1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

winterbanden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Rufus, 11 jun 2015.

  1. #1 Rufus, 11 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2015
    Hey, ik heb een gebruikte set winterbanden kunnen verkrijgen bij de aankoop van mijn wagen. (f:focus2:2.2 1.6 16v 2011)
    De maat van de zomerbanden nu is 205/55-16, de winterbanden zijn 215/55-16. Set zou passen op kuga en focus 3.

    Enkele vragen hierover...
    Past deze set?
    Gaat de tellerafwijking niet te groot zijn?
    Ook liggen er vooraan continentals en achteraan michelin denk ik, wettelijk gezien zou dit mogen. Ik vraag me af of de wagen niet raar zal doen met 2 verschillende merken/profielen.

    Een mooie set lichtmetalen st-velgen in de originele maat:D zouden natuurlijk mooier staan. Maar het budget heeft al een flinke duw gehad en ik zou toch willen 1 winter met deze rijden. Op voorwaarde dat ik geen rare dingen tegen kom.
     
  2. #2 Vogel, 12 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jun 2015
    De banden schelen 10mm (205 vs 125) in breedte en 11mm in diameter (hoogte = 55% van de breedte)

    Past het
    Qua ruimte bij max stuuruitslag scheelt het max 13 mm
    Ik kan me niet voorstellen dat niet gaat. maar misschien weet iemand anders meer dan ik.

    De afwijking
    De wielomtrek gaat van 1984 naar 2019 mm (1,7% extra)
    Over het algemeen geven tellers bij 100km/u 107km/u aan.
    Jouw teller gaat bij 100km/u dus slechts 105km/u aangeven.

    Je blijft dus ruim binnen de marge.

    Dan kun je ook nog kijken of je in de boordcomputer een correctie kunt (laten) aanbrengen.

    Voor en achter verschillend
    Het maakt totaal NIETS uit dat voor en achter verschillend zijn: Deze zijn bijna per definitie anders omdat de voorbanden sneller slijten. De remschijven zijn voor en achter zelfs verschillend.
    Links en rechts moeten echter wel exact gelijk zijn. Zo niet dan is de kans dat je achterstevoren komt te staan bij het remmen echt enorm groot.
    Als laatste: Let ook op dat het profiel een draairichting vereist (je wilt dat het water naar de zijkant weggeduwd wordt en niet dat al het water zich midden onder de band verzameld wordt.) De linker en de rechter band worden daarom andersom gemonteerd op de velg. De draairichting van het wiel wordt met een pijl aangegeven op de wang van de band.
     
  3. Je kan niet stellen dat de standaard afwijking 7 km is (teller geeft meer aan dan dat je daadwerkelijk rijdt). Omdat dit gewoon verschilt per auto.
    Wat wel klopt is dat je met de iets grotere wielomtrek, de snelheid op de tellet nauwkeuriger wordt (dichterbij de echte snelheid ligt).

    Wielomtrek is idd wel te programmeren in de PCM.
     
  4. Je hebt een verschil tussen origineel en je andere banden van 1,7% dat valt goed binnen de marge. Wij adviseren altijd om geen afwijking groter dan 2,5% te gebruiken.

    Je teller zal idd wat afwijken, maar dat doet hij af fabriek ook al, dat maakt dus geen verschil.

    Verschillende merken tussen voor en achter is ook geen probleem. Ik denk dat zeker 50% van de auto's met 2 verschillende merken/types banden rond rijd.
    Ik zou wel adviseren om banden te nemen die toch wel een btje op elkaar lijken. Dus geen super sport bande voor en één of ander wazig goedkoop bandje achter.

    Zolang je per as maar dezelfde hebt maakt het voor de keuring geen verschil.

    Wel moet je oppassen met zomer- en winterbanden voor en achter. Echt waar, ook dat kom je tegen..... Dit zijn twee verschillende types banden en die kunnen een behoorlijk verschil in weggedrag hebben. Zolang jij met allemaal zomer of allemaal winterbanden gaat rijden maakt dat geen verschil
     
  5. Als je winterbanden wilt hebben om ook daadwerkelijk op wintersport te gaan, houd dan ook rekening met sneeuwkettingen die er nog omheen moeten kunnen passen.

    Heb je winterbanden die een maatje groter zijn dan aanbevolen, dan kan het zijn dat de banden op zich wel passen, maar dat er geen sneeuwkettingen meer omheen kunnen.

    Ga je zeker weten nooit iets met sneeuwkettingen doen, vergeet dan wat ik hierboven heb geschreven. :)
     
  6. Nou hartelijk bedankt voor alle reacties,daar heb ik iets aan. Dan ga ik de eerste winter tegemoet met die banden en dan zien we volgend jaar wel weer]. Ik ga geen sneeuwkettingen gebruiken voorlopig.
    Zal wel een aanpassing zijn voor het oog zo met wieldoppen.
    Bedankt voor de raad!!!
     

Deel Deze Pagina