Hoi, Ik lees in diverse topics dat het verstandig is om het zeefje uit de banjobout op de turbo te verwijderen van een 1.6TDCI. Maar wat ik niet kan vinden is hoe je dat doet....? Met andere woorden: Wat is een banjobout, waar zit dat ding, en hoe krijg ik deze eruit? Groet, Erik.
Dit is een banjo bout: Ik weet niet hoe het bij jouw motor zit maar ik vermoed dat je deze op de turbo zelf moet zoeken. Ik zou eerst eens kijken of er eventueel vuil in het zeefje zit. Als dat niet het geval is zou ik het zeefje gewoon weer terugplaatsen (of vernieuwen). Het zeefje zit er natuurlijk niet voor niets tussen. Als er geen zeef voor zit zou eventueel vuil in de lagers van de turbo terecht kunnen komen.
Als je de olieleiding volgt vanaf dr turbo naar je motorblok, zit er een bout in het motorblok geschroeft, dit is de banjo bout waar het zeefje inzit... Ik weet niet waar je de info vandaan hebt, maar denk niet dat het verstandig is om het zeefje eruit te halen... Dit filtert namelijk de laatste vuiltjes uit de olie die naar de turbo gaat, en de turbo is erg gevoelig voor vuil.. Het kan met een hoge km-stand misschien wel verstandig zijn om deze bout te vervangen voor een nieuwe, of om de oude schoon te maken... Maar filter verwijderen zou ik persoonlijk niet doen. Gr Nicky
Ik heb de info uit onderstaande tekst, welke link te vinden is in het hoofdstukje Handleidingen Focus II. http://hanthuis.home.xs4all.nl/ford/Turbo+schade+1.6+common+rail+diesel.pdf Groet, Erik.
Hmm, appart... Jongens van Forte komen nog wel eens langs bij ons op het werk... Als ik eraan denk ga ik hier eens wat meer info over vragen....
Ik ben benieuwd. Ik wil mijn 90 pk 1.6TDCI uit 2006 graag heel houden, en heb daarom de EGR-klep afgeblind en ververs ik netjes elke 10.000 km de olie met filter. Km stand is nu 82.000. Dit omdat ik geregeld lees op het forum dat de 1.6TDCI blokken nogal gevoelig zijn en veel motoren vroegtijdig problemen geven.
Als je er toch aan begint zou ik eerst een nieuwe bout bestellen, als je de al die moeite neemt doe het dan gelijk goed! De bout is niet echt makkelijk toegankelijk.
deze banjobout zit achter de roetfilter verstopt roetfilter, katilisator, alle 3 de hitteschilden moeten verwijderd worden en dan kun je pas erbij je doet om de 10.000km olie verversen dit is perfect houdt in dat je turbo lang vol houdt alleen als je de turbo vervangt zou ik het zeefje er uit halen deze wordt dan er uit gehouden zodat het niet dichtslibt maar dit zou niet gebeuren ivm olie op tijd wordt vervangen alleen als je om de 30.000km of meer olie gaat verversen kun je dit probleem krijgen en verwachten enige waardoor bij jouw de turbo vervangen zou moeten worden is bij een irritate fluittoon bij gasgeven dit komt dan ook van de turbo af het is een halve dag werk om turbo te vervangen, dan moet wel de olietoevoer goed zijn anders met carter en alles onderuit en doorgeblazen worden maar 2.5-3uur werk om de uitlaat volledige de- en monteren laat je de turbo eerst even tot stilstand komen na een rit, geef je pas gas bij een warme motor en doe je vaak olie verversen dan houdt je turbo tot 200.000km wel heel ergste geval die ik had is 140.000 beurt gehad en bij 210.000km turbo en carter onder uit gehaald (zat 2 cm dikke drab onderin) dit mag je ook wel verwachten na 74.000km van laatste keer olie verversen dus verwijdert het alleen als je de leiding moet vervangen of turbo moet vervangen officieel hoef je dit niet te doen maar wordt aangeraden om te doen als het officieel wel moet dan leveren ze de bangjobout zonder filter plaats van met peugeot is er niet happy mee als je dit doet, maar peugeot nederland zegt weer dat je dit dan ook moet doen
Een kleine aanvulling op truckowner. Gezien de km-stand en de leeftijd van de auto, denk ik dat er niet elke dag een rit van meer dan 25 km wordt gereden. Hierdoor komt de olie niet goed op temperatuur, dit zorg ook voor veel vervuiling en vocht in de olie. Daarom is denk ik 10.000km zeker verstandig. Het is denk ik ook aan te raden 1 keer per week een rit van zeker 50 km te maken. Ik ververs gewoon om de 20.000km, mijn ritten zijn doorgaans tussen de 25-50 km. Ik rijd keurig warm (15 minuten) en laat altijd even 15-20 sec nadraaien. Vervolgens ben ik geen rustige rijder. Ik heb nog geen turboproblemen na ruim 170.000km, of te wel je hoeft niet per se problemen te krijgen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
@kolere: Ik rij dagelijks naar mijn werk ca 70 km. Ik heb de auto vorig jaar december gekocht met een km stand van 60.000. Stand is nu ca 83.000. De motor wordt wel goed warm bij mij dus. Warmrijden doe ik ook wel netjes, en daarna ben ik een redelijk rustige rijder. Als het even kan laat ik de motor ook nadraaien, een seconde of 20. Groet, Erik.
http://www.amt.nl/upload/78d85f1a-092e-4977-b8d9-cbf2011e1ea6_2009_7_8_34_werkplaats.pdf (page 5) Forté zegt dan wel om het zeefje te verwijderen, blijkbaar is niet iedereen het daarmee eens. Ik denk ook dat je perfect je Focus smeert, je zou evt een motorflush produkt kunnen overwegen bij volgende oliewissel.
Heb de Service-Brief nog even nagekeken, maar ford schrijft niet voor het filtertje te verwijderen, wel om deze te vervangen. 9. Breng een nieuwe olietoevoerleiding met een nieuwe onderste banjobout met filter (zie onder "Benodigde onderdelen") aan. Reinig de bovenste banjobout voor het aanbrengen grondig met remmenreiniger en droog deze met perslucht. Breng nieuwe koperen ringen voor de wartel van de olietoevoerleiding (zie onder "Benodigde onderdelen") aan.
@erik72 dan zou ik niet moeilijk gaan doen en laten zitten zolang je maar op tijd olie ververst kan er eigenlijk niks mis gaan zo als je omschrijf ga je perfect mee om en daardoor lijdt turbo niks met zeefje of zonder zeefje zou in jouw geval dan niks uitmaken als hij komt dan komt hij toch ongeacht het zeefje bij nieuwe turbo dan zeefje wel inderdaad uithalen maar dat kost je dan 10 seconden en nu een halve dag sleutelen denk zelf dat met zeefje je turbo langer vol houdt omdat het 3 keer gezeefd is voordat hij bij de turbo komt 1 keer zeer grof in de carterpan daarna oliefilter als laatst bij het zeefje, oliefilter is papier en zeefje in de leiding is van ijzer, je ziet dit materiaal ook wel op luchtgereedschap onderop zitten waar lucht uitkomt dan bij gebruik zo iets maar dan beter is dat zeefje ook
Ford heeft onlangs een gewijzigde banjobout uitgegeven, zat eerst het zeefje aan het begin van de bout. (rond zeefje, ongeveer 4mm diameter) Bij de nieuwe banjobout zit het zeefje in de lengterichting, en is ongeveer 2 cm lang. Het zeefoppervlakte is dus ongeveer 20x zo groot geworden. Voor het vervangen van het zeefje moet je roetfilter eraf, dit is ongeveer een uur werk voor een ervaren monteur. vervang ook de 2 koperringen die de banjobout afdichten. Of het nodig is laat ik aan een ieder over, ik zou hem meevervangen met het roetfilter bij de 120.000 (als je deze hebt'
Nou mensen, ik ben er wel uit. Ik laat het zeefje mooi zitten, en mocht het een keer nodig zijn om de boel los te halen dan kan ik alsnog het zeefje vervangen. Een roetfilter heb ik trouwens niet. Allemaal bedankt voor de reactie's! Groet, Erik.