Hallo,ik heb problemen met mijn aftermarked xenon,als ik de schakelaar op automatisch zet,dan start enkel alleen de rechter op, of de linker? Als ik eerst de auto start,en dan de lampen aandoe ,heb ik niets geen problemen
Ik heb precies hetzelfde bij mijn focus 2. Het probleem is dat de lampen opstarten als je het contact aanzet en dat tijdens het starten de spanning te ver wegzakt waardoor de lamp uitgaat en daarna niet meer opstart (hij start alleen op als je de schakelaar dan weer uit en aan doet). Ik heb nog geprobeert om de lampen zo te schakelen dat ze pas aangaan als de motor al draait maar dit bleek bij de focus 2 niet mogelijk te zijn (bij de focus 1 was dit wel mogelijk). Ik heb mezelf maar aangeleerd om de schakelaar pas op auto te zetten na het starten en hem weer uit te zetten als ik de motor stop. Het is even wennen maar veel andere opties zijn er niet.
Dit is een bekend probleem. In de stand automatisch wordt de spanning op de één of andere manier geknepen. Ik heb dit zelfde probleem gehad met de inbouw van Xenon in mijn mistlampen. Dit probleem is makkelijk op te lossen door de ballasten direct op de accu aan te sluiten en te laten schakelen door een relais die je laat voeden met originele aansluiting naar koplampen. Je probleem is dan opgelost. Zie aansluitschema;
Een ballast trekt bij het opstarten ongeveer 6 á 7 Ampere weg. Ga je een lagere zekering plaatsen dan is de kans groot dat deze er uit vliegt. Een relais van 30 Ampere is standaard voor een autorelais.
Daar is een berekening voor. Ben ik al een keer tegen gekomen op deze site. Je zal minimaal voor 2 mm2 moeten gaan om er zeker voor te zien dat er geen bedrading kan uitbranden. Anders heeft een zekering van 8 Amp totaal geen zin. Zekering altijd lager nemen dan waarden in onderstaande tabel. 1,0 mm2 = 1,95 A 1,5 mm2 = 4,4 A 2,0 mm2 = 7,85 A 3,0 mm2 = 17,5 A
Alles aan gesloten zoals de beschrijving,en tot op heden geen problemen meer gehad. Een aanrader voor iedereen,om problemen te voorkomen