Zijn er hier nog handige hobbyisten?

Discussie in 'Electronica' gestart door stflip, 24 apr 2015.

  1. Deze vraag is wel Ford gerelateerd maar heeft (misschien) weinig met een Focus te maken.

    Op mijn andere auto zit een electrische ventilator op de radiator. Deze springt nu aan en uit wanneer dat nodig is. Op zich werkt het maar het is nu wel zo dat hij volle bak draait of anders gewoon uit staat. Wat er in de praktijk op neer komt dat bij stilstand hij vrij snel aanspringt en onder het rijden weer uitvalt. Ik zou graag zien dat alvorens hij echt nodig is al langzaam zou beginnen te draaien en dan naar gelang te temperatuur sneller zou gaan draaien. Dat scheelt denk ik ook veel lawaai onder de motorkap. Er zijn setjes te koop die dit kunnen regelen van oa Derale ed. Maar zelf bouwen vind ik eigenlijk veel leuker. Bovendien zijn zulke setjes vrij prijzig dus als ik van een sloopauto (Focus wellicht?) zo'n regeling kan afhalen of uit componenten dit zelf kan bouwen heeft dat mijn voorkeur.

    Ik heb wel enige electrotechnische kennis maar die is niet ver genoeg om zoiets in elkaar te flansen. Dus vandaar de vraag hier op het forum. Ik hoop dat hier mensen zijn die weten hoe dit in elkaar te zetten of weten van welke auto ik eventueel zo'n regeling kan afhalen.

    Elke input is welkom.

    Groet Flip
     
  2. Niemand?
     
  3. [MENTION=15046]stflip[/MENTION] ik was nog aan het kijken voor een schema en welke componenten je nodig hebt maar wil je werken met twee schakelaars en een voorschakel weerstand of een tempgevoelige weerstand?
     
  4. Hey Sander,

    Ik neem aan een temp. gevoelige weerstand. En mbt de schakelaars snap ik je vraag niet direct. Ik wil gewoon dat hij begint met draaien op bijv 70 graden en dan op 25% bijvoorbeeld. En zodra je bij de 90 graden zit dan hij dan onderhand op 100% zit. Het mooiste zou zijn als ik de setpoints en bandbreedte zou in kunnen stellen. Maar ik wil ook niet al te veeleisend worden want dan kan ik waarschijnlijk weer beter een complete set kopen.

    Groet Flip
     
  5. #5 vbreugel, 24 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 apr 2015
    de simpelste oplossing is 2 schakelaars een koude die dicht gaat bij een 70 graden met een voorschakel weerstand.
    en een hete die sluit bij 90 graden en geen weerstand er tussen.
    van daar mijn vraag.

    maar in jou geval is misschien dit iets is wel van een vw.
    http://www.vwgolf-info.nl/overige_modellen/pdf/koellucht.pdf

    heb je toevallig een link van zoon setje kan ik even kijken wat je precies bedoeld.

    en wat voorsoort ven heb je er nu opstaan?
     
  6. http://derale.com/products/electric...oller/pwm-fan-controller-push-in-probe-detail

    een linkje van wat ik ongeveer bedoel.

    Ik heb er nu een electrische fan opzitten die bij aankoop al op de auto zat. Dus waarschijnlijk een Amerikaanse 'made in china' ventilator. Maar ik ben van plan er ook nog een andere fan op te zetten of misschien wel 2. Dan zal ik waarschijnlijk een Spal fan kopen met de hoogste opbrengst want ik kan wel wat koeling gebruiken.

    groet Flip
     
  7. dat is een heel mooi systeem ik denk dat je dat niet zomaar met losse componenten voor elkaar krijgt.

    ik heb voor de bouw van een rallyauto me verdiept in spal vennen ik kwam er achter beter een hele grote als 2 kleine ivm de luchtstroom.
    wij hebben nu een ven gebruikt van een Hyundai ix20 waar ik heel goedkoop aan kon komen en die valt niet tegen heeft een door snee van 38cm.
    1 tip kijk waar je koopt zit heel veel verschil in prijs voor de zelfde ven.
     
  8. NE555 gestuurd door een NTC met daarachter een dikke FET/TOR die de ventilator schakelt?
    NE555 doet de PWM en de FET kan de stroom wel aan...

    NE555 is natuurlijk oud, is ook wel wat anders voor te krijgen...

    http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/pwm555.html
    Zelf nog even kijken hoeveel vermogen de fan is en welke PWM frequentie je moet pakken.
    Op het schema gebruiken ze de potmeter om de duty cycle in te stellen, dat kan bij jou mooi een NTC zijn.
     
  9. Sander,

    Was er al een beetje bang voor. Vandaar ook de vraag hier op het forum. Bedankt voor de tips en het meedenken in ieder geval.
    [MENTION=1772]Godtoh[/MENTION]. Ik zal me er eens in gaan verdiepen. Maar voor nu praat je nog in geheimtaal voor me.

    Groet Flip
     
  10. Is wat elektronica, NE555 is een timer ic, die kan om de ingestelde tijd een pinnetje toggelen. Dat pinnetje zou je ventilator kunnen besturen.
     

Deel Deze Pagina