Xenon

Discussie in 'Electronica' gestart door sjansse, 28 mrt 2010.

  1. Ik maak vanavond eerst wat pics als de Halogeen lampen er nog in zitten.
    Daarna als de Xenon erin zit nog eens, voor de vergelijk.
     
  2. #122 sjansse, 9 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jul 2010
    28 maart begonnen, en vandaag 09-07-2010 zit het spul erin.
    Ik weet alleen niet of het werkt, mij veel te heet, ik wacht tot het donkerder en koeler is.

    Heb vast foto's gemaakt met de hallo genen erin, en straks met de Xenon.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Mooie lampen Peter, staat hem goed! :thumbs:
     
  4. Gaaf man, hoogte ook al af laten stellen?
     
  5. #125 sjansse, 9 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jul 2010
    Ik ga morgen even naar de dealer kijken of ie iets voor me wil doen.
    Moet kunnen op een zaterdagmorgen.

    Foto van de Xenon gemaakt en geplaatst bij bericht nummer 122
     
  6. Om 11 uur mag ik me melden bij de dealer om de lampen af te stellen.
    Begint de receptionist gelijk over APK en hoogteregeling en eventuele afkeur.

    Ik hem uitgelegd hoe dat zit, zegt de goeie man, ik zie je om 11 uur.
     

  7. En hoe zit dat dan? ik heb de hele thread gelezen.

    Ben je niet bang dat de apk niet haalt nu aangezien je geen koplampsproeiers hebt en geen automatische hoogteregeling?
     
  8. Henry,

    Binnen 5 minuten heb je de Xenon units gewisseld met de halogeen units. Dit hoeft dus absoluut geen enkel probleem te zijn bij een APK keuring.
     
  9. #129 sjansse, 10 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jul 2010
    Op de site van het RDW vind je bij vraag en antwoord het volgende:

    Mag een symmetrisch lichtbeeld bij de APK?
    Als we artikel 5.*.56 erop naslaan, lezen we dat men praat over een horizontale lijn en een deels horizontale lijn. Met de horizontale lijn bedoelt men het symmetrisch lichtbeeld. Dat is dus toegestaan. De deels horizontale lijn is de asymmetrische verlichting.

    Er is nog een derde lichtbeeld. Ook asymmetrisch, maar afwijkend van het gangbare lichtbeeld. Dit derde lichtbeeld komt onder meer voor bij xenonverlichting. Daarbij zien we een horizontale lijn, een schuine lijn en weer een horizontale lijn. Bij xenonverlichting is het gebruikelijk dat de auto een systeem heeft dat de dimlichtafstelling automatisch aanpast aan de beladingstoestand van de auto. Voor de APK is dat systeem echter geen controlepunt.

    En dit heb ik ook nog gevonden:

    Verlichting
    Andere opmerkelijke verandering is dat de sterk vereenvoudigde controle van niet toegestane verlichting. In de huidige situatie moet deze voor de APK afgekoppeld zijn. Vanaf 1 mei a.s. wordt alleen gekeken of deze verlichting niet werkt. Als deze verlichting later toch wordt gebruikt, kan de politie hier een bekeuring voor uitschrijven. Auto's met xenonverlichting die vanaf 31 december 2006 zijn toegelaten moeten voldoen aan bepaalde eisen waaronder een reinigingsinstallatie. Deze installatie moet er voor zorgen dat de koplampen niet bevuild raken. Xenonverlichting is feller dan conventionele verlichting en vervuiling leidt tot verblinding van tegenliggers.
     
  10. Wat me trouwens wel gelijk opviel is dat de handmatige hoogteregeling (met stelwieltje) op de Halogeenunits wel werkt, maar op de nieuwe Xenonunits niet,
    Weet iemand hoe dat komt.
    De stekkers van mijn auto zijn volledig bedraad, 10 draads, de Halgeenunits hebben maar 7 contacten.
     
  11. Bijgevoegde bestanden:

    • APK.jpg
      APK.jpg
      Bestandsgrootte:
      101,4 KB
      Weergaven:
      32
  12. Komt wel een bak WIT licht af of niet ;)
    Je stelmotoren zitten erin neem ik aan?
    Is de positie op de stekkers anders dan bij je halogeen?
     
  13. Ik heb geen idee of er stelmotoren in zitten

    En de stekkers zijn bij de units volledig bezet, en bij de stekkers ook, 10 stuks.
     
  14. Maar stekker volledig bezet hoeft niet te betekenen dat alle draadjes ook daadwerkelijk ergens mee verbonden zijn;)

    De aansturing bij automatische hoogteregeling is nou eenmaal anders dan bij handmatig.
    Het zou ook vreemd zijn als ie automatisch gesteld word en je daarna nog handmatig bij kan stellen. Heb het allemaal beetje weinig zin.

    Goed afstellen en nooit meer aankomen;)
     

  15. Blijkt dus bij nader onderzoek voor mijn bouwjaar dus helemaal niet van toepassing zie onderstaande link.

    ter info

    http://www.youtube.com/watch?v=JTVVrMJy7rc
     

  16. En hoe doe je dat dan als je mensen achterin of bagage achterin hebt? Dan verblind je toch ontzettend je tegenliggers? Ik heb dit topic met veel interesse gelezen, maar als die xenonlampen niet handmatig versteld kunnen worden, dan is dat toch wel erg lastig :nocheer:
     
  17. Ik heb een LPG Tank achterin en ik heb tijdens het afstellen van de hoogte 1 redelijk mens achterin gezet.
    Ben nog niemand tegengekomen die knipperde om aan te geven dat ze werden verblind.
     
  18. Ik heb de auto naast die van Maka gezet zodat ik een beginnetje had:P.
    De volgende morgen zag ik de bumper breed was uitgelicht;).
    Ik heb toen elke dag de lampen steeds een stukje hoger gezet totdat de grens tussen licht en donker nog net zichtbaar was (ver) op de weg.

    Ook ik heb tot op de dag van vandaag, niemand gehad die naar mij seinde en heb toch heel wat in het donker rondgekacheld:rock:

    Verder zijn de lampen voorzien van een lens dus de grens tussen licht en donker is heel "scherp".
    Je moet dan ook wel heel hoog zetten wil die grens op gelijke hoogte komen met de ogen van je tegenligger;)
     
  19. Kijk aan. En dat gaat ook goed als je mensen achterin hebt zitten? Als dat zo is dan zal ik ook eens rondneuzen naar zo'n xenon setje. Weet iemand toevallig... :mrgreen:
     
  20. Je kunt eens informeren bij rene van fordparts.
    Misschien zijn die van mij weer opgedoken.:schater:

    maar voor jouw auto zijn ze vrij zeldzaam, en zeker in het zwart.
     

Deel Deze Pagina