Hey alle, Is het mogelijk om zelf zeefjes te controleren of deze nog goed zuiver zijn? Met name de zeefjes richting de turbo. Is het ook mogelijk om de slangen te controleren naar de turbo om te zien of deze nog olie laten doorlopen? Gerco.
als je wil weten of er olie doorloopt moet je het volgende doen zet contact af open motorkap trek van elke verstuiver de stekker eraf dan bij de turbo haal onder de slangklem los en haal de slang eraf dit is je olie retour als je dit in een bakje doet om te bepalen hoeveel olie je hebt laat 2de persoon de auto starten, hij slaat niet aan ivm je verstuivers los liggen maar je zult olie moeten zien meten je moet een constante stroom zien als je dit hebt is het goed, herstel de retour weer zoals het was en zet de slangklem vast zet de stekkers op de verstuivers start de motor een keer zet af en zet hem op contact nu storing uitlezen en wissen (storing aansturing van verstuivers, kan zijn dat hij door het starten al verdwenen is) bouw hem af en klaar ben je als je dit niet kunt of wilt doen is er 1 goeie oplossing ververs de olie om de 10.000-15.000km 20.000km is eigenlijk nog iets te lang eerder olie verversen(belangrijk met warme motor) zodat al het vuil eruit is zo heb je het langst plezier ervan
Als je zeker wilt zijn dat het allemaal schoon is, dan demonteer je de katalysator, haal je de carterpan van onder en dan zie je wel of er sludge/vuil in ligt. Tevens demonteer de banjobout van de turbo waar het filtertje inzit, maak je die even schoon (als het al vies is) en zet alles weer inelkaar. Mocht de carterpan schoon zijn heb je niet veel te vrezen. Het stelt je wel op gemak. Ik heb het zelf ook gedaan. Nu ververs ik de olie om de 15.000km. Zo als je hierboven ook leest, er zijn verschillende mogelijkheden om het een en ander te controleren.
Ik heb ik het Haynes Focus werkplaatshandboek gelezen dat 'Ford' aanbeveeld om het zeefje te verwijderen ? Weet iemand hier iets van ?
Nee dat werdt eerst geadviseerd als er een turbo vastgelopen was, maar er is nu een gewijzigde banjobout gemaakt welke 6 x zo groot zeefoppervlak heeft...
in het begin werdt dat vaak gedaan met de banjobout echter nu na 6jaar durfen ze te zeggen dat de filter geen extra waarde heeft als je deze verwijderdt het beste is te laten zitten bij deze diesel zijn paar zaken belangrijk zorg dat olie altijd op peil is ververs de olie tussen de 15.dkm en 20.dkm zorg dat verstuiverlekkage direct opgelost wordt dit ivm wordt verteld dat dit de oorzaak is dat olie zeer snel vervuild en daardoor dus ook je turbo kortere levensduur heeft als je olie optijd ververst zal de filter nooit verstopt raken