1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zilveren trim op stuur laat los

Discussie in 'Interieur' gestart door ArnoB, 7 feb 2016.

  1. Zijn er nog mensen die hier last van hebben?
    En zijn er al mensen die hier een oplossing voor hebben? Vind het nu op niks trekken....

    [​IMG]
     
  2. #2 Bassmanjunior, 7 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2016
    Heb last van loslaten het chroom op de versnellingspookknop. Aangegeven bij de stealert en deze is in overleg met Ford Nederland.....................afwachten dus.
     
  3. Heb dit ook al eens aangegeven bij een onderhoudsbeurt, maar daar werd gemeld dat ford hier niet in tussen komt...
     
  4. Het komt bij de Focus 3 fase 1 weleens vaker voor dat het Chrome rondom de schakelaars loslaat. Echter is niet echt bekend wat de oorzaak hiervan is. Sommigen hebben er last van terwijl bij anderen het Chrome in prima staat blijft.

    Het Chrome deel is onderdeel van de complete airbag en is niet los verkrijgbaar. Officieel zal je dus om dit op te lossen de complete airbag moeten vervangen. Een andere optie is om een losse (imitatie) airbag cover te bestellen. Deze airbag covers voor de Focus 3 zijn veelal afkomstig uit China en worden met enige regelmaat aangeboden op Ebay en AliExpress.
     
  5. Heb dit zopas ook al eens bekeken op dergelijke sites, maar daar kom ik enkel covers tegen zonder uitsparing voor de schakelaars jammer genoeg..
    Complete airbag vervangen is me net iets teveel van het goede...
     
  6. Kijk bijvoorbeeld HIER, HIER of HIER maar eens.


    En dit zijn slechts 3 voorbeelden. Als je verder gaat zoeken is er nog veel meer te vinden. Je moet dan alleen je airbag los maken van de huidige cover en overzetten naar de nieuwe cover. De kosten voor een losse cover zijn in ieder geval stukken lager als een nieuwe airbag.
     
  7. Ik heb dit ook gehad, en heb er ook een nieuwe cover opgezet.
    Het overzetten was ongeveer 20 minuten werk.
     
  8. Blijkbaar heb ik een verkeerde zoekopdracht gebruikt die kwam ik allemaal niet tegen.
    Is het een lastig karwei dit over te zetten ?
     
  9. Kwestie van los trekken?
     
  10. Totale leek op gebied van auto's vandaar dat ik het liever vraag,
    Maw deze zit gewoon vastgeklikt dus?
     
  11. De cover zit op de airbag geklikt. Om deze te kunnen vervangen moet de airbag van het stuurwiel worden verwijderd. Vervolgens kan je de oude cover van de airbag losmaken (in sommige gevallen kan dit alleen door de cover kapot te maken). Tenslotte klik je de nieuwe cover op de airbag en kan je de airbag weer monteren.
     
  12. Heb d'r ook sinds kort last van . Zat aan blanke (nagel)lak te denken om het te stoppen. Randjes zijn knap scherp. Misschien maar eens aan een nieuwe van AliExpress denken. Alleen dat monteren....
     
  13. #13 Focuswillem, 8 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2016
    Je hoeft de oude cover niet kapot te maken. Je airbag zit uit mijn hoofd gezegd met 3 boutjes vast, hierna is het een kwestie van de airbag eruit te halen en in de nieuwe cover te zetten. Je stuurbediening zit per knop ook met 3 T10 Schroeven vast.
    Edit: het zijn 4 schroeven zie afbeelding [​IMG]
     
  14. Bij mij is het ook begonnen. Irriteer me daa rmateloos aan. Is er inmiddels een oplossing voor? Of is zo'n cover tegen een redelijke prijs te koop? Dat verwisselen durf ik zelf wel aan. Kan iemand mij aan het juiste onderdeelnummer helpen?

    Hoor het graag!
     
  15. € 3,42 | 1Pcs Voor Ford Focus 3 MK3 (2012-2014)/Voor Kuga 2013-2015 Accessoires Auto Styling Stuurwiel Trim Cover Sticker Decoratie
    https://a.aliexpress.com/_B1lz4J
     
  16. De cover is onderdeel van de gehele airbag en officieel dus niet los leverbaar. Derhalve heeft de cover ook geen onderdeelnummer.

    Enkele jaren geleden waren de losse covers (waarvan ik vermoed dat deze uit dezelfde fabriek kwamen als de originele) zonder airbag voor relatief weinig geld verkrijgbaar vanuit China. Echter nu de Focus 3 fase 1 al geruime tijd uit productie is is ook het aanbod van deze airbag covers drastisch afgenomen. Op bijvoorbeeld AliExpress zijn de covers niet of nauwelijks meer te vinden.


    Je kan een andere gebruikte airbag plaatsen maar de kans dat deze hetzelfde gebrek vertoond (of gaat vertonen) als je huidige airbag is levensgroot. Alle airbags zijn immers volgens het zelfde proces vervaardigd.


    Nu de losse airbag covers vanuit China steeds zeldzamer beginnen te worden is het verwijderen van de matte nikkel laag en vervolgens spuiten van de sierlijst een goede optie.

    De sierlijst kan relatief eenvoudig van de cover worden verwijderd door nadat de airbag is verwijderd vanaf de achterzijde de punten waarop deze versmolten zit vanaf de achterkant voorzichtig los te boren. Vervolgens kan de airbag zonder de sierlijst worden teruggeplaatst en heb je alle tijd om de sierlijst onder handen te nemen.

    Om te beginnen moeten de nikkel en koper lagen (bij voorkeur chemisch) worden verwijderd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bovenstaand resultaat is behaald door de sierlijst gedurende 3 dagen onder te dompelen in chloor waarbij het chloor elke 24 uur werd vervangen (omdat het na verloop van tijd zijn werking verliest). Vervolgens is de sierlijst nog eens 2 dagen ondergedompeld in (verdunde) zoutzuur om ook de koper en primer lagen geheel te verwijderen.

    Ik heb me laten vertellen dat etsvloeistof voor printplaten ook goed zou moeten werken maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tenslotte is de sierlijst voorzien van primer, metallic zilver gespoten en hoogglans afgewerkt met blanke lak.
     
  17. Hoe plaats je de sierlijst vervolgens terug @JW ?
     
  18. Origineel zit de sierlijst op de airbag cover d.m.v. een aantal pinnen welke aan de achterzijde zijn versmolten. Om de sierlijst te kunnen demonteren heb ik de smeltverbindingen voorzichtig weg geboord.

    Nadat de matte nikkel laag was verwijderd en de sierlijst was gespoten heb ik deze ter plaatse waar eerst de smeltverbindingen zaten weer vastgezet d.m.v hotglue uit een lijmpistool. Dit zit na enkele jaren nog steeds muurvast.
     
  19. Dank voor de uitleg JW. Dat miste we nog.
     
  20. Duidelijk verhaal. Het zal dus gokken worden welke toestand een cover precies zal hebben. Is er nog verschil in de airbags? Ik zie op Youtube verschillende uitvoeringen voorbij komen. Wat stekkers betreft, althans. Of vergis ik mij daarin?
     

Deel Deze Pagina