witte rook koude motor + olielek

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SanneB, 14 okt 2016.

  1. Hallo,

    heb me vorige week voorgesteld op het forum, heb sinds vorige week een Ford Focus Wagon uit 1999, met 2,0 zetec motor.

    Heb bij koude start altijd erge witte rook (hele straat staat wit), maar als ik minuutje heb gereden is deze weg.
    Ook verbruikt mijn Focus zoals velen (wat ik heb gelezen hier op het forum) olie. Het lijkt alsof er olie uit de klepdekselpakking word gegooid, maar hoger, op de kleppendeksel zijn ook vette plekken te vinden, dus vermoed dat er misschien ook wel olie uit de vuldop komt?
    Daarnaast blijft de motor in 4e versnelling lang op dezelfde snelheid doorrollen wanneer ik gas loslaat/koppeling intrap, duurt lang voordat hij vertraagd.
    Verder rijd de auto prima; start altijd gelijk en trekt vlotjes op. Geen horten, geen stoten, ook niet bij koude start.

    Ik lees veel verhalen over carterventilatie, dat die slang vaccuum kan zuigen en dan voor bovenstaande klachten kan zorgen, maar waar moet ik beginnen?
    (een slang die midden achterop de motor zit knijpt wel klein beetje samen).
    Van de verkoper had ik begrepen dat de auto een lekke koppakking had en deze is gerepareerd niet al te lang geleden, misschien is dit niet goed gedaan?

    Misschien dat iemand me uit de brand kan helpen met duidelijke plaatjes/foto's?
    Ik ben zelf simpele motoren gewend, dus als ik bij de Focus onder de motorkap kijken en al die slangetjes zie denk ik al een beetje 'help, wat is wat'. Dus durf niet zo goed zomaar wat los te trekken.
    Vraagbaak is inmiddels besteld, moet ik nog effe paar dagen op wachten..

    Alvast bedankt,
    Groeten,
    Sanne
     
  2. Witte rook is vaak of een koppakking defect, of een nieuwe paus.
     
  3. Maar dan zou de witte rook toch fulltime aanwezig moeten zijn? Tis alleen bij koude start (alleen na een nacht buitenstaan. Als ik na 8-urige werkdag naar huis ga is er niks aan de hand) en duurt zo'n halve minuut.
     
  4. is het dan niet de witte condens die iedereen heeft in de ochtend.
     
  5. Nee het is helaas wel iets meer rook dan bij condens. Ik laat de straat achter in een witte nevel :P
     
  6. Dit is nog een simpele motor. ;)
    Dat terzijde, hoeveel koelvloeistof zit er in het tankje? Hoe ziet deze vloeistof eruit? Drijft er olie op?

    Overigens om de een koppakking van een 2.0 16v er uit te blazen moet je behoorlijk je best voor doen. Ze zijn immers van staal. Als ze enkel en alleen een pakking hebben vervangen, dan is de kans groot dat de kop alsnog krom is.
    Wat ik denk dat er gebeurt is; er is te lang doorgereden met een verrot thermostaathuis of de waterpomp had het begeven. Daardoor koelwater weg en daardoor boel kapot. Voor de snelheid een nwe pakking etc. en toen de auto de handel/verkoop in.
    Als je echt de hele straat in de witte rook zet dan denk ik idd een slecht uitgevoerde reparatie. Ruik je ook weeïge, zoete lucht?

    Andere optie is achtergebleven koelvloeistof in het uitlaattraject wat nog moet verbranden.

    Dat slangetje achterop kan idd voor slecht lopen/verhoogt toerental zorgen.
     
  7. #7 SanneB, 17 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 okt 2016
    Heb zo net gekeken, het slangetje achterop lijkt nog oké.
    Wel beetje "smal" net voor de bocht (niet mooi rond maar ovaal van vorm). Maar hij zuigt niet vacuum als de motor draait.

    Wel zit het korte slangetje tussen de kleppendeksel en luchtfilter (dat is de carterventilatie of ontluchting?) los in het luchtfilter. Kan dit voor klachten zorgen?
    Ik ga ervan uit dat de reparatie wel goed is gedaan, de vorige eigenaar was automonteur.. Maar goed, je weet het nooit.


    Haha ik ben een tamelijke leek in autoland, deze auto heeft in vergelijking met mijn (oldtimer-)Fiats zoveel meer slangetjes in de motorruimte!
    Hopelijk komt de postbode snel met mijn vraagbaak!
    Laat mij maar lassen, is makkelijker dan een probleem oplossen in de motor ;)

    Ik zou graag naar de bougies willen kijken. Kan ik zomaar die plastic doppen op het kleppendeksel lostrekken?
    oh, en ik kan de oliedop op het kleppendeksel blijven ronddraaien, is dat normaal? Misschien gooit hij hier olie eruit omdat hij niet goed sluit?
     
  8. - Carterventilatie; Als ik het goed heb, hoort dat slangetje niet los te zitten, maar zit die vast aan een tuit op de luchtfilterbox.
    - Bougies: Bougiekabels eraf halen, maar niet van de bobine. Anders goed onthouden hoe de kabels zitten (volgorde van ontsteking).
    Dan de bougies eruit draaien. Vastzetten; handvast is voldoende.

    Maar bovenstaande zegt niks over het overmatige roken van je auto.
     
  9. Ben er inmiddels toch wel vrij zeker van dat het roken van olieverbruik komt. Koelvloeistof is goed, olieverbruik is hoog. Dus kan niet anders als dat het daarvan komt.
    Nu het weer wat minder zonnig is lijkt de rook ook wel grijzer :S
    Maar rook verdwijnt wel na enkele minuten.
    Overweeg een flush te doen.
     
  10. Een flush kan zeker geen kwaad. Het is trouwens niet echt een standaard dingetje dat de 1.8/2.0 veel olie verbruikt. De 1.4/1.6 worden er meer berucht om.
     

Deel Deze Pagina