1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zekering lichtschakelaar defect

Discussie in 'Electronica' gestart door Focus Kampen, 28 okt 2015.

  1. Zekering 30 is er gisteren en vandaag uitgegaan. De waarde is 10 Ampère. Deze is voor de lichtschakelaar volgens het boekje. De achterlichten, verlichting van de tellers en stadslichten doen het dan niet. Heeft iemand een idee waar er iets mis kan zijn? Waar kan ik het best beginnen met zoeken?

    (Focus 2004, stationcar)

    Bij voorbaat dank!
     
  2. Heb je er al wel weer een nieuwe zekering in gezet?
    Het eerste waar ik een probleem verwacht is in de lichtschakelaar. Maar zo heel af en toe wil zo'n zekering gewoon de geest geven door een keer te langzaam aanzetten of zo.
     
  3. kentekenplaatverlichting. valt niet op en oxideert als de neten
     
  4. Inderdaad. Maar dat is een andere zekering. Ook die is er afgelopen jaren een paar keer uit gegaan. Inmiddels heb ik hier een zekering van 10A in ipv 7,5A. Kijken of deze het wel houdt.

    Wat de zekering van de lichtschakelaar betreft. Afgelopen 2 dagen is hij er 2x uitgegaan, dat is dus een groter probleem. Zeker met rijden in het donker. Je hebt geen achterlichten en ziet je snelheid niet meer.

    @Knol: is de schakelaar een zwakke plek? Of de aansluitdraden achter de schakelaar? Kunnen er plekken in de draadboom zijn waar de isolatie doorschuurt, ook omdat de kentekenplaatverlichting ook problemen geeft. Waar kan ik het beste beginnen met zoeken?
     
  5. Aanvulling zelf denk ik nog niet aan de schakelaar omdat de zekering er beide keren tijdens het rijden uit ging. Begint er een auto achter je te seinen... O ja: geen achterlichten meer, want ik zie m'n eigen snelheid ook niet meer.
     
  6. In het geval van Wichert, gebeurt dat tijdens het remmen? Misschien is dan wel het remlichtdraad gebroken en rust het restant op de gloeidraad van het gewone licht. Een dergelijk probleem heb ik eens met de richtingaanwijzer van de vrachtwagen gehad (ook 21/5w lampje).
     
  7. Vanavond de bekleding van de koffer en kofferdeksel eraf gehad. Al de bedrading nagelopen. Verder de lamphouders bekeken. Alles zag er goed en droog uit, dus achterin zit het niet.

    Wel komt er roest door de kit heen op de naad tussen de wielkap en de bodemplaat

    De zekering voor de lichtschakelaar is nu 15A ipv 10A. Kijken of ie het mogen houdt.

    @Knol: de remlichten doen het gewoon. Bedankt voor de tip: je moet zoiets maar weten.
     
  8. Dat kan in dat geval inderdaad, maar op het moment dat je gaat remmen krijgen de gewone lampen te veel en springt de zekering.
    Zomaar een zekering met hoger amperage erin zetten is niet echt aan te bevelen. Ze hebben niet voor niets een bepaalde zekering geplaatst. Nu kun je het systeem overbelasten met als je echt pech hebt warmte ontwikkeling tot gevolg.
     
  9. warmte ontwikkeling? je bedoelt toch dat je auto gewoon afbrand. :badgrin:
     
  10. Ik wou het niet zo dramatisch neerzetten, maar dat is over het algemeen wel het gevolg ja :lol:
     
  11. Ik begreep de hint.
    Tot nog toe brandt alleen het licht nog ☺
     

Deel Deze Pagina