1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zekering ac, altijd spanning?

Discussie in 'Electronica' gestart door Benjy56, 6 jul 2020.

  1. Hallo , ik heb problemen met mijn airco ( focus 1.0 uit 2012 ). De airco heeft pas een servicebeurt gehad maar nu heb ik een probleem met de zekering (nr 27 in het motorcompartiment)de airco werkt wel met een nieuwe zekering maar na enige tijd brand deze door.Wat ik vreemd vindt is dat ik ook met uitgeschakeld contact toch stroom op de zekering heb, is dit normaal?
    Ik dacht altijd met contact uit dat ook overal de stroom af zou moeten zijn .
    En wat kan de oorzaak van het doorbranden zijn , magneetkoppeling , ventilator etc?
    Hopelijk hebben jullie een paar tips voor mij.
    Gr. Benjy
     
  2. vaak is het tegenwoordig dat zekering voeding heeft en dat na de zekering een relais zit die de airco in en uit schakelt.
    dit geval is het de zekering van de ac clutch volgens diagram. dus magneetkoppeling.
    of er zit kortsluiting in de kabelboom of intern doorgebrand.
    zekering zou 15A moeten zijn.
    servicebeurt als het alleen airco opnieuw gevuld is. dan zou dit geen invloed op deze zekering moeten hebben.

    volgens diagram loopt de draad van zekering naar relais naar magneetkoppeling naar massa.
    als je stekker loshaalt bij de magneetkoppeling moet je daar dus een geschakelde 12volt op hebben. 21watt testlampje zou daar dan ook op moeten branden en 12volt over zich heen krijgen. dit samen met fel branden.
    bij belasting geen 12volt maar 8volt. dan v4-meting en kijken waar de 4volt naar toe verdwijnt (waarde als voorbeeld)
    heb je 12volt en magneetkoppeling heeft lage weerstand. dan is de magneetkoppeling intern defect.

    voor je beeldvorm 15A is 180watt aan vermogen, dit is een trage zekering. wat inhoudt kortstondig 250Watt zou hij aankunnen, bij aanspringen van de AC. bij langdurig draaien en zit tegen de 180watt. kan het opwarmen en minst geringste defect raken.

    hoe dan ook vraagt wat meer meting en diagnose
     
  3. Bedankt trucker0werner, als de zekering alleen voor de clutch is zal ik de kabelboom na lopen en controleren. Als deze dan goed is ga ik de magneetspoel vervangen:thumbup:
     

Deel Deze Pagina