1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(Zelf) vervangen distributieriem 1.6 Ti - waarop letten?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door boukehj, 3 mrt 2023.

  1. #1 boukehj, 3 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2023
    Ik heb een 1.6 Ti - 1596ccm 125pk. Ik heb het vervangen van de distributieriem al veel te lang uitgesteld. Auto wordt deze maand 10 jaar. Km-stand inmiddels bijna 160.000. Kortom, het is de hoogste tijd.
    Materiaal allemaal al enige tijd in huis (distributiesetje incl. waterpomp, speciaal gereedschap voor de 1.6 motor), maar heb deze klus nog nooit gedaan. Ik hoop dat hier wellicht iemand wil meedenken.

    Allereerst een vraag die je niet verwacht. Ik moet ook nog een ander rechter voorscherm monteren (Afgelopen week heeft iemand een lelijke deuk in het voorscherm gemaakt; ander scherm heb ik inmiddels in huis). Maakt het voor het vervangen van de distributieriem uit als ik het voorscherm er af zou halen? Als het niet uitmaakt, dan vervang ik het voorscherm denk ik op een andere dag.
    Ik heb een beknopte handleiding gevonden.

    Dan nog wat meer gebruikelijke vragen:
    - hoe weet ik dat cilinder 1 bijna op TDC staat en niet een andere? Via de bougiegaten?
    In dit filmpje wordt de kleppendeksel eraf gehaald. Ik dacht de tandwielen van de nokkenassen vast te zetten.
    - Is er iets dat extra vast kan zitten? De krukaspoelie, of nog andere dingen?
    - Waarop moet ik verder op letten?
     
  2. Dat spatbord heeft geen invloed op je timing belt.


    Je kan je bougies er uit halen, er een lange schroevendraaier in zetten. Kan je het hoogte verschil zien.
    De krukasbout zal wel goed vast zitten. Heb je een goede slagtol?
     
  3. Heb van de 1.6ecoboost gedaan en heb de officiele documentatie van ford gevonden online.
    Schilt niks met die van jouw qua werk.
    In document staat meteen aanhaalmomenten bij.

    Als je jouw document bekijkt, dan is het eerste drie afbeeldingen eigenlijk je timing.
    Wat inhoudt eerste twee afbeeldingen zet je krukas op tijd. Dan staat cilinder 1 altijd omhoog.
    Alleen dat kan einde compressieslag of einde uitlaatslag zijn.
    3de afbeelding laat zien dat als je 2 punten boven in zit je deze kan blokkeren. Dan staat cilinder 1 ook bovenin.

    In document wordt idd gehad over kleppendeksel verwijderen. Ivm ze daar het blokkeren de nokkenas. Echter mijn mening je blokkeert tandwiel en dat is allerbelangrijkste.

    Heb zelf kleppendeksel en startmotor laten zitten. Jw zei toen al dat de blokkeertool van krukas je niet mag gebruiken om de krukasbout te torqueën. Heb het wel gedaan en is gelukkig niet verkeerd gegaan. Had wel linker wiel op de grond in versnelling en schroevendraaier in remschijf om krukas via die manier extra te blokkeren.

    Officieel miet startmotor eraf en dan via die kant vliegwiel blokkeren met tool, zodat het niet meedraait

    Zelf heb ik door de jaren heen ervaring genoeg om te weten wat je wel en niet kan doen. In die paar jaar dat ik monteur was genoeg riemen vervangen.
    Heb je het nog niet zo vaak gedaan of wordt eerste keer. Volg het document dan ook precies op.

    Want waar ene zonder beschrijving ikea kastje in elkaar zet wil niet zeggen dat een andere dat ook kan. En dat is niet erg, zolang eindresultaat maar hetzelfde is
     
  4. Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga me in de komende weken nog wat meer inlezen. Het klinkt wel als een uitdaging :-)
     
    R.Zwiers en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Hou je ons op de hoogte? Vinden wij ook leuk namelijk
     
  6. Om je krukas bout los of vast te draaien. Is een goede slagtol wel nodig. Dan zit je ook niet met best zetten van je krukas via t vliegwiel.

    Uit mn hoofd is het 45nm +90⁰ die 45 nm kan je wel tegen je krukas TDC pen vast zetten. Die 90⁰ teken ik af en met de slagtol draai je hem 90⁰ door.
     
  7. Oftewel met een hamer en een bijl red je het wel. Mijn hemel.

    En om nou te stellen dat de 1.6 Ecoboost en 1.6 TiVCT niks schelen… Turbo versus atmosferische motor met variabele kleppentiming. Is toch een behoorlijk verschil.
    @TS: je het aandurft zou ik dus wel de voorgeschreven manier toepassen.
     
    gerardTDCI en R.Zwiers vinden dit leuk.
  8. Mijn advies is vast zetten met momentsleutel en dan met momentsleutel juist doordraaien. Slagmoersleutel slaat en met doordraaien brengt het elke keer een klap op een bout.

    @Marco Morello
    Nee met hamer en bijl red je het echt niet.
    Grote verschil is idd turbo en hogedrukpomp.
    Maar tivct heeft ook variable kleptiming, daar verschilt het niet echt in
    En of je nu variable kleptiming hebt of niet dat maakt weinig uit voor vervangen van de riem. Je blokkeert namelijk bij beide de poelie.

    Enige motor waar riem op zat en belokkeertool niet op poelie zat. Was een renault motor. Verder altijd de nokkenaspoelie kunnen blokkeren.

    Ps marco,
    Je staat versteld wat monteurs door de jaren heen verzinnen om werk makkelijker en sneller te doen.
    Belangrijkste is dat je weet wat je doet en wat er mis kan gaan. En als het mis gaat denk je, ja dat had ik beter anders kunnen doen.
    Daarom als je zelde doet, houd je aan de beschrijving.
     
  9. Hou er wel rekening mee dat jij een automaat hebt.
    Deze zijn lastiger te blokkeren, omdat je hem niet in een versnelling kunt zetten.
     
  10. Bedankt Truckerowener voor de adviezen.

    @Mansie, blokkeren ga ik sowieso doen via de starterkrans. Dat is weliswaar tijdrovend gepriegel, maar lijkt me verreweg de meest betrouwbare manier.
     
    Mansie vindt dit leuk.
  11. Idd automaat kun je beter wel extra tijd besteden aan startmotor verwijderen en blokkeertool installeren.
    Dan is krukasbout 10x beter aan te halen op moment.
     
  12. #13 boukehj, 17 apr 2024
    Laatst bewerkt: 17 apr 2024
    Ik stof dit topic even af. Update. Ik heb - eindelijk - de distributieriem vervangen. Veel te lang gewacht (auto is inmiddels 12 jaar oud en heeft 176.000 km gereden). Schaamrood op de kaken dat ik het zo lang heb uitgesteld, maar nu dus eindelijk wel gedaan. Het is een 1.6 125 PK; geen ecoboost.

    Wat ervaringen:
    - De krukasbout zat niet extreem vast. Met een wringijzer van 45 cm haalde ik 'm in één keer los.
    - De krukaspoelie zat wél extreem vast. Zeker 2 uur bezig geweest met diverse trekkers, tot het me eindelijk lukte om er kracht op te zetten.
    - Ik heb de krukas vastgezet door de starterkranste blokkeren.
    - De oude distributieriem zag er nog bijzonder goed uit:[​IMG] [​IMG]
    - Ik zag dat de metalen pakking van de nieuwe waterpomp op enkele punten beschadigd/geknakt was. Ik had geen vloeibare pakking liggen. Ondanks dat ik minieme zijwaartse speling op de oude pomp kon voelen, heb ik het niet aangedurft om 'm te vervangen. Beter een oude, niet lekkende waterpomp, dan een nieuwe die wel lekt.
    - De multi-v-riemen heb ik herbruikt. Ook die zagen er nog prachtig uit. De nieuwe waren toch iets korter en zouden extra kracht op de waterpomp hebben gezet. Waarschijnlijk was het ook een stuk lastiger geweest om de nieuwe te plaatsen :-).
    - Verder geen bijzonderheden. Lang bezig geweest, maar vooral met het lostrekken van de krukaspoelie dus.
     
    R.Zwiers, gerardTDCI, bws723 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. die riem ziet er zeker nog goed uit na 12 jaar, zou je bijna afvragen of die niet eens een keer eerder is vv.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Nee, zal niet zijn gebeurd. Ik heb de auto al vanaf 2017 (km-stand toen 50.000).
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Dan ziet ie er echt goed uit zeg.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. De oude riem zag er beter uit dan die van mijn focus xD
    Maarja die was ook al 17 jaar toen ie vervangen werd :weird:
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina