 gekocht.
    Sinds 2009 heb ik nu ruim 90.000 km met de focus gereden (wel een winter ongeveer 10.000 - 15.000 op winterbanden).
    Beginnen nu wel op te raken, maar zit nog steeds APK technisch gezien voldoende profiel op.
    Dit terwijl je verhalen hoort van merken die nauwelijks de 20.000 km halen.
    En om nou te zeggen dat ik zo rustig rijd... Blijft een heerlijke turbo die :tddi: :thumbs:

    Dit waren overigens de prijzen eind 2009:
    195/60-15
    michelin energy saver euro 97.50 p/st
    Continental premium2 euro 87.50 p/st
    Goodyear Efficentgrip euro 82.50 p/st
    Viking protech euro 72.50 p/st

    Prijzen zijn incl. montage balanceren ventiel verwijd.bijdrage en BTW

    Zal binnenkort eens een nieuwe prijsopgaaf vragen voor een nieuw setje van 4.


    QDF?!:
    http://www.popgom.nl/banden-kopen/michelin/energy-saver/195-65-r15-91-h
    Dat kan niet goed zijn toch?
     
  14. Als er nog maar 5-6 mm op de winterbanden zit, zou ik er voor kiesen om deze echt tot de winter te bewaren en nu zomerbanden aan te schaffen. Want zoals al eerder is aangegeven; winterbanden met een profiel van minder dan 4mm worden in veel landen niet meer gezien als winterband.
     
  15. Maar als ik nou nieuwe banden onder zet moet ik wanneer ik de winterbanden eronder zet weer opnieuw uitlijnen. Want de zomerbanden hebben andere maat.

    Maar het is duidelijk dat mensen wel een nieuwe banden er onder te zetten. maar welke zou ik nemen. Ik heb bridgestone Potenza RE050 A, maar het rubber is zo hard dat ik regelmatig bij scherpe bochten voor weg glij. Daar in tegen heb ik achter geen probleem met weg glijden.

    Dus ik heb zoiets van voor moeten andere banden komen. Die meer grip hebben. Ik zat te denken aan een michelin of vredestein.
    Welke zouden jullie kunnen aanraden? mijn banden maat is 205 45 R17.
     
  16. Ik wist helemaal niet dat je de boel (opnieuw) moest laten uitlijnen als je van velg/band wisselt.
    Ik laat gewoon mijn stalen velgen met winterbanden erop zetten en rij vrolijk verder :)
     
  17. volgens mij wel. Maja is maar nodig ghehe.

    Maar nu dat ik weet om toch nieuwe banden te nemen weet ik niet waar ik de keuze uit moet maken. Ik zit met de vredenstein of michelin banden. maar weet niet welke
     
  18. #18 McGyver, 13 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 sep 2011
    Dat is ook niet nodig. Als de zomer- en winterbanden nagenoeg dezelfde maat/omtrek hebben, hoef je de auto echt niet opnieuw uit te lijnen.
    Wat je wel zou kunnen doen is de banden opnieuw laten balanceren, nadat ze een hele zomer of winter plat hebben gelegen, maar ook dat is geen noodzaak.

    Kijk ook eens naar de bandenmaat 215/45R17 deze is een heel klein beetje groter, maar wel goedkoper.
    Ja..en wat voor een merk moet je dan nemen? Ik zweerde altijd bij Michelin, maar heb nu Continental SportContact 3 onder de auto zitten en dat is een opvallend stille band.
     
  19. MCgyver zijn dit Vredenstein ultra cento of de michelin Pilot Sport PS3 goede banden?
     
  20. Ik heb zelf ruim 1 jaar met vredestein Ultrac Cento banden gereden in de maat 205-55-16. Ik vond de rijeigenschappen van deze banden erg goed maar daar tegenover stond dat de slijtage ook erg hoog was. Na 1 jaar (nog geen 10.000 km) was er al 4,5mm van het oorspronkelijke profiel afgesleten.

    Op mijn vorige focus had ik vredestein Sporttrac 3 en daarbij lag de slijtage beduidend lager.
     

Deel Deze Pagina